Monterad 13-polig kontakt från bilen har mysko färgkodningar på kablage

Bagtjesen
12 juni 2023 · 2 Inlägg

Hej!

Första inlägget.

Fick min Dacia Duster  levererad med 13-polig släpvagnskontakt som ny, via deras verkstad, 2015.

Hade förut en husvagn där bl a batteriet laddades via kontakten och backlampa.

Kommer att skaffa husvagn igen med de möjligheterna. Men har sett att det varit problem med adapter på hyrsläp oavsett om jag använt adapter eller 13-7 kablage så felet ligger alltså i bilen. Köpte ett helt nytt släp häromdagen och ljuset fungerade inte heller på den.

Plockade isär den gamla kopplingen som satt på bilen, och den föll mer eller mindre isär, men dröm om min mardröm när jag såg att färgerna på kablarna inte alls stämde överens. Var vissa kabelfärger satt kan jag bara gissa (g).

kontakt.  kabelfärg
1    grå
2    svart/grön (g)
3    svart tjockare
4    svart/vit (g)
5   
6
7    svart/grå
8    blå/röd
9    röd   tjockare
10  gul   tjockare 
11  svart
12  svart
13 

kvar att placera är då:
svart/grå
svart/röd
röd/grå
Dessutom - svarta tjockare, 2 svarta kablar lika tjocka som röd och gul men 1 lite tunnare, mitt emellan de som skall vara 1,5 och den grövsta som t o m kan vara 4mm2. Vilken position skulle den lite tunnare svarta kunna placeras på?

Kopparn i kablarna är lite ärgad svart måste man byta hela kablaget?
Vad är det här för färgkodningsvariant, har sökt en hel dag?!
Någon som känner igen?

Tack på förhand för allt vad ni kan komma upp med för förslag.

Bagtjesen (norrlänska eg Bägtjesen)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juni 2023 · 13 764 Inlägg

Man kan aldrig förlita sig på färger det finns ingen direkt universal kodning utan allt handlar om vem som gjort kabelsatsen man får helt enkelt mäta sig fram

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bagtjesen
12 juni 2023 · 2 Inlägg

Growe skrev:
Man kan aldrig förlita sig på färger det finns ingen direkt universal kodning utan allt handlar om vem som gjort kabelsatsen man får helt enkelt mäta sig fram

Tack, jo jag börjar förstå det!
Men en sak tror jag du kan hjälpa mig med de olika svarta kablarnas dimensioner? Vilken skall jag prioritera till 2.5mm2? De andra är ju grövre och borde då vara kopplade till högre förbrukning, och det BÖR väl vara jordning till pinnarna 9 och 10? eller är det en annan kombination?

Mossan1
13 juni 2023 · 2 869 Inlägg

Du får helt enkelt ta fram standarden för vilken pol som är vilken funktion och koppla efter den.
För DET är standard.
Inte färgerna på kablarna.

Billigare bilar har ingen trailermodul, utan släpljuset tas från bakljusen på Old-school-vis.

Nu är ju inte bakljusen alltid aktiverade när det är ljust ute på nyare bilar.
Därmed inget ljus automatiskt till släpet. Man måste i sådana fall aktivera halvljuset manuellt för att få ljus på släpet.
Släp skall ALLTID ha ljuset på oavsett ljust eller mörkt.

Jag ANTAR att du visste detta, så det inte är så att bilen var felfri och bara enkelt uppbyggd i sin drag-el.
Dom överutrustar inte Dacia-bilar på gott och ont.

Senast redigerat av Mossan1 (13 juni 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juni 2023 · 13 764 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du får helt enkelt ta fram standarden för vilken pol som är vilken funktion och koppla efter den.
För DET är standard.
Inte färgerna på kablarna.

Billigare bilar har ingen trailermodul, utan släpljuset tas från bakljusen på Old-school-vis.

Nu är ju inte bakljusen alltid aktiverade när det är ljust ute på nyare bilar.
Därmed inget ljus automatiskt till släpet. Man måste i sådana fall aktivera halvljuset manuellt för att få ljus på släpet.
Släp skall ALLTID ha ljuset på oavsett ljust eller mörkt.

Jag ANTAR att du visste detta, så det inte är så att bilen var felfri och bara enkelt uppbyggd i sin drag-el.
Dom överutrustar inte Dacia-bilar på gott och ont.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang