Tips på billigt garage golv

ZyclonE
16 april 2013 · 366 Inlägg

Byter garage nu i sommar till ett som ligger närmare där jag bor och undrar lite vad man kan ha som golv i garaget. Just nu så är det grus/jord golv och vill ju inte kosta på det allt för mycket då jag och 2 till ska hyra det.

Vi har varit inne på att gjuta golvet i betong och blanda själva smile Dock ett ganska tungt jobb som kan ta tid. Garaget är för 3 bilar men halva garaget är redan gjutet i betong från föra hyres gästen.

//David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
tooffen STHLM(S)LOW
16 april 2013 · 420 Inlägg

då man är i den branchen skulle jag säga betong! gjut skiten bara ställa in en blandare och ösa och och tippa ut sen slodar du bara. de blir primus:D

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
ZyclonE
16 april 2013 · 366 Inlägg

vart köper man prisvärd betong eller cement ?

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
tooffen STHLM(S)LOW
16 april 2013 · 420 Inlägg

kolla xl här uppe annars kan du dra till bauhouse de är nog typ samma men billigare eller byggmax är billigt också.

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Christian S
16 april 2013 · 4 816 Inlägg

sen är det bara att måla golvet så blir det betydligt lättare att hålla rent, vi har 2 komponent golvfärg ifrån biltema i vårat garage och det funkar kanon.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
tooffen STHLM(S)LOW
16 april 2013 · 420 Inlägg

Christian S skrev:
sen är det bara att måla golvet så blir det betydligt lättare att hålla rent, vi har 2 komponent golvfärg ifrån biltema i vårat garage och det funkar kanon.

precis måla med 2 komp så blire hårt och hållbart:D

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
SibbSon Mr. AUDI !
16 april 2013 · 642 Inlägg

Cement på bauhaus har ja kört med när vi gjutit golv, ska göra det intill huset nu oxå om någon vecka när vi börjar med mitt garage smile
kommer köra biltemas 2komponentfärg på golvet!

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Germax
16 april 2013 · 12 086 Inlägg

Jag gjöt ett badrumsgolv på 7kvm, 5cm tjockt för 2 månader sedan. Det är ett helvete och slitsamt som fan för kroppen. Hade aldrig ens försökt göra det på ett golv uppemot 20kvm.

Jag vet inte vad en betongbil kostar men det lär ju va det bästa, kan inte hyresvärden va med och betala?

Senast redigerat av Germax (16 april 2013)

tooffen STHLM(S)LOW
16 april 2013 · 420 Inlägg

Germax skrev:
Jag gjöt ett badrumsgolv på 7kvm, 5cm tjockt för 2 månader sedan. Det är ett helvete och slitsamt som fan för kroppen. Hade aldrig ens försökt göra det på ett golv uppemot 20kvm.

Jag vet inte vad en betongbil kostar men det lär ju va det bästa, kan inte hyresvärden va med och betala?

inte för att vara sådär men vad jobbar du som? de är inte ett dugg jobbigt att gjuta man får se de som gratis träning.

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
ZyclonE
16 april 2013 · 366 Inlägg

Vi ska ringa runt till lite betong firmor och kolla vad det kostar. Men blir det för dyrt så blir det att gjuta för hand. Nu är vi kanske 5 - 6 personer som kan hjälpa till så tar kanske inte så lång tid då smile

Vi får se om vi målar golvet. Är lite annat som måste kostas på innan tex el, belysning och isolering typ

//David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
SibbSon Mr. AUDI !
16 april 2013 · 642 Inlägg

Germax skrev:
Jag gjöt ett badrumsgolv på 7kvm, 5cm tjockt för 2 månader sedan. Det är ett helvete och slitsamt som fan för kroppen. Hade aldrig ens försökt göra det på ett golv uppemot 20kvm.

Jag vet inte vad en betongbil kostar men det lär ju va det bästa, kan inte hyresvärden va med och betala?

går inte jämföra ett badrumsgolv med Garage? eftersom dem har grus nu finns förmodligen ingen brunn... o de betyder att det enda dem behöver göra är att snickra ihop en ram o fylla den så flyter det ut ganska bra själv..? vad är det jobbiga i de? lol

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Germax
16 april 2013 · 12 086 Inlägg

Betong man blandar själv flyter inte särskilt bra.. inte alls. Och ska man köra bilar på betongen så vill man ju ha någon som helst hållfasthet. Jag vet inte vad vi pratar om för ytor, men räknar man på 30kvm 5cm så ska det blandas 115 säck betong eller motsvarande. Ca 3 ton, det ska lyftas flera gånger.. där har du det jobbiga.

4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
28 april 2013 · 382 Inlägg

vi tog betongbil när vi gjöt vårt ena garage på 40kvm. kommer ihåg att det inte skiljde mer än max 1000 kr från att göra själv

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Fightertiger
30 april 2013 · 237 Inlägg

Ja skulle tipsa om att ni ska ta en betongbil.. Först kolla ordentligt noga med ägaren och skriv kontrakt. Då gjuta ett golv inte bara är att helt enkelt gjuta ett golv...

Har ni garage där det kommer in bilar på vintern så har ni salt med er in.. Och då ska ni ha helt andra klasser en den betongen ni köper på byggvaruhusen.. Ni kan säkerligen köpa säckvis med den oxå. Men då är det bara slit..

En betongbil kostar ca 6000-10000kr sen ska den köras ut och tömmas... Det är garanterat det enklaste ni kan göra.. Beroende på takets höjd.. så lastbilen kan komma in med rännan och lossa betongen...

Vill ni blanda själva så får ni som sagt jobba lite.. då betongen BÖR blandas ca 10 min innan den tas ut ur tombolan.

Även otroligt noga med att göra förarbetet ordentligt.. Om ni har grus/jord golv nu. BÖR ni iaf shakta om det med ordentlig grund då betong väger ganska bra i slutänden och kan börja sjunka samt spricka sönder om ni bara släpper det på den befintliga marken...

Har ni värme i garaget ska ni ha 1 viss betong.. Är det minus grader då ni inte är där bör ni även där kolla upp vilken klass på betongen ni ska ha...

Sen har ni ju tjockleken samt armering som är viktigt i sammanhanget.. Betong är otroligt starkt och skulle kunna tro att ni klarar er bra på ca 15-20 cm med armerad grund... Även om det nu är varmgarage. BÖR ni isolera innan armeringen..

Kör ni för snålt så står ni där med trasigt golv till slut.. Och det suger väl..

Så mitt tips är väl egentligen.

1. Betongbil med RÄTT betong för endamålet.
2. Gör bra förarbete.
3 isolerat. Armerat och bra tjocklek..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang