Väggkonstruktion husvagn

Jonnte123
28 april 2023 · 57 Inlägg

Tja, har googlat runt som en dåre men hittar ingen bra info, kanske formulerar jag frågan fel vem vet, frågan lyder hur som helst, finns det någon stålram i väggarna på en husvagn eller är det bara en stor skokartong?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2023 · 17 559 Inlägg

Jonnte123 skrev:
Tja, har googlat runt som en dåre men hittar ingen bra info, kanske formulerar jag frågan fel vem vet, frågan lyder hur som helst, finns det någon stålram i väggarna på en husvagn eller är det bara en stor skokartong?

Hur gammal är den? Hade en Polar -77 en gång som jag bytte ena hörnet på. väggar och golv. trä alltihop.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
28 april 2023 · 3 320 Inlägg

Troligen trä och frigolit..

Steff240
28 april 2023 · 1 029 Inlägg

Det kan säkert skilja sig mellan olika fabrikat och modeller men på de flesta vagnar är stommen i trä, möjligen förstärkt med lite järn/aluminiumbitar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 april 2023 · 13 776 Inlägg

som sagt trädstommar är det tyvärr i det mesta... möjligt att det kommit något annat efter 2000talet  men innan det är det trä som ruttnar över allt smile

minns när farsan renoverade våran Polar 470 från 77      ingen rolig istoria totalt upprutten i fronten. 

tycker ju att man borde med framgång kunna ersätta allt träd med Alu/stål profiler.
så bygger dom idag nästan över allt i hus borde finnas någon bra ersättning på dom där 30x30 reglarna eller vad det är för storlek på dom.   

men det är ju endå i regel ganska bra objekt även om man är nybörjare så länge alla paneler är hela så är det bara lite snickerier som det handlar om. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Niknar
28 april 2023 · 199 Inlägg

Jag tog kontakt med Polarvagnen när jag renoverade en 450 för ca 20 år sedan. Man kunde då beställa och köpa en kopia på blueprinten (ritningen) samt alla virkes dimensioner som jag tror var merparten 30x40 mm.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Mossan1
20 maj 2023 · 2 879 Inlägg

Renoverat några äldre, och Husvagnar är olika uppbyggda.

Tex Cabby har redan tidigt 70tal en stabil limmad vägg.  Dvs yttre aluminium och inre väggskiva sammanpressade med uretanskum i mellan. Mycket stabilt.  Träreglar för att hålla lister mm.  Plastreglar från 1987 någonstans.
Kan finns fler än cabby.

Andra märken har ofta yttre aluminium frigolit och inre vägg. Inte altid, men ofta sammanlimmade.
Inte lika starkt som uretanlimmade.
Trä eller plastreglar, men nyare (trån 2000tal)  har nog alla plastreglar gissar jag.
Stålreglar är för tungt och skulle ge dålig isolering. Har nog ingen.
Vissa är beroende av innerväggarna för stabiliteten. Men inte alla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang