BMW E30: För tillfället sugtrimmad M20 motor & 2,8 liters veven, Veven skall över till ett M50 block för att påbörja ett Turbo bygge på en icke vanos topp! Chassi och väghållning skall uppgraderas så gott det går: Även... Visa mer
Denna tråd är avsedd för Min E30 touring och dem bilar som införskaffats efter mercan: Min BMW E30 Touring är nyligen införskaffad och som tidigare tillhörde en kompis till mig som både sugtrimmat och fräschat upp den.
Tyvärr har min första motor sagt sitt och påbörjad renovering utav denna finns under sida 2 för denna projekt tråd!
Här är schemat över saker gjorts [v¨], skall göras [S] & sådant som är på "G" [G]
Motorn från E30:n
Motorn från e34:an
[v¨] Motorbyte [v¨] Vevaxel som ger större slagvolym 2793 [cc], M52B28 [v¨] Kamaxel 280 ° Z45 [v¨] Shimsade ventilfjädrar [v¨] HD vippor från Dynotech [v¨] Nya motorlager [v¨] Kolvringar [] Gängade vippstänger
Kaross
[v¨] M- tech 2 paket [] Coiloverkit [] Fjäderbensstag fram- och bak [v¨] Tonade rutor bak och fram, varken passagerar eller förar rutorna [] Lackade sidokjolar [] Lackad bak spoiler _____________________________________________________________________________________________ Vecka 8
2013 - 02 - 20 : Måndag
Bilen skulle egentligen säljas enskilt med kaross så att den sugtrimmade motorn kunde sparas till något annat spännande bygge, men utav andra orsaker ändrades planen och jag köpte en bil med istället två motorer:
Hembogserad bil till uppfarten i väntan på att få byta motor:
En liten Fail till uppstart inledde lördagen och visade sig vara felkoppling utav kablarna till startmotorn xD, När detta var åtgärdat satt självklart bränsleslangarna fel så vi bytta plats på dessa och tillslut hoppade motorn igång
Medan Mackan är ute och provkör med nya chippet så smygstartar jag lite på hans update. Hämtade ut hans chip samtidigt som jag lämnade iväg en box för omprogrammering.
Nu har jag varit ute och testkört med E85 chippet och det verkar vara lite småpill som kvarstår för att bilen skall som jag vill !
Med E85 chippet går bilen som ett skott på de högsta registren men blöddrar och tvekar som fan på låg- och mellan samtidigt som det låter motorn ger puffar ut i grenrören. Jag testade därför att stoppa tillbaka bensin chippet och då slutade bilen hacka och tveka på låg- och mellan register men var inte alls lika vass på toppen. Ljudet i grenrören försvann dessutom xD ? Vi testade att ställa upp bränsletrycket för att se ifall den gick för snålt med E85 chippet och det gav lite bättre gasrespons på toppen men inte på mellan registret..
Efter lite diskussioner med Tuggummimannen och Fekzen så finns det en hypotes om att E85 chippet ger för fet blandning på låg- och mellan registret! Eftersom ENEM Robban ställde in fjädern hos LMM för att anpassa blandningen för E85 utan att använda sig utav chip kanske E85 chippet skall ha liknande mapp egenskaper hos låg och mellan register som bensinchippet men väldigt påfettat på de högsta varven?
Jag skall försöka införskaffa mig en riktig bränsletrycksregulator och en bredbandslambda!!
Passade även på att få ABS sensorn på vänster bakhjul bytt !
Ursäkta en skitig bil och en otroligt dålig mobilkamera men så här arbetar motorn när man varvar den vid tomgång med bensin chippet:
Jag har försökt kolla batterierna till instrumentpanelen och det här är säkert en fråga som tagits upp tidigare, men varv räknaren fastnar liksom? och jag har tagit ut och kollat batterierna och det verkade inte vara något fel på dessa: 1,2 V [1000mAh]
Ursäkta en skitig bil och en otroligt dålig mobilkamera men så här arbetar motorn när man varvar den vid tomgång med bensin chippet:
Jag har försökt kolla batterierna till instrumentpanelen och det här är säkert en fråga som tagits upp tidigare, men varv räknaren fastnar liksom? och jag har tagit ut och kollat batterierna och det verkade inte vara något fel på dessa: 1,2 V [1000mAh]
Märkte att det var en diskret pöl i polarens garage under min front och började titta längs kylaren?? Konstigt nog har avtappningspluggen till kylaren spruckit och gått av längs mitten, så det blev till att tömma kylaren på vatten och gänga ut de kvarvarande gängorna:
Skall försöka få tag på en ny plugg eller göra något eget ihop- plock, sedan börjar det fan med närma sig besiktningsdags !
Jag har nu lyckats fixa kylaren genom snabb lösning och Azonics "Master Chief hjälp"
Självklart skulle man ha otur då man tänkte åka till besiktningen xD O- ringen till oljeadaptern för oljekylaren hade försatts i konkurs och därmed var materialbalansen uppställd för oljan [IN = UT = uppfarten]!
Det blev till att montera de andra lyktorna också !
Ett stycke smurfblå ventilkåpa monterades dessutom
När jag skulle fixa lite med luftfiltret och insugsgummit till från LMM till spjället sprack det förbannade gummit till tomgångsmotorn vilket gör att det borde dra en del tjuvluft därifrån, så blir till att försöka hitta ett insugningsgummi till en 535 eller dylikt "3" och snart börjar det bannemig dra ihop sig för ELMIA !
Har en hel del att fixa med innan vi åker ner dit... Men har fixat varvräknaren nu genom att byta mätarhus xD lägger en film med lite varvning "mañana" ^^,