S70 T5 1999 vägrar att starta

TBergsten
19 januari 2014 · 996 Inlägg

Hejsan!

Bilen som denna tråd handlar om är då en volvo s70 med t5 motor från 99 med det "raka insuget", "elektroniska gasspjället" samt separata tändspolar osv...

Under en längre tid så har min s70 nu varit död och har ej tyvärr lyckats med att lokalisera felet.

Felet uppstod då... En dag hållde jag på att skruva (inredningsdetaljer, inget rörande någon el eller dyl.), som den ungdom man är så poppade jag på musik medans jag skruvade. Tiden gick och jag blev klar, bara för "skojjs skull", vilket jag antar inte blev så skojigt nu i slutändan haha... Vred på nyckeln och den bara klickade (slut på ström), nog om det tänkte jag, ansluter en batteriladdare och inväntar morgondagen.

Morgonen därpå så ska jag starta den, vrider på nyckeln men den vägrar att starta! Den går runt som den ska och får soppa, dock ingen gnista. Det är även ett konstigt ljud från vad jag tycker låta komma ifrån under insuget som låter, det pipet försvinner inte heller förnsen man lossar på -polen. Spelar ingen roll om man vrider av tändningen eller vad man gör, -polen av annars så fortsätter det att låta.

Det jag har gjort är då detta:

- Bytt till nya stift
- Testat med ett spritt nytt batteri.
- Kontrollerat samt fräschat upp jordpunkter (så många som jag bara kunde hitta)
- Skrapat ytorna på kontakterna till spridare, tändspolar samt kontakterna till dom.
- Mätt ström i varje kontaktstycke till varje tändspole, 14+ i alla (som det ska vara antar jag?)
- Kontrollerat att alla slangar samt kontakter sitter som de ska, alla som jag hittat samt kommit åt dvs.
- Tryckt in ventilen på sopparöret samt vridit på tändningen för att kolla att soppa kommer fram, vilket det gjorde.   
- rivit brädan och kontrollerat att mina skarvningar för efterinstalleringen av rti ej var felaktig, vilket det inte var. Bilen är testad efter att gps:en blivit installerad och allt funkade då i sin ordning, allt. 

Bilen har även blivit felsökt och läsaren visade inga felkoder. Bilen är som den var förr bara just det att den inte vill hoppa igång samt det mystiska pipet kommande från någonstans under insuget (tror jag), dvs. all el invändigt samt lysen m.m funkar i sin rätta ordning.

Någon som har en ide vad problemet kan vara? Har jag varit otydlig på något så fråga gärna.

Tack på förhand!

ogga41
19 januari 2014 · 12 Inlägg

Hej
Har du provat med reserv nyckeln?

Immon kan ha fått sig ett spel

//Martin

Volvo C70 T5 "Silverpilen" (1998)
TBergsten
19 januari 2014 · 996 Inlägg

ogga41 skrev:
Hej
Har du provat med reserv nyckeln?

Immon kan ha fått sig ett spel

//Martin

Glömde att tillägga det, men ja jag har gjort det. Även testat att låsa upp samt låst den flera gånger om med larmdosan, tyvärr detta dock också utan resultat hmm

jocke_gronberg
19 januari 2014 · 4 586 Inlägg

Låter knepigt men kanske är gasspjället som kärvar därav så startar den inte. Då det inte finns något tomgångsmotor så sker allt via spjället

Du har väl kollat säkringarna ?

TBergsten
19 januari 2014 · 996 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Låter knepigt men kanske är gasspjället som kärvar därav så startar den inte. Då det inte finns något tomgångsmotor så sker allt via spjället

Du har väl kollat säkringarna ?

Kanske det, därav pipet kanske? smile

Säkringarna är kollade, alla hela.

ogga41
19 januari 2014 · 12 Inlägg

Spjällen brukar låta några minuter efter man stängt av.

Volvo C70 T5 "Silverpilen" (1998)
TBergsten
19 januari 2014 · 996 Inlägg

ogga41 skrev:
Spjällen brukar låta några minuter efter man stängt av.

Jo jag vet, men detta slutar ALDRIG förnsen antingen den är död på batteri eller att man rycker -polen...

NoCooL
19 januari 2014 · 215 Inlägg

Testa o byt hallgivaren. Brukar vara den som är död  när man saknar gnista och soppa

TBergsten
19 januari 2014 · 996 Inlägg

NoCooL skrev:
Testa o byt hallgivaren. Brukar vara den som är död  när man saknar gnista och soppa

Soppa får den ju... smile

Norpan12
20 januari 2014 · 54 Inlägg

TBergsten skrev:

NoCooL skrev:
Testa o byt hallgivaren. Brukar vara den som är död  när man saknar gnista och soppa

Soppa får den ju... smile

Har du kollat om det kommer ur insprutarna?

Kolla även om du har något varvtal när du kopplar upp datorn, annars är det nog vevaxelgivaren.

TBergsten
20 januari 2014 · 996 Inlägg

Norpan12 skrev:

TBergsten skrev:

NoCooL skrev:
Testa o byt hallgivaren. Brukar vara den som är död  när man saknar gnista och soppa

Soppa får den ju... smile

Har du kollat om det kommer ur insprutarna?

Kolla även om du har något varvtal när du kopplar upp datorn, annars är det nog vevaxelgivaren.

Du menar om spridarna fungerar i sin ordning...? Ej så kunnig haha smile

Ska köpa en vevaxelgivare och testa!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang