Audi A4 1.9 TDI -99 Multiremmen hoppar

ptusztar
2 december 2014 · 35 Inlägg

Hej!

För 1 månad sedan hoppade multiremmen på min Audi, spännarrullen var dålig och bytte den och remmen. Har funkat felfritt 1 en månad tills den hoppade i förrgår igen. Har hört gnissel från motorrummet och gissar på att det varit från något framme vid remmen.

Remskivan som sitter på generatorn frihjular ingenting. Är det så på vissa modeller eller är den helt slut ifall den inte frihjular?

Monterar man på remmen igen och startar bilen så hoppar remmen av direkt.

Rullen som sitter på servopumpen är lite glapp, man känner det ifall man drar hjulet ut och in. Men drar man den sidleds så glappar den inget, det borde väl inte vara orsaken?

Tips på vad man kan felsöka och hur?

Tack på förhand!

ptusztar
2 december 2014 · 35 Inlägg

Någon?

ptusztar
3 december 2014 · 35 Inlägg

Bump

Goffen Administratör
3 december 2014 · 2 975 Inlägg

Du måste ju nästan kunna se om något hjul inte sitter rakt? Generatorns hjul ska frihjula åt ett håll men inte det andra.... Vet dock inte till 100% om det är så på en såpass gammal bil men dom lite nyare har den funktionen i alla fall !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
ptusztar
3 december 2014 · 35 Inlägg

Goffen skrev:
Du måste ju nästan kunna se om något hjul inte sitter rakt? Generatorns hjul ska frihjula åt ett håll men inte det andra.... Vet dock inte till 100% om det är så på en såpass gammal bil men dom lite nyare har den funktionen i alla fall !

När remmen är på så sitter hjulen i linje, det är de som är så konstigt att den vill hoppa ändå. För remmen är sträckt när man trätt på den och startar bilen..

Efter lite research så antar jag att jag har en modell som inte frihjular

Goffen Administratör
3 december 2014 · 2 975 Inlägg

Undrar om det kan vara vevaxelns remskiva den är gummiupphängd om den glappar kanske den kan slänga av remmen... Men jag hade behövt se det med egna ögon för att vara säker..

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
nozzen den enda som e som jag
3 december 2014 · 274 Inlägg

frihjul brukar man nästan bara ha på dieslar då dom sjunker så fort i varvtal än en bensinare och när ett frihjul "fastnat" kastar den inte av rämmen, brukar bara bli ett oväsen och vibrationer.
Kolla om inte din spännare har blivit sne, nått hjul är snett iallafall.

Din dröm är min verklighet
ptusztar
5 december 2014 · 35 Inlägg

Ringde en verkstad och han sa att ifall man har "taggar" inne i remskivan (då man behöver specialverktyg för att lossa på hjulet) så är det ett frihjul. Och eftersom min inte frihjular något alls så antar jag att mitt frihjul är slut på. Ska lämna in generatorn på måndag och hoppas på att det löser sig!

Tack för visat intresse och tips, återkommer ifall de inte går till sig wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang