Oj oj oj vilken helg.
Jag och tjejen hade bestämt oss för att det var bra läge att komma ifrån lite, så vi tog bmw:n till Jokkmokks vintermarknad.
Men före vi kunde fara iväg så var jag ju tvungen att se över vart kylarvätskan tog vägen.
Hissade upp bilen, inunder med pallbockar, kröp ner och började leta.
Ser att nästan hela expansionskärlet på kylaren är blött,
Drar åt alla klammer och skruvare och tänker: "Sådärja, nu ska det väl inte kunna läcka".
Fyller upp med lite vatten och stänger påfyllningslocket och pumpar lite med slangen.
Då hör jag ett fint "Psssh Pssh Pssh" ljud i takt med att jag pumpar.
Vetekli.
Aja tänker jag, efter att jag lokaliserat pys ljudet till toppen av expansionskärlet, det är väl locket som farit (inte för att jag kan vrida huvudet runt det hur).
Så börjar jakten på ett nytt lock.
Mekonomen: Nej
Biltema: Nej
BMW: Jo om jag kan gräva bort 2 kubikmeter från en av deras skrotbilar inom 15 minuter (dom skulle stänga) så kanske det finns ett lock i den.
EL&Diesel: Stängt.
Ringer till en polare 1.5 mil utanför stan som mekar mycket med bilar och ber om räddning.
Han har ett lock i en låda.
Perfekt, hoppar in i volvon, bränner ut, hugger locket, kör tillbaka, byter lock.
Klämmer på slangen.
Psssssh Psssssh Psssssssh från locket/toppen på expansionkärlet.
Det enda jag kan tänka mig är att expansionskärlet spruckit.
(Ska montera isär det när jag får hem allt för att göra servicen så får vi se exakt vart det pyser.)
Iaf. Blir lite halvförbannat. fyller lite extra kylarvätska, smäller igen huven, kör upp till lägenheten.
Packar bilen full för en helg i kallt väder och börjar köra från Skellefteå 19:00.
Klockan 19:30 isch så anländer vi i Jävre lite söder om Piteå. Där har det bestämt sig för att regna.
Jag kommer nerför en backe och ser att lastbilen framför mig bestämmer sig för att bromsa, jag släpper upp gaspedalen, och helt rätt som det är då står vi i sidled med ett mitträcke framför oss.
Is i ryggen, frikoppla, lägg ur växeln, börja försiktigt räta bilen tillbaka i körriktningen, glider en bra bit, hinner få bilen tillbaka i rätt riktning med 1 dm mån till mitträcke. phew.
Kryper efter 110 väg i 20-25 km / h, alla försök att ens på dragläge ta sig över 2:ans växel slutar i att bilen vill vandra i sidled. När vi kommit ut ur jävre möts vi av bilkö. Det är någon som inte kunnat räta ut sin bil som satt sig i mitträcket. Efter 30 minuter så blir vi omdirigerade in i jävre och får ta småvägarna vid sidan av E4:an tills vi kan köra in i Pitsundet. Därifrån kunde vi öka till 30-40 km/h.
Och sån fin picknick hade vi hela vägen till Älvsbyn, därifrån kunde vi hålla 70-80 km/h tills vi kom till 45:an mot Jokkmokk. Sen vart det rally. Låg och tävlade mot någon sportigare modell (för mycket snörök för att se vad det var, kan ha varit en lappgubbe på rensläde allt vad jag vet) hela vägen in mot Jokkmokk, tog några fina kurvor i 110-120 km/h.
Väl framme i Jokkmokk 23:50
![https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-fd23bda3b2a2258feb12fcefa6053da1.jpg]()
Sen blev det 2 dagar med god mat, öl och renar. (
Ren Rally)
Påvägen hem var alla vägar slipade av vind och kyla, och det var ren och skär skridsko bana oavsett väg och riktning. Så var aldrig riktigt över 70 på hela vägen hem. Fick rasta den lite mellan Piteå och Skellefteå då det på E4:an var hyffsad barmark.
Det var lite salt påvägen, så blev tvätten direkt man kommit hem.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-a2f2fec54bb9d6786d269e5fa75e8d05.jpg]()
Denna resan klarade den utan att spotta ur sig minsta lilla kylarvätskan, men det pyser fortfarande från expansionskärlet.
Nytvättad. Alltid lika härligt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-f47811085a50dec882b63d460fe6e0f7.jpg]()