Nya cdi funkar inte bra

Holmberg52
13 maj 2023 · 8 Inlägg

Tjena, jag köpte en ny ostrypt cdi till sonens moped. Men den går inte bra på låga varv och går inte fortare än 15km i timmen.
Det känns som den inte orkar, den går både fortare och varvar bättre på centralstödet.
Någon som har varit med om något liknande eller har kunskap?

Tacksam för svar!

simlar
13 maj 2023 · 5 539 Inlägg

Du ska alltså medvetet trimma din sons moped?

Nä låt den vara original så pojken inte åker dit för trimmad moped och får vänta med det riktiga körkortet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2023 · 17 559 Inlägg

Tja, många orsaker finns så klart. Inte bara och byta.

Men: Vad bra. I 15 knyck kan han inte ställa till med så mycket ofog.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Holmberg52
14 maj 2023 · 8 Inlägg

Ja det var väll det bästa med det.

Och att trimma sonens moped medvetet låter ju vrickat. Men vi bor ju hyfsat långt på landet och det tar ungefär 30min till skolan för grabben. Så när han kom till mig och fråga om trim så kunde jag inte riktigt säga nej. Han tar melatonin och får då svårt att vakna och hinna i tid.
Man var ju en riktigt busunge själv som körde en dt50 som gick i 90.

Oreggad Ruter Knekt
14 maj 2023 · 673 Inlägg

Holmberg52 skrev:
Ja det var väll det bästa med det.

Och att trimma sonens moped medvetet låter ju vrickat. Men vi bor ju hyfsat långt på landet och det tar ungefär 30min till skolan för grabben. Så när han kom till mig och fråga om trim så kunde jag inte riktigt säga nej. Han tar melatonin och får då svårt att vakna och hinna i tid.
Man var ju en riktigt busunge själv som körde en dt50 som gick i 90.

Melatonin fördröjer inte sömncykelns avbrott eller biverkan med trötthet efter sex timmar vid doser upp till 50(!)mg, utan främjar enbart insomning wink kan tyvärr inte hjälpa med trimmet, men dålig jord, fel spänning eller kass lödning i boxen känns ju givet att undersöka. Om inte rent av felt inställd cdi.

Senast redigerat av Duvetdet (14 maj 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mack Forum- och sitemoderator
14 maj 2023 · 26 175 Inlägg

Holmberg52 skrev:
Ja det var väll det bästa med det.

Och att trimma sonens moped medvetet låter ju vrickat. Men vi bor ju hyfsat långt på landet och det tar ungefär 30min till skolan för grabben. Så när han kom till mig och fråga om trim så kunde jag inte riktigt säga nej. Han tar melatonin och får då svårt att vakna och hinna i tid.
Man var ju en riktigt busunge själv som körde en dt50 som gick i 90.

Vill inte vara tråkig utan försöker bara resonera..

1. Grabben kan gå och lägga sig tidigare. Då är det oftast enklare att ta sig upp.

2. Vad man själv gjorde som ung anser jag att man får stå för själv. Men det är en klen ursäkt när polismannen en dag stoppar
din son och han säger "ja men min pappa körde ju moped som gick i 90km/h när han var yngre..?"

Tänk steget längre, det är allt jag rekommenderar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang