Kan Hyundai Getz 1,4 2008 dra en 750 kg husvagn?

Nollenkollen
30 april 2023 · 1 Inlägg

Vi har en liten husvagn som väger 750 kg. Nu ska vi sälja den bilen som vi haft som dragbil och kvar har vi bara en Huyndai Getz 1,4 2008, automat och bensin. Den har en dragkrok och får dra den vikten men frågan är KAN den?

Mossan1
30 april 2023 · 2 879 Inlägg

Den får alltså dra 750kg bromsat släp med din körkortsbehörighet och vagnen har TOTALVIKTEN 750kg.

Jag vänder nyfiket frågan till:
Varför skulle den INTE kunna dra 750kg  husvagn? (Måste vara en pytte med 750kg totalvikt)

Den lilla motorn och höga luftmotstånd även en liten husvagn har, gör väl att den inte flyger upp för backarna eller kan företa sig några snabba omkörningar.
Men med stressen lämnad hemma och förnuftet som styr omkörningar osv så går det så klart alldeles utmärkt.

Ska du köra kuperade Trollstigen i Norge tex, så kanske man ska lyssna med Återförsäljaren om det kan behövas extra oljekylare för automaten, och, ha koll på hur man manuellt växlar NER  i utförsbackarna för bra motorbroms för att slippa överhettade bromsar på bil eller släp.
Gäller ALLA automater oavsett bilmodell och även vagnens bromsar.
Vanlig färd efter "vanlig väg" är inga problem.

Senast redigerat av Mossan1 (30 april 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2023 · 17 560 Inlägg

Den stackars bilen måste ju växla som en idiot för att hålla ekipaget i rullning. Lådan går väl inte att låsa i växlar heller? Som Mossan1 är inne på så kanske inte någon semester i kuperad terräng är att rekommendera. Bilen kanske går varm och ni måste stanna för att den ska kyla av sig.

Bilen är ju de facto 15 år gammal. Jag hade börjat med att ställa den i solen, hålla cirka 4000 rpm i neutral och full AC på en stund. Koll på tempmätare där...  Då hör du även vilka varv den kommer jobba på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
30 april 2023 · 2 879 Inlägg

Hybrid_ skrev:
hålla cirka 4000 rpm i neutral

Stopp!
Nu vet jag inte vad det är för typ av automatlåda i en Hyundai Getz, men med många (inte alla) momentomvandlarautomater är det Ajabaja på riktigt att varva motorn i N eller P. Då får inte ingående axelns lager tillräcklig smörjning.
Lådor har rasat så.  En BMW vet jag exempel på i personlig närhet.

Innan det är klarlagt hur lådan är i den bilen, bör det undvikas att varva stillastående för säkerhetsskull.  Förstår inte vad det skulle ge för feedback heller...

Senast redigerat av Mossan1 (30 april 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2023 · 17 560 Inlägg

Mossan1 skrev:

Hybrid_ skrev:
hålla cirka 4000 rpm i neutral

Stopp!
Nu vet jag inte vad det är för typ av automatlåda i en Hyundai Getz, men med många (inte alla) momentomvandlarautomater är det Ajabaja på riktigt att varva motorn i N eller P. Då får inte ingående axelns lager tillräcklig smörjning.
Lådor har rasat så.  En BMW vet jag exempel på i personlig närhet.

Innan det är klarlagt hur lådan är i den bilen, bör det undvikas att varva stillastående för säkerhetsskull.  Förstår inte vad det skulle ge för feedback heller...

Det är en riktigt nervös 4-petad standardautomat. Den kommer pendla mellan 3:an och 4:an hela tiden. Det där med smörjning var lite nytt för mig. Så ok, kanske undvika det då. För säkerhets skull. TS kanske bara ska dra iväg men ha med sig 50K på sparkontot i fall bilen rasar på vägen big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
30 april 2023 · 2 879 Inlägg

Rasar något av att dra en husvagn med tillåten vikt (och förnuftig förare) var detaljen ifråga redan på G och bara "knuffades över kanten".
Bränslesnålt med husvagn kan man glömma, men det är oftast inte många mil/år.  Många köper bil för att kunna "dra som en kung" för dom få milen /år= stolligt alla andra mil/år.

Hamnar nu lådan i något läge där den skiftar hela tiden får man undvika den farten/belastningen. Kul? Kanske inte.

Men jag hade kört. Bråttom ska man aldrig ha med husvagn.  Det är ju semester!
Ta det makligt och njut av tur och retur resan likväl som målet.

Ska vagnen bara flyttas från A till B får man låta det ta den tid det tar.

Senast redigerat av Mossan1 (30 april 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2023 · 17 560 Inlägg

Undrar om det finns någon knapp "O/D off" i den. Kommer inte ihåg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2023 · 13 776 Inlägg

Mossan1 skrev:
Rasar något av att dra en husvagn med tillåten vikt (och förnuftig förare) var detaljen ifråga redan på G och bara "knuffades över kanten".
Bränslesnålt med husvagn kan man glömma, men det är oftast inte många mil/år.  Många köper bil för att kunna "dra som en kung" för dom få milen /år= stolligt alla andra mil/år.

Hamnar nu lådan i något läge där den skiftar hela tiden får man undvika den farten/belastningen. Kul? Kanske inte.

Men jag hade kört. Bråttom ska man aldrig ha med husvagn.  Det är ju semester!
Ta det makligt och njut av tur och retur resan likväl som målet.

Ska vagnen bara flyttas från A till B får man låta det ta den tid det tar.

håller med..  automater rasar alltid förr eller senare men skulle livslängden påverkas nämdvärt att den får växla lite är jag tveksam till.. kolla instruktionsboken där står det vilken växel som är lämplig..  det är ju endå rätt okej med effekt i dom där så tror inte det är några problem.. har dragit släp med min 60hk Arosa och det går inte det minsta tungt.. kunde ligga i 100 utan minsta problem.. iof inte full kärra men galler vagn på 1200kg maxvikt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang