3280
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 318 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 november 2012
#961
Gissar på cylinderhålen i blocket, för större borr.. 90,5mm om jag inte minns fel.

Ska ni fräsa urför längre slag också eller kommer ni köra med originalvev? De är ju tyvärr inte de bästa, ffa inte utan motvikter. Jag själv kommer satsa på motviktsvev med antingrn 74 eller 76mm slag.


1 290 Inlägg
21 november 2012
#962
Peter_Eriksson skrev:
Gissar på cylinderhålen i blocket, för större borr.. 90,5mm om jag inte minns fel.

Ska ni fräsa urför längre slag också eller kommer ni köra med originalvev? De är ju tyvärr inte de bästa, ffa inte utan motvikter. Jag själv kommer satsa på motviktsvev med antingrn 74 eller 76mm slag.

Går kjolen på kolven ner i blocket?

EDIT: Inte ner.... in i sidan ska jag kanske skriva smile
Senast redigerat av Exsicco (21 november 2012)

75 Inlägg
21 november 2012
#963
Arborra för lagren också kanske?

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#964
Peter_Eriksson skrev:
Gissar på cylinderhålen i blocket, för större borr.. 90,5mm om jag inte minns fel.

Ska ni fräsa urför längre slag också eller kommer ni köra med originalvev? De är ju tyvärr inte de bästa, ffa inte utan motvikter. Jag själv kommer satsa på motviktsvev med antingrn 74 eller 76mm slag.

92mm borr faktiskt wink

69mm slag på veven med motvikter tänkte vi oss neutral

För alla som vill kolla specifikationer så ber jag att få länka till mitt inlägg Planerat motorrecept 1835 cc som ligger som nummer #622 här i projekttråden smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#965
Exsicco skrev:
Går kjolen på kolven ner i blocket?

EDIT: Inte ner.... in i sidan ska jag kanske skriva smile

Japp. Det går ner en krage vid cylinderfoten wink

Eftersom vi ska sätta dit cylindrar med överdimension så måste motsvarande fräsning göras i blocket för att cylindrarna ska bottna rätt ... eller "sidna" tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#966
DieselGudrun skrev:
Arborra för lagren också kanske?

Jag skrev nog det för några veckor sedan, men jag tror vi slipper det.

Ikväll ska blocken komma tillbaka bearbetade (jo - just nu postar jag faktiskt i realtid yikes ) så då slänger jag väl upp ett par bilder på resultatet cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
21 november 2012
#967
Så kan man också göra med varmvatten smile Är blocket gjutet i magnesium?


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#968
JohnWayne skrev:
Så kan man också göra med varmvatten smile Är blocket gjutet i magnesium?

smile

Visst, både blocket och växellådshuset är tillverkat av magnesium - väger ju nästan ingenting big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
21 november 2012
#969
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Så kan man också göra med varmvatten smile Är blocket gjutet i magnesium?

smile

Visst, både blocket och växellådshuset är tillverkat av magnesium - väger ju nästan ingenting big_smile

Du vet väl att magnesium brinner tongue


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#970
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Så kan man också göra med varmvatten smile Är blocket gjutet i magnesium?

smile

Visst, både blocket och växellådshuset är tillverkat av magnesium - väger ju nästan ingenting big_smile

Du vet väl att magnesium brinner tongue

Ja, tyvärr ... fick ju tyvärr erfarenhet av detta i somras då bilen i denna projekttråd drabbades av motorbrand sad sad

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
21 november 2012
#971
Ett av magnesiumets stora nackdelar sad


170 Inlägg
21 november 2012
#972
-MATS- skrev:
BULLIS87 skrev:
välvd vindruta kom väl inte fören på 1302? min 69a ha då iaf platt! men större e den,

Okej - du har säkert rätt, kanske var lite förhastad där hmm . Jag vet att formen ändrades i mitten av 60-talet och trodde att rutan fick en svag böjning redan då ...

Man ska inte uttala sig om saker man inte behärskar bra (i mitt fall VW 1961 och nyare roll )

jo större rutor vart de men välvda vart dem senare tro jag! ha bara hållt på med 68or och 69or så ska egentligen inte utala mig heller! grymt arbete gör ni iaf! smile


170 Inlägg
21 november 2012
#973
-MATS- skrev:
DieselGudrun skrev:
Arborra för lagren också kanske?

Jag skrev nog det för några veckor sedan, men jag tror vi slipper det.

Ikväll ska blocken komma tillbaka bearbetade (jo - just nu postar jag faktiskt i realtid yikes ) så då slänger jag väl upp ett par bilder på resultatet cool

Arborra lär ni ska göra då de är en svart rand i lagerlägena! tyder på att dem e uppslagna och att de pissat ut olja! hmm 99 av 100 block måste Arborras,


138 Inlägg
21 november 2012
#974
Volvson skrev:
smet skrev:
-MATS- skrev:

Trist att gallret är trasigt - och jag håller med Brohmee att det kanske är därför rutan fått sitta kvar. Det är allmänt känt i VW-kretsar att dessa galler är mycket svåra att laga och/eller rikta hmm ...

Personligen tycker jag inte att du ska flytta över ovalrutan till din 68:a eftersom den har så mycket annat som signalerar 60-tal, bl.a. större och välvd vindruta och större sidorutor = tunnare fönsterbågar. Jag tror (vet) att det kommer se mycket underligt ut, och för oss lite insatta faktiskt mest fult roll .

Behåll rutorna på din 68:a och om du vill ha en ovalruta utan att köpa en äkta oval, så satsa på att bygga om en 58-64 som ju har de små sidorutorna. Dock har även dessa årsmodell större vindruta än ovalen, dock är den åtminstone inte välvd. Ett sådant fejk-bygge kan lura den mest inbitne cool

Haha nej jag har inte tänkt flytta över den då jag också vet att det skulle se mycket underligt ut! smile

Jag snabbläste kommentarerna och jag må säga att det känns skönt att du inte ska flytta över oval rutan till din 68:a,,,,pjuh cool
Håller fullständigt med Mats roll

Oroa er inte, det kommer inte ända!cool


Eigenbrötler
1 237 Inlägg
21 november 2012
#975
Ursäkta, jag letar efter byggtråden till tvättkaret, finns den? big_smile vad är det för effekt? var kommer värmeslingan ifrån?


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#976
BULLIS87 skrev:
-MATS- skrev:
DieselGudrun skrev:
Arborra för lagren också kanske?

Jag skrev nog det för några veckor sedan, men jag tror vi slipper det.

Ikväll ska blocken komma tillbaka bearbetade (jo - just nu postar jag faktiskt i realtid yikes ) så då slänger jag väl upp ett par bilder på resultatet cool

Arborra lär ni ska göra då de är en svart rand i lagerlägena! tyder på att dem e uppslagna och att de pissat ut olja! hmm 99 av 100 block måste Arborras,

sad

Du har säkert rätt ... men jag trodde att det var oljekanaler och att det skulle vara svart där yikes ?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#977
SoL skrev:
Ursäkta, jag letar efter byggtråden till tvättkaret, finns den? big_smile vad är det för effekt? var kommer värmeslingan ifrån?

Hehe, sorry, ingen tråd hmm Det är min polares lilla diskmaskin. Får lov att passa på den frågan just ikväll ... men återkommer givetvis i ärendet smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#978
. . . fortsättning:

Det nyfrästa motorblocket har anlänt i kväll big_smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994642.jpg
Urtagen för cylindrarna är förstorade till 95.6-96.0 mm.

Hmm, med 92mm borr innebär det väl att cylinderväggarna endast är 2mm tjocka - verkar det verkligen rimligt yikes ?!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994643.jpg
Detaljbild

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/994644.jpg
En blick från ”insidan”

Som det ser nu ut som att det kommer att bli en tillfällig time-out för oss i garaget neutral . Vi ska nämligen hjälpa en gammal släkting att dels flytta möbler och dels flyttstäda lägenheten. Dessutom arbetar Andreas övertid varje kväll i dessa vinterdäckstider roll

Men, för all del – STAY TUNED cool

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 november 2012
#979
92mm var det.. det är ju inget bra så dem kan ni ge till mig, hihi med 69 i slag kan det nog ge en intressant karaktär.. snabbvarvad

Ar-borrning är nog svårt att komma undan ja.. tyvärr.. Men Micke har kommit hem från Usa nu med sin ar-borr.. så om ni inte får tag i nån är det bara att höra med honom.

Jag var ju i Uppsala i helgen och hämtade. tex mitt block från buggyn (10 år sen). Det visade sig vara ett H-block, dvs ett 1500, dubbelreducerat och 10mm dragstänger. I princip det bästa av originalblocken smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 november 2012
#980
Det finns olika 92mm cylindrar, tunnväggiga och tjockväggiga, det verkar som ni har de tunnväggiga.

De tjockväggiga 92mm cylindrarna har samma yttermått som 94mm.

Enda skillnaden är nog att det inte håller lika länge.. på en busmotor kanske man kan leva med det..



Sök