Golf Iv 02 Helt död.

Begzudin
17 februari 2014 · 19 Inlägg

Hej har en golf iv 02 som i lördags bara stannade. Det började med att radion dog och efter cirka 2km så började bilen förlora kraft när jag körde men var typ framme så jag parkera bilen. Och nu dagen efter så starta inte bilen och fick ta hjälp av startkablar. Jag lyckades bara köra 5 km sedan dog den igen. Nu startar den inte alls. 

Uppdatering.
Jag har fixat den svarta kabeln som går från batterisäkringarna den hade smält typ och jag har bytt kamaxelgivaren.
Bilen startar inte. Jag har kollat tändstiften och jag har sett att det inte kommer någon ström till dom så nu undrar jag finns det någon annan givare som sköter den delen eller kan styrboxen ha pajat.

Uppdatering 2
Var och kolla på bilen nyss efter att jag bytat vevaxelgivare men utan resultat fast märkte en annan grej om jag vrider om nyckeln snabbt så tänder bilen till fast dör igen och klagar på nycklen så jag prova en annan nyckel men hjälpte inte.
Tankarna nu är om jag ska köpa en begagnad styrbox ellet skrota skiten.
Någon kanske känner till felet och kan hjälpa mig.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Med vänlig hälsning

Senast redigerat av Begzudin (28 mars 2014)

Ovesund
17 februari 2014 · 143 Inlägg

Den laddar förmodligen inte och drar då alltså ur batteriet, börja med att kolla kolen annars skulle jag tippa på att byta generatorn.

Begzudin
17 februari 2014 · 19 Inlägg

Jag har laddat batteriet men den startar inte ändå.

Ovesund
17 februari 2014 · 143 Inlägg

om den startar med startkablar/starthjälp även nu så är ditt nuvarande batteri förmodligen kasst (antagligen pga urladdningarna det varit med om).

Låter helt klart som ett laddningsproblem men visst kan säkert vara något annat med..

Kolla felkoder.

Drönirettab
17 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Begzudin skrev:
Jag har laddat batteriet men den startar inte ändå.

Menar du att startmotorn inte drar runt alls?

Begzudin
21 februari 2014 · 19 Inlägg

Startmororn kör igång men känns som att det saknar bensin

mb_pucken
21 februari 2014 · 5 090 Inlägg

Om du du har en säkringsbox uppe på batteriet så kolla dom säkringarna och att kablarna inte är smälta eller brända.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Begzudin
22 februari 2014 · 19 Inlägg

Har sett att den svarta kabeln ovanför batteriet hade smält men har fixat till det nu den vill inte starta ändå. Kan det vara kamaxel givaren

Begzudin
26 februari 2014 · 19 Inlägg

Bilen har klagat på lambdasonden enligt felkoder men det ska väll inte ha någon betydelse att den inte startar

vw-mannen
27 februari 2014 · 295 Inlägg

Vev axelgivaten kan de vara.. Men då borde bilen ä då vara HELT död!! Bilen ska själv säga ifrån.. Och då ska du limmades runt den på starten me. Aldrig hoppa igång..
Men som tidigare skrivare skrivigt. Så låter de som batteriet är helt kaputt.. Nån kål som bräckligt..
Skaffa ett nytt batteri..

Volkswagen Golf II Turbo CS "Challenge Stradale Turbo" (1988)
mb_pucken
27 februari 2014 · 5 090 Inlägg

Prova att byta/rengöra stiften.
Vet att bla 1,6an är omöjlig att starta när den är sur.

Sen brukar man få byta säkringsdosa och kabel efter att dom blivit varm. Blir Spänningsfall i kabeln som gör den skitvarm när generatorn laddar.
Men de kan du lätt kolla när den startar igen smile
Mät då spänningen med en multimeter vid både generatorns B+ (anslutning till grova kabeln) och sedan vid batteriets +pol. Då ska du ha samma spänning (inom ca 0,5v) på båda ställena.
Mätning sker med belastning tex halvljus och kupefläkten m.m. Påslaget smile
Sedan slår du på elbakruta, helljus och sätsesvärme och känner på den svarta kabeln om den blir varm, blir den det så lär den bytas och säkert säkringsboxen med smile

Aja prova att byt stift eller ge den lite startgas smile akta ögonen om den skuter bakut smile
Edit.
Såg att du kollat gnistan redan smile

Senast redigerat av mb_pucken (27 februari 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Begzudin
3 mars 2014 · 19 Inlägg

Tror styrboxen pajat enligt felkoderna så kan den inte komunicera med styrboxen och frågan är då kan man köpa en sådan begagnad. Och hur får man bort torkbladen sitter hårt som satan. Måste få bort dom för att komma åt.

Begzudin
28 mars 2014 · 19 Inlägg

Behöver man koda om nycklar om man byter styrboxen.

Hasselstrom
28 mars 2014 · 796 Inlägg

Testa att koppla ur batteriet och låt den stå i tio min.
Koppla på batteriet,  vrid på tändningen och låt stå med nykeln i i typ fem minuter. Prova sedan att starta.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
OttoM
1 april 2014 · 323 Inlägg

En tanke är att startmotorn är kortsluten så att den drar så mycket ström att det inte blir över till tändningen. Om du har andra elförbrukare på och vrider på starten dör de då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang