Vw Caddy diesel tvärdör

coffa Sundsvall
12 april 2011 · 285 Inlägg

Okej så här ligger det till.

Bilen är en 97as caddy sug diesel 1,9. Problemet är igentligen 2st problem,

Nr 1 Ibland är den helt omöjlig att starta den vrider på tändningen låter glggningslampans slockna motorn går runt lätt å fint men tänder inte, jag vriderar av tändningen och på igen fort å den startar på en gång medans vissa gånger måste jag upprepa detta kanske 20ggr. Även provat med starthjälp vi dessa tillfällen och det har inte hjälpt heller

Nr 2 Jag är ute och kör och bilen bara slutar tända den dör av och jag måste starta den på med att vrida av och på tändningen. Ibland startar den på första försöket men oftas fårjag vrida nyckeln ca 5-10 ggr innan den hoppar igång.

den går hur fint som hells annars inga ryck´inge ovanligrök eller dyligit bara detta felet vilket gör att man inte kan bruka bilen som vanligt för man vet aldrig om man kommer fram dit man ska.

Hoppas någ hör eller vet något om vad det kan vara

/Coffa

Åker just nu GTO 67,
engolf
12 april 2011 · 3 235 Inlägg

Hur mycket har bilen gått?
Går den ojämnt på tomgång?
Kan vara nånting med dieselpumpen. Min gamla VW Golf 1.9D gick ojämnt på tomgång, var svårstartad och dropapde diesel vid pumpens utgående axel. Luktar det diesel i motorrummet?

henke_99 Offroad Racing
12 april 2011 · 3 122 Inlägg

Jag skulle tro på ett elfel (glapp) som gör att stoppmagneten i pumpen stängs av. Eftersom det hjälper att vrida tändningen på/av ett antal gånger så är nog felet i tändningslåset. Eller så är det fel på stoppmagneten helt enkelt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
henke_99 Offroad Racing
12 april 2011 · 3 122 Inlägg

Hittar du rätt kabel (minns inte hur många det sitter på pumpen på dom) så bör det ju gå att tvångsmata ventilen med 12v när bilen inte vill starta. Det bör även höras ett lätt klickande när den aktiveras.

Senast redigerat av henke_99 (12 april 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
G-kraft
14 april 2011 · 12 Inlägg

Inte helt ovanligt att de glappar i själva tändningslåset heller...

//Dinken
caddy666666
25 september 2014 · 1 Inlägg

coffa skrev:
Okej så här ligger det till.

Bilen är en 97as caddy sug diesel 1,9. Problemet är igentligen 2st problem,

Nr 1 Ibland är den helt omöjlig att starta den vrider på tändningen låter glggningslampans slockna motorn går runt lätt å fint men tänder inte, jag vriderar av tändningen och på igen fort å den startar på en gång medans vissa gånger måste jag upprepa detta kanske 20ggr. Även provat med starthjälp vi dessa tillfällen och det har inte hjälpt heller

Nr 2 Jag är ute och kör och bilen bara slutar tända den dör av och jag måste starta den på med att vrida av och på tändningen. Ibland startar den på första försöket men oftas fårjag vrida nyckeln ca 5-10 ggr innan den hoppar igång.

den går hur fint som hells annars inga ryck´inge ovanligrök eller dyligit bara detta felet vilket gör att man inte kan bruka bilen som vanligt för man vet aldrig om man kommer fram dit man ska.

Hoppas någ hör eller vet något om vad det kan vara

/Coffa

Prova att byta bränsle relä funka för mig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang