Här se du vad som händer med S3an. Tanken är att det ska fixas lite med så den funkar skapligt på racerbanor runt om i mellansverige, men även till jobbet och köra sonen till skolan.
Låg vikt är något som är viktigt när man vill ha bra väghållning.
Vägde stolarna. Orginalstol med eljustering väger 35,3kg En vanlig Recaro från en A3 väger 23,5kg Skillnad 12kg.
En riktig sportstol väger runt 10kg. Jag har hittat en stol som passar fullvuxna & är billig. Bimarco Futura, väger 8,8kg. Alltså 25kg lättare än original.
Nya bakre bromsok är beställda. Hittade en annons med nyrenoverade ok så hoppas de funkar bra. Och framför allt att det dyker upp denna vecka.
Låg vikt är något som är viktigt när man vill ha bra väghållning.
Vägde stolarna. Orginalstol med eljustering väger 35,3kg En vanlig Recaro från en A3 väger 23,5kg Skillnad 12kg.
En riktig sportstol väger runt 10kg. Jag har hittat en stol som passar fullvuxna & är billig. Bimarco Futura, väger 8,8kg. Alltså 25kg lättare än original.
Nya bakre bromsok är beställda. Hittade en annons med nyrenoverade ok så hoppas de funkar bra. Och framför allt att det dyker upp denna vecka.
Kul att se Rickard!
Jag har sneglat på bimarco-stolarna med, dock modellen expert, tycker den är snyggare..(smaken som baken)
Jag hoppas det lättar upp på jobbet snart, knappt nån tid över för bilen....
Köpte nyrenoverade ok. Som var röda men nu är de blåa. Målade med Foliatec (RS-blå) penselfärg. Tog lite mindre än hälftes av burken eftersom det bara är 2ok som ska målas. När man ska blanda 2kompfärg är det noga med mängden. 3delar färg och 1 del härdare.
Ställde en plastmugg på vågen, 60gram färg o 20gram härdare o det blev alldeles för mkt. Räcker lätt med 45+15 till bakre oken. Troligen 30+10 också.
Målade dem såklart innan montering. Det luktar rejält inomhus med 2komp färg.
I vår ska jag måla hållarna och byta glidpinnar då det glappar rejält på vänster sida. O montera nya Zimmermannskivor och stoptech belägg. (på båda sidor såklart)
Det blev bara 3 bankörningar i år pga kökrenoveringen. Och mkt fix med bilen inför bankörning. Och lite MTB cykling hann jag med också. Bra o rolig motion.
Första testen med S3 blev på lilla Gröndal men den ligger nära så den är bra därför. Då var den original förutom min OZ med Michelin Supersport på.
Sviestad (kvällskörning)
Gelleråsen
Att hastighetsmätaren inte är så exakt beror på en obra Gps i Samsung telefonen.
Nästa år kommer det bli minst det dubbla antalet bankörningar.
O listan på saker som ska fixas är ganska klar. 1 Byta bränslefilter (köptes i somras) 2 Byta ventil till vevhusvent o köpa Forge siliconslang till den. 3 Hjullagerbyte fram. 4 Byta det högra bakre bromsoket. O snygga till båda okhållare o byta glidpinnar på vänster sida. 5 Nya skivor och Stoptech belägg bak 6 Stålomspunna bromsslangar fram, från Goodridge. 7 Byta bromsvätska. Den är inte gammal men bäst att göra det ordentligt när man kladdat lite med bromsarna. 8 Byta bussningar och stag till krängningshämmare fram och bak. Det är glapp fram som jag trodde skulle försvinna när jag bytte bussningar i bärarmar. Men det är nog i stagen från dämpare till kränghämmare. 9 Montera justerbara fjäderbenslagringar fram för mera camber. 10 Bättra på flödet till IC. Finns lite att göra där. Kommer logga temp i olika farter o se om det blir skillnad. 11 Köpa Forge Siliconslang från luftfilter till turbo. Läst att det är en stor begränsning. Bilen är gammal o gummit mjukt. Den kan sugas ihop o försämra flödet kraftigt. Speciellt vid chippning. 12 Chippa hos Svwat. http://www.svwat-tuning.se 13-20 avslöjar jag senare
Läste på ett engelskt forum någonstans att man kan använda oljefilter från den längsmonterade 1,8T för att få lite mer oljevolym. Vilket är bra när man kör hårt. Minns inte nu hur mkt mera olja som går i tyvärr.
Så i vintras när jag skulle byta olja tänkte jag att när jag ändå hade köpt oljefilter till båda bilarna. Så kan jag ju prova om det passar o får plats. (har en Passat 1,8T Kombi 04 som familjebil)
Jag kan meddela att det funkar utmärkt. Visst tar det lite mera plats men inga problem. Någon slang som ligger nära men inga problem med det.
Vi som kör en VAG bil bokar in VAG Race & Shine på Kinnekulle 12 Augusti 2017. Kul bana o trevligt evenemang!
Vi får se om det blir någon körning på Eskilstuna (Gröndal) motorstadion i år. Var lite dåligt förra året. Tror det håller på att bygga om/ut. Det är en liten bana men väldigt nära för mig o billigt att köra. Kvällskörning kostar 300:- om jag inte minns fel. 16:30-20:00.
Sen finns ju en bana utanför Sala i Sätrabrunn. Också en liten bana typ gokart, de har haft någon enstaka Trackday. Går även att hyra hela banan om man blir ett gäng.
Spenderade 95minuter på OKQ8 Gds idag o tvättade bort vintersmutsen. Testade deras nya Gel avfettning. Funkade bra. Avslutade med vanliga Sonax schampo.
Har ringt runt lite o kollat pris o tillgänglighet på hjullagerbyte fram. 6900:- på Audi. 4700:- på en Mekonomen verkstad. Ska boka tid på måndag så blir det gjort i slutet av nästa vecka eller veckan därpå.
Framhjulslager är bytta. Men tycker inte det blev mindre oljud tyvärr. Måste vara något annat som "surrar". Funderar på om det är något lager till 4wd axlar