Bygga om en Ford Monster Truck leksaksbil

plankloyd
21 maj 2023 · 2 Inlägg

Hej! Har sen gammalt en Ford Ranger Monster Truck leksaksbil med 2st 12v 10ah original batterier. Dessa har nu gett upp, så jag fick för mig att sätter dit ett 12v 60ah bilbatteri istället. Och det funkar bra men det är bara det att jag tycker den har blivit "klenare" och accelerarar långsammare. Har använt låg area på trådarna från batteriet då jag inte har något annat hemma men kan det vara en flaskhals? Någon som kan ha en aning vad jag behöver göra för att få driv på motorerna direkt? Det sitter 4st 12v45W elmotorer vid varje hjul

Utmarks-Loke
21 maj 2023 · 5 871 Inlägg

Du kan hänga på en multimeter direkt på en motor och mäta vad det är för spänning där vid acceleration, då får du vet om du har för klena kablar. Men 45W är ju bara 4 ampere så det skall räcka med typ 1,5mm2 kabel

Utmarks-Loke
21 maj 2023 · 5 871 Inlägg

Hur satt originalbatterierna förresten, i serie eller parallell? De kan ju kopplas för att tillsammans bli som ett kraftigare 12V batteri, eller som ett 24V batteri.

plankloyd
21 maj 2023 · 2 Inlägg

Okej tack, får se om jag kan få tag i en multimeter. Batterierna var parallell kopplade och jag tror inte 12v motorerna gillar om jag kör på 24v

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang