3920
Sök

Köpråd: Betald gammal Alfa Romeo vs snål men dyr Toyota Prius.

6 655 Inlägg
9 april 2015
Hybridsmurfen skrev:
Malheus skrev:
Fast helt ärligt nu.

Hur kan ni neka en Busso 6a?

Kör Alfan själv istället! smile

Pengar kompis. Pengar. Den drar som en långtradare. Fast den kanske behålls och ställs in i ett hörn i garaget så länge :-) Vi får se.

Måste vända på det, 1.3L milen är ju rätt bra ändå för en 3 liters V6a med automatlåda!

Giulietta med TCT finns ju annars.. smile

De/Dem

Forummoderator
18 150 Inlägg
9 april 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Malheus skrev:
Fast helt ärligt nu.

Hur kan ni neka en Busso 6a?

Kör Alfan själv istället! smile

Pengar kompis. Pengar. Den drar som en långtradare. Fast den kanske behålls och ställs in i ett hörn i garaget så länge :-) Vi får se.

Måste vända på det, 1.3L milen är ju rätt bra ändå för en 3 liters V6a med automatlåda!

Giulietta med TCT finns ju annars.. smile

Tjejen kör den på 1.3 och jag kör den på 1.09. Bara mätt mig en gång dock... Så nog är biljäveln frisk. Men det hjälper inte när den av de flesta hatade Priusen drar 0.44... Lite skillnad här ute på landet där vi kör mycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
9 april 2015
Hybridsmurfen skrev:
Juggen1988 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Apropå alla inlägg om Miljö -som jag inte frågat om- så gör oljeindustrin allt de kan för att ta död på el/hybridbilar. Det slaget verkar nu dock vara förlorat. Bilarna ska dra mindre och mindre så valet börjar bli svårt...

En utmärkt dokumentär om en industri tog död på en utmärkt bil som ägarna var nöjda med:
https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

Vi har nu bestämt oss för att köpa en Prius genII, fas2. Eftersom de flesta är silverfärgade är chansen stör att vi då får 2 exakt likadana på tomten, tur vi alltid parkerar på samma platser utanför huset. Vanemänniska som man är...

Bra val! Har kört min 1300 mil sedan maj och det har varit helt krångelfri!

Synd att Gen 3 fortfarande kostar lite mer, de där 21 hästkrafterna gör faktiskt skillnad och så ser de mycket snyggare ut. Men tror nog ändå att Gen 2 är ett mer ekonomiskt köp smile

Jo, rejält sugen på genIII. Men den är mycket dyrare som sagt. Vill dessutom ha en Plug-in Hybrid. Ännu mer pengar. Det lönar sig inte. Tyvärr. Och jag har kört min GenII i 1500 mil och den har inte så mycket som hickat till. Bra val tycker jag med.

Den lilla förbrukningsskillnaden om ca 10% mellan genII och genIII gör inte en genIII ur ekonomisk synvinkel till det bättre köpet med tanke på merkostnaden för inköpet.
Dom 40000kr som skiljer för bilar i likvärdigt skick kräver en körsträcka om
Ingo.se 95oktan 13.54kr/l.
genII 5.82kr/mil.
genIII 5.28kr/mil.
skillnad 0.54kr/mil.
40000kr/0,54= 74074.

74074.08mil innan ni går jämt ut på bensinen. big_smile
Nog för att en del kört sina Priusar väldigt långt men förmodligen har ni bytt bil innan.

107 Inlägg
12 april 2015
Rquired skrev:
Blacken skrev:
"en stor mängd" ? undrar jag vem som mest ska ta till sig yttrandet "En person med självrespekt har förstånd nog att förstå när denne är ute och promenerar på marker den inte tryggt klarar av att beträda."
Vidhåller att en prius innehåller mera giftiga och ej nedbrytbara ämnen än vad en Amason innehåller. Så dess sk: "miljövänlighet" är mest en chimär för trädkramarmaffian att yra över.

Jag äger inte och har aldrig ägt någon Toyota Prius så jag kan inte svara på din näst sista fråga. Men din sista fråga är även den lite otydlig för om modellen hade tilltalat mig och jag hade velat äga en så hade jag köpt och kört en Prius utan att bry mig om vad andra tycker, det är självrespekt såvitt jag förstår.

Ehhh? surrade mest generellt, men det kunde du inte se, sorry inte menat som individuellt påhopp utan mest en generell reflektion över det hela.

Du är fri att påstå vad som helst men borde backa upp dina påståenden med fakta för att framstå som trovärdig, men hittills har du inte hänvisat till mycket mer än en artikel om en rapport som var ett av de dummaste försöken att bedra allmänheten från amerikanskt håll sedan ett antal höga chefer inom tobaksindustrin stod inför senaten och påstod av dem veterligen var deras produkter varken beroendeframkallande eller farliga.

Lyckligtvis drabbades en annan hög chef av samvetskval och presenterade bevis för att företagen mycket väl var medvetna om tobakens effekter, de gjorde till och med allt de kunde för att förstärka dem. På samma vis visade det sig CNW´s rapport inte var mer än ett genomskinligt försök att skada försäljningen av hybridbilar i landet.

Mitt inlägg försöker förmedla följande:
1. Jag äger inte en Toyota Prius.

2. Om jag hade velat äga en Prius hade jag köpt en, utan att bry mig om vad andra tycker om den. 

3. Att anpassa sig efter vad andra tycker utan att ta hänsyn till vad man själv vill är tydliga tecken på dålig självrespekt och självkänsla. Till exempel en som väljer att inte köpa en Prius för att andra tycker den är 'töntig'. En människa som har god självrespekt och vill ha en Prius köper en, för att äga något man vill ha kan aldrig vara ett tecken på dålig självrespekt annat än om man har missförstått ordets innebörd.

Suck, stor suck. jättestock suck, kan ej annat säga.
Skit i Blacken. Han pratar i nattmössan/på fyllan...

Mycket intelligent sagt, helt i nivå, som väntat ifrån skribenten.
Senast redigerat av Blacken (12 april 2015)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 april 2015
Blacken skrev:
Rquired skrev:
Blacken skrev:
"en stor mängd" ? undrar jag vem som mest ska ta till sig yttrandet "En person med självrespekt har förstånd nog att förstå när denne är ute och promenerar på marker den inte tryggt klarar av att beträda."
Vidhåller att en prius innehåller mera giftiga och ej nedbrytbara ämnen än vad en Amason innehåller. Så dess sk: "miljövänlighet" är mest en chimär för trädkramarmaffian att yra över.

Ehhh? surrade mest generellt, men det kunde du inte se, sorry inte menat som individuellt påhopp utan mest en generell reflektion över det hela.

Du är fri att påstå vad som helst men borde backa upp dina påståenden med fakta för att framstå som trovärdig, men hittills har du inte hänvisat till mycket mer än en artikel om en rapport som var ett av de dummaste försöken att bedra allmänheten från amerikanskt håll sedan ett antal höga chefer inom tobaksindustrin stod inför senaten och påstod av dem veterligen var deras produkter varken beroendeframkallande eller farliga.

Lyckligtvis drabbades en annan hög chef av samvetskval och presenterade bevis för att företagen mycket väl var medvetna om tobakens effekter, de gjorde till och med allt de kunde för att förstärka dem. På samma vis visade det sig CNW´s rapport inte var mer än ett genomskinligt försök att skada försäljningen av hybridbilar i landet.

Mitt inlägg försöker förmedla följande:
1. Jag äger inte en Toyota Prius.

2. Om jag hade velat äga en Prius hade jag köpt en, utan att bry mig om vad andra tycker om den. 

3. Att anpassa sig efter vad andra tycker utan att ta hänsyn till vad man själv vill är tydliga tecken på dålig självrespekt och självkänsla. Till exempel en som väljer att inte köpa en Prius för att andra tycker den är 'töntig'. En människa som har god självrespekt och vill ha en Prius köper en, för att äga något man vill ha kan aldrig vara ett tecken på dålig självrespekt annat än om man har missförstått ordets innebörd.

Suck, stor suck. jättestock suck, kan ej annat säga.

Du har självklart rätt att säga vad du vill men märk väl att ingen har bett dig om det, däremot har vi bett dig bevisa dina påståenden men du svarar med att sucka och konstatera att du inte kan säga något annat. Närmre ett erkännande om att du har fel än så lär vi aldrig komma.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
13 april 2015
Förutom att vi i tråden konstaterat att det finns mycket pengar att spara på att köra Prius har vi även upptäckt ett återkommande beteende hos så kallade Priushatare.
Dessa vräker ur sig än den ena än den andra flosklen utan att sedan kunna påvisa riktigheten i vad dom skrivit för att enligt god tradition istället gå över till att ändra på förutsättningarna för den av dom själva startade diskussionen.
Denna som senare alltid utmynnar i regelrätta påhopp gällande motståndets smak eller sexualitet.
Mitt förstånd säger mig att dylika individer är fullständigt meningslösa att försöka föra en konkret diskussion med då deras agenda verkar vara att enbart misskreditera något som dom i regel inte har någon kunskap eller erfarenhet om vilket dom gärna själva påvisar med just sina floskler och känslomässiga antaganden. Inte helt olikt en onykter tonåring som får svar på tal, då tas offerkåpan på direkt utan någon som helst förståelse att om man vräker skit på någon med ett kränkande språk så vräker opponenten givetvis skit tillbaka utan då grinas det istället över att man känner sig kränkt eller hånad.
Mig veterligen har varken jag eller någon utav de andra skribenterna i denna tråd som försöker påvisa både de ekonomiska såsom de miljömässiga fördelarna "flinged shit" mot någon som inte själv har utryckt sig ohövligt eller även kränkande.
Har någon en annan åsikt var då så vänlig att länka in var detta skett i tråden, och glöm för all del inte att bifoga texten som det svaras på.

För övrigt tycker jag att det är ynkligt att inte kunna ta till sig information utan istället svara avvikande med ytterligare floskler.

Sorry för en del offtopic.

On topic: http://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_ … 15&w=3
Senast redigerat av Evildan (13 april 2015)

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
13 april 2015
Evildan skrev:
Förutom att vi i tråden konstaterat att det finns mycket pengar att spara på att köra Prius har vi även upptäckt ett återkommande beteende hos så kallade Priushatare.
Dessa vräker ur sig än den ena än den andra flosklen utan att sedan kunna påvisa riktigheten i vad dom skrivit för att enligt god tradition istället gå över till att ändra på förutsättningarna för den av dom själva startade diskussionen.
Denna som senare alltid utmynnar i regelrätta påhopp gällande motståndets smak eller sexualitet.
Mitt förstånd säger mig att dylika individer är fullständigt meningslösa att försöka föra en konkret diskussion med då deras agenda verkar vara att enbart misskreditera något som dom i regel inte har någon kunskap eller erfarenhet om vilket dom gärna själva påvisar med just sina floskler och känslomässiga antaganden. Inte helt olikt en onykter tonåring som får svar på tal, då tas offerkåpan på direkt utan någon som helst förståelse att om man vräker skit på någon med ett kränkande språk så vräker opponenten givetvis skit tillbaka utan då grinas det istället över att man känner sig kränkt eller hånad.
Mig veterligen har varken jag eller någon utav de andra skribenterna i denna tråd som försöker påvisa både de ekonomiska såsom de miljömässiga fördelarna "flinged shit" mot någon som inte själv har utryckt sig ohövligt eller även kränkande.
Har någon en annan åsikt var då så vänlig att länka in var detta skett i tråden, och glöm för all del inte att bifoga texten som det svaras på.

För övrigt tycker jag att det är ynkligt att inte kunna ta till sig information utan istället svara avvikande med ytterligare floskler.

priusen är säkert jätte bra, men det är ingen bil för mig.. tyvärr så är de flesta toyotor inget som faller mig i smaken alls

men tyskarna börjar ju bygga mer och mer hybrider nu, så de kanske blir något sånt i framtiden

men nu gillar ju hybridsmurfen just prius så då tycker jag han ska köpa en sådan, om då hans andra hälft även hon gillar prius så är det ju ett självklart val
Senast redigerat av CHEEVA (13 april 2015)

6 655 Inlägg
13 april 2015
Lexus CH200 (Kanonbra på namnamn, eller inte) var väl en förklädd Prius?

De/Dem

Evildan
13 april 2015
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:

priusen är säkert jätte bra, men det är ingen bil för mig.. tyvärr så är de flesta toyotor inget som faller mig i smaken alls

men tyskarna börjar ju bygga mer och mer hybrider nu, så de kanske blir något sånt i framtiden

men nu gillar ju hybridsmurfen just prius så då tycker jag han ska köpa en sådan, om då hans andra hälft även hon gillar prius så är det ju ett självklart val

Precis så är det ju, alla har inte samma smak men det ger inte någon rätten att vara otrevlig.
Jag är inte dödligt förtjust i VW Golf, men har full respekt för dom som gillar den bilen, även om den inte är något för mig.
Mondeo Hybriden är förbaskat trevlig. Suverän drivlina.

När VW börjar sälja hybrider med den nya transmissionen tror jag dom kommer få börja sälja fler än Jettan som inte slog marknadsmässigt, förmodligen till stor del utav DSG konfigurationen.

Ska bli spännande när Mazda 3 hybrid anländer till Sverige.

Jo, vi är några som gillar våra Priusar av olika och samma anledningar, så jag instämmer med din åsikt gällande köpa eller inte. smile

Evildan
13 april 2015
Malheus skrev:

CT 200h wink

Är både plattform och drivlina som Auris HSD, interiört är den mer upmarket.
Är billigare som ny än den enklaste Priusen. roll

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
13 april 2015
Evildan skrev:
Malheus skrev:

CT 200h wink

dock många gånger snyggare ! CT200h var inte alls dum !

Evildan
14 april 2015
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Malheus skrev:

CT 200h wink

Inte någon dum bil alls, polarn hämtade sin från Tyskland 2012 och är helnöjd med den förutom att jämfört med en Prius III så gör radiodisplayens vinkling den lite svår att läsa av.
CT200h har "bara" analog hastighetsmätare tillika effektvisare samt saknar HUD och möjligheten till lane keep assist samt är tyngre, vilket gör den både lite tröttare och törstigare fast mest på ett rent akademiskt plan. big_smile
Trängre baksäte likt Auris men fungerar absolut som vardagsbil för den lilla familjen eller som i hans fall en singel som åker kompressormatad Elise på helgerna.
CT200h är dock lite bättre ljudisolerad och har en som jag skrev mer upmarketkänsla i materialen även om den faktiska kvalitén är den samma. Den är även lite styvare konfigurerad i hjulupphängningarna än Auris och inbjuder något mer till "sportig" körning.

edit:
Prius 1490kg. 3.9l/100km blandad körning.
CT200h 1510kg. 4.1l/100kmblandad körning.
Senast redigerat av Evildan (14 april 2015)

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
14 april 2015
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:

CT 200h wink

Inte någon dum bil alls, polarn hämtade sin från Tyskland 2012 och är helnöjd med den förutom att jämfört med en Prius III så gör radiodisplayens vinkling den lite svår att läsa av.
CT200h har "bara" analog hastighetsmätare tillika effektvisare samt saknar HUD och möjligheten till lane keep assist samt är tyngre, vilket gör den både lite tröttare och törstigare fast mest på ett rent akademiskt plan. big_smile
Trängre baksäte likt Auris men fungerar absolut som vardagsbil för den lilla familjen eller som i hans fall en singel som åker kompressormatad Elise på helgerna.
CT200h är dock lite bättre ljudisolerad och har en som jag skrev mer upmarketkänsla i materialen även om den faktiska kvalitén är den samma. Den är även lite styvare konfigurerad i hjulupphängningarna än Auris och inbjuder något mer till "sportig" körning.

edit:
Prius 1490kg. 3.9l/100km blandad körning.
CT200h 1510kg. 4.1l/100kmblandad körning.

Ja CT200h låter inte alls dum smile kanske blir en sådan om jag skulle få för mig att byta bil ! Nu står dock ett MC köp i högre prioritet

6 655 Inlägg
15 april 2015
Finns faktiskt fler hybrider...

Honda Civic något kanske?

Liten bit, men ett exempel: http://www.blocket.se/lulea/Honda_Civic … =1&w=1

De/Dem

Evildan
15 april 2015
Malheus skrev:
Finns faktiskt fler hybrider...

Honda Civic något kanske?

Liten bit, men ett exempel: http://www.blocket.se/lulea/Honda_Civic … =1&w=1

Civicen har ett väldigt körglatt chassi, som Hondas personbilar ofta har.

Finns fler hybrider från Honda såsom Insight genII
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_I … 12&w=3

Eller varför inte en CR-Z ? wink
http://www.blocket.se/lund/Honda_CR_Z_G … 12&w=3

Eller lilla Jazz av nuvarande generation?
http://www.blocket.se/ostergotland/Hond … 12&w=3

Finns även den spatiösa Camry HSD att mysa runt i. );
http://www.blocket.se/pitea/Toyota_Camr … amp;last=1

Nu kliver jag dock utanför budget lite med länkarna.

Evildan
15 april 2015
Malheus skrev:
Äh, köp en riktig bil.

http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Mo … amp;last=1

smile

Det är drivlinan som gör´t.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-a8dfaa380e285966acd917ae35fe8e5b.jpg

161 Inlägg
22 april 2015
Hur går det hybridsmurfen? Har du hittat en ny bil till frugan smile?

Forummoderator
18 150 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
Juggen1988 skrev:
Hur går det hybridsmurfen? Har du hittat en ny bil till frugan smile?

Hon har satt sig på tvären. Hon vill nog åka i sin övermotoriserade Alfa. Vi får se till vintern kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök