I'VE MENDED SOMETHING!Nya fjädrar, dämpare och styrstag.
Symptom 1) En viss känsla av att ratten och hjulen inte längre vill ha med varandra att göra
Symptom 2) I närheten av styrstopp så låter det "BANG", hoppar till i hela bilen och sedan börjar det skrapa
Symptom 3) Farthinder måste tas i 7km/h, annars slår bilen igenom och landar på genomslagsgummit.
Symptom 4) Stötdämparnas nedre delar är rostskyddade med ett fint lager olja. ....
Så, där fanns ett visst service-behov.
Nya delar inhandlades från the us of a, och efter lite klabb med att min leverantör skickat endast halva min beställning, så nådde resten av delarna mig i början av förra veckan.
Före-bilder, en charmerande rake, nosen rakt ned backen och rumpan i vädret.
(insert joke here: )Sänkt framSänkt framLördag 10:30
Äh, de ska väl gå ganska snabbt, hur svårt kan de va.Faktum är, det gick ganska snabbt. det mesta fick jag loss med lite rostlösning och våld. Resten fick jag loss med avsevärt mycket mera våld, mera rostlösning, borrmaskin och slägga. Och kofot.
Lillebror demonterar stötdämpareStyrstagen var ute på bara någon timme, det är ju inte direkt finmekanik. Då allt skulle bytas så slapp jag ju demontera varje led, utan drog ut hela rasket.
StyrstagMedelst hjälp av mitt prima ögonmått
(jag hade grus och rost i ögonen) och lite sunt förnuft
(min psykiatriker säger jag är rehabiliterad och kry) så monterade jag ihop de nya styrstagen till något som med lite fantasi och önsketänkande håller i stort sett inte alls samma geometri som det gamla.
Och hur såg då de gamla lederna ut? De flesta var mer eller mindre kollapsade, resten var det bara glapp i.
Prima bruksskickMeh.. straight enoughBonusbild: The flying rustbucketDe gamla dämparna var verkligen helt slut, den ena hade 0 tryck och gjorde lika mycket nytta som Ingvar Carlsson i Sudan.
De nya dämparna är förvisso det absolut billigaste jag fick tag på
($19.95, = ca 160kr/st), men de ska egentligen bara hålla genom besiktningen, om bilen går igenom kan man installera något lite stöddigare när man höjt den.
DämpareMen sedan kom jag till fjädrarna.. jag hatar fjäderkompressorer, de är läskiga. Och fjädrarna i den här bilden, de är ganska stygga.
Att jag dessutom bestämde mig för att köra hacket hårdare fjädrar fram för att den inte ska sjuka ihop? Dubbel-läskigt. Så efter att jag haft lite otur när jag tänkte och nästan blivit av med ett halv finger så städade jag ihop, släckte och gav upp för dagen.
Fuck it. I need beer. Söndag 09:00 Glömde helt ta bilder.
Broder
Toasted kom ned och hjälpte mig med fjädrarna. Allt går så mycket lättare när man har någon kunnig som vet vad de pysslar med. På 1 timme och 2 kafferaster hade vi fått ut sänkfjädrarna (Bonnakapade originalfjädrar) och tryckt in de nya. Det blev MOOG 5662, vilka har bara aningen hårdare tryck än original. Många kör tydligen med 5664 för att få 1" ytterligare lyft fram, men jag vill behålla lite komfort och tar igen den höjningen på andra sätt senare
Sedan var det bara att bulta ihop allt igen, utan större problem.
Mitt ögonmått resulterade dock i att framhjulen står ungefär lika rakt som
brittiska framtänder. Så jag försöker jaga rätt på någon av mina mekaniker som kan hjälpa mig med det så fort som möjligt.
I övrigt blev jag nöjd, skorven är tillbaka på originalhöjd!
OriginalhöjdS10 stock hightSå nu är den klar för besiktning. ... förutom att vi hittade att hjullager bak som är fullständigt skjutet, de glappar med flera jävla mm. Och ett hjullager fram har också börjat ge med sig.
Förutom det: besiktningsdags.
Och just ja. Första höjningskittet är beställt och på väg hem
Kunde inte vänta längre.
Kännsla? Wow, jag kan köra över farthinder utan att allt slår igenom! Och man kanar inte framåt i sätet längre, utan sitter där man ska. Jag tror jag fick upp den nästan 8cm i fronten, så det får anses ok.
Så fort som hjulen pekar i rätt riktning och inte käkar upp allt gummi så ska jag testköra den lite mer noga.
Tills vidare