Obalans som plötsligt försvann?

Mossan1
30 april 2023 · 2 879 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Så klart du kan börja och byta allt och skaffa ok först när du vet att det är felet. Ganska försumbart merjobb att göra efteråt.

Om man inte gör den nya skivan skev genom att köra den med anliggning...

Sant. 
Menade mer att man kanske vill ta isär och se VAD som felar ang anliggningen innan man skaffar material.
Bromsok kostar en bra slant, och skall bytas i par. Tråkigt med återlämnande och skit om det skulle vara en pinne bara.

För kör man för länge eller med kraftig värme kan man mycket riktigt kvadda nya skivan.

uhlin
30 april 2023 · 2 834 Inlägg

Det där med och motionera bromsok är konstgjord andning, gjorde det förr och det gick nån månad så var det lika igen.

Kärvar kolven i oket så är det nya ok som gäller..... så slipper man en till bromsskiva som slagit sig pga. den gått varm.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2023 · 13 776 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Så klart du kan börja och byta allt och skaffa ok först när du vet att det är felet. Ganska försumbart merjobb att göra efteråt.

Om man inte gör den nya skivan skev genom att köra den med anliggning...

Till många bilar kostar en uppsättning belägg och skivor mindre än ett ok 😁. Till min polo 6r kostar ett ok 990kr men jag gav 700 för nya belägg och skivor runt om 😁

Jag har ett ok bak som handbromsen fastnar på till och från  men inte värt att fixa det  för bromsarna klarar sig utan problem 2år innan man får skakningar vid inbromsning.    Det tar 1tinme att byta dom här hemma på uppfarten till huset

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Fismumriken
2 maj 2023 · 533 Inlägg

Jag har en bekant före detta mekaniker som ska kika på bilen imorgon. Tänkte jag skulle ha bytt skivor och belägg under helgen men det hanns inte med. Idag när jag körde till jobbet gick den hur fint som helst.
En fråga, om man kör någorlunda normalt med relativt få inbromsningar, hur varma bör skivorna bli?

uhlin
2 maj 2023 · 2 834 Inlägg

Med normal körning och inte några jätteinbromsningar ska inte skivorna va varma alls.

Fismumriken
2 maj 2023 · 533 Inlägg

uhlin skrev:
Med normal körning och inte några jätteinbromsningar ska inte skivorna va varma alls.

Okej. Skivorna var lite småvarma men det var väl för att jag precis bromsat kanske.

Brådhis * Voff voff *
2 maj 2023 · 10 303 Inlägg

Fismumriken skrev:

uhlin skrev:
Med normal körning och inte några jätteinbromsningar ska inte skivorna va varma alls.

Okej. Skivorna var lite småvarma men det var väl för att jag precis bromsat kanske.

Lite småvarma är helt normalt efter man kört. Känns dom däremot som spisplattor är något fel...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Fismumriken
2 maj 2023 · 533 Inlägg

Brådhis skrev:

Fismumriken skrev:

uhlin skrev:
Med normal körning och inte några jätteinbromsningar ska inte skivorna va varma alls.

Okej. Skivorna var lite småvarma men det var väl för att jag precis bromsat kanske.

Lite småvarma är helt normalt efter man kört. Känns dom däremot som spisplattor är något fel...

Ja nejnej. Men i fredags då när det började vibrera och ha sig igen, då var ju ena bromsskivan stekhet. Men inte idag. Konstigt att det kommer och går, även om det är ett kärvande ok...

Brådhis * Voff voff *
2 maj 2023 · 10 303 Inlägg

Fismumriken skrev:

Brådhis skrev:

Fismumriken skrev:

Okej. Skivorna var lite småvarma men det var väl för att jag precis bromsat kanske.

Lite småvarma är helt normalt efter man kört. Känns dom däremot som spisplattor är något fel...

Ja nejnej. Men i fredags då när det började vibrera och ha sig igen, då var ju ena bromsskivan stekhet. Men inte idag. Konstigt att det kommer och går, även om det är ett kärvande ok...

Nej, det är så kärvande ok beter sig. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Fismumriken
2 maj 2023 · 533 Inlägg

Brådhis skrev:

Fismumriken skrev:

Brådhis skrev:

Lite småvarma är helt normalt efter man kört. Känns dom däremot som spisplattor är något fel...

Ja nejnej. Men i fredags då när det började vibrera och ha sig igen, då var ju ena bromsskivan stekhet. Men inte idag. Konstigt att det kommer och går, även om det är ett kärvande ok...

Nej, det är så kärvande ok beter sig. smile

Jaha okej. Jag tänkte att det kanske alltid kärvade lite, eller betydligt oftare än det gjort för min egen del^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang