Vatten rann ut från bilbatteriet

galenmyra
22 juni 2023 · 9 Inlägg

Hej!

Min bil var stendöd i morse, så jag tog ut batteriet för att ladda det. Såg ut som att en råtta hade suttit och ätit kastanjer på batteriet för det var lite skräpigt, så jag ställde det på sidan för att borsta av det, och då rann det ut lite vatten. Har batteriet gått sönder? Kan jag fortfarande använda det? Kan jag fylla på med destillerat vatten igen på något sätt?

Är något billigt biltema batteri jag köpte för ett par år sedan.

https://i.ibb.co/s5WVqGN/20230622-195131.jpg

https://i.ibb.co/2kZ45wP/20230622-195119.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juni 2023 · 13 765 Inlägg

batterisyra inte vatten...   håll katten borta och tvätta allt ordenkligt som ens nuddat vätskan.. 

och byt batteriet för det där är förbrukat   men du bör oxå mäta hur mycket din bil laddar.. inte omöjligt att generatorn är paj och har dödat batteriet för det ser ut som hela överdelen släppt.. 

det kan det göra om batteriet blir överladdat.. så mät när du starta bilen med ett bra batteri börjar volten gå över 15volt så har du problem med generatorn..  14.4 är normalt vad en generator laddar på ett batteri som mest.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Xebers76
22 juni 2023 · 2 280 Inlägg

Din katt.... slickar på batteriet? Eller ser jag i syne??? Oo

galenmyra
22 juni 2023 · 9 Inlägg

Growe skrev:
batterisyra inte vatten...   håll katten borta och tvätta allt ordenkligt som ens nuddat vätskan.. 

och byt batteriet för det där är förbrukat   men du bör oxå mäta hur mycket din bil laddar.. inte omöjligt att generatorn är paj och har dödat batteriet för det ser ut som hela överdelen släppt.. 

det kan det göra om batteriet blir överladdat.. så mät när du starta bilen med ett bra batteri börjar volten gå över 15volt så har du problem med generatorn..  14.4 är normalt vad en generator laddar på ett batteri som mest.

Tack för svar

Xebers76 skrev:
Din katt.... slickar på batteriet? Eller ser jag i syne??? Oo

Han slickade inte på batteriet, han nosade bara, kände lukten från råttan som hade suttit där och gnagt kastanjer. Och det var inte där batterisyran läckt ut, den läkte ut på sidan, vid springan. Har tagit ut batteriet ur huset nu.

Mossan1
23 juni 2023 · 2 871 Inlägg

galenmyra skrev:
jag ställde det på sidan

BIG NONO!
Då rinner syran ut, som du precis upptäckt.

galenmyra skrev:
Har batteriet gått sönder? Kan jag fortfarande använda det? Kan jag fylla på med destillerat vatten igen på något sätt?

Hur mycket rann ut?
En pytteskvätt = 1- 2cl = ingen större fara.
Större skvätt så bör det fyllas på med destilerat vatten. 
Alla batterier kan dock inte öppnas, men sådana brukar vara läcktäta.

Kan det användas ändå?
Visst, men med avsevärt förkortad livslängd och styrka.

Biltema har bra batterier. Speciellt dom silverfärgade.  Jag har sådana i mina jordbruk och skogsbruksmaskiner och flyttar dom mellan. (Står för länge)
Jäklar vad stryk dom fått, men funkar ändå. Även fyrhjulingen där elvinchen sköter plogpladet har Biltemas.

torsen
23 juni 2023 · 7 274 Inlägg

Passar på att snylta på tråden.
Har en bil med MHRF-försäkring.
Där krävs batteribrytare.
Monterade en röd snabbrytare.
Men den fick inte riktigt plats, p g a a batteriet har försänkta poler.
Sågade/filade ur lite(var avsikten) men det blev hål i batteriet.
Har provat med att "laga" med smältlim.
Men det släpper efter kort tid så att batterisyra fuktar ut.
Vad rekommenderas att laga batteriet med?
Ursäkta o t.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juni 2023 · 17 556 Inlägg

torsen skrev:
Passar på att snylta på tråden.
Har en bil med MHRF-försäkring.
Där krävs batteribrytare.
Monterade en röd snabbrytare.
Men den fick inte riktigt plats, p g a a batteriet har försänkta poler.
Sågade/filade ur lite(var avsikten) men det blev hål i batteriet.
Har provat med att "laga" med smältlim.
Men det släpper efter kort tid så att batterisyra fuktar ut.
Vad rekommenderas att laga batteriet med?
Ursäkta o t.

Lungt torsen.
Byt batteri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
23 juni 2023 · 2 871 Inlägg

Man måste väl inte ha brytaren PÅ BATTERIET, utan så nära som rimligt och före alla förbrukare.
I alla fall enl traktorförsäkringarna jag har och borde väl vara ungefär samma premisser.

Skulle inte limma ett batteri ens upptill om det används i fordon som rör sig.
Stationärt kanske om det är ute och öppet.

Senast redigerat av Mossan1 (23 juni 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juni 2023 · 13 765 Inlägg

Polarn drog en skruv rätt i undersidan av ett batteri.  Det limmade vi med ett speciellt plast lim det fungerade fint men limmet kostar nästan som ett batteri

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
23 juni 2023 · 7 274 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Passar på att snylta på tråden.
Har en bil med MHRF-försäkring.
Där krävs batteribrytare.
Monterade en röd snabbrytare.
Men den fick inte riktigt plats, p g a a batteriet har försänkta poler.
Sågade/filade ur lite(var avsikten) men det blev hål i batteriet.
Har provat med att "laga" med smältlim.
Men det släpper efter kort tid så att batterisyra fuktar ut.
Vad rekommenderas att laga batteriet med?
Ursäkta o t.

Lungt torsen.
Byt batteri.

Jag HAR bytt batteri, men inte slängt det defekta.
Det har fått status som hjälpstartbatteri och strömkälla vid experiment och provningar med 12 volt-saker.
Tyckte det var synd att slänga ett då 1 år gammalt batteri - nu 3 år.

torsen
23 juni 2023 · 7 274 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man måste väl inte ha brytaren PÅ BATTERIET, utan så nära som rimligt och före alla förbrukare.
I alla fall enl traktorförsäkringarna jag har och borde väl vara ungefär samma premisser.

Rätt! Krävs BATTERIFRÅNSKILJARE. Detta är enklaste sättet att uppfylla MHRF´s krav.
Skillnad på t ex vid vissa biltävlingar där batteriet ska kunna frånskiljas från förarplatsen.

Ytterligare en o t-fråga(när jag ändå sabbat tråden).
Var finns lösa automatiska batterifrånskiljare typ Ford Focus framför högra A-stolpen och Land Rover Defender på torpedväggen m fl?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2023 · 17 556 Inlägg

torsen skrev:

Mossan1 skrev:
Man måste väl inte ha brytaren PÅ BATTERIET, utan så nära som rimligt och före alla förbrukare.
I alla fall enl traktorförsäkringarna jag har och borde väl vara ungefär samma premisser.

Rätt! Krävs BATTERIFRÅNSKILJARE. Detta är enklaste sättet att uppfylla MHRF´s krav.
Skillnad på t ex vid vissa biltävlingar där batteriet ska kunna frånskiljas från förarplatsen.

Ytterligare en o t-fråga(när jag ändå sabbat tråden).
Var finns lösa automatiska batterifrånskiljare typ Ford Focus framför högra A-stolpen och Land Rover Defender på torpedväggen m fl?

Klokt av Land Rover att ha en som slår av själv big_smile
Men det finns huvudbrytare som styrs med separat spole. Dyra, men existerar. Möjligen kanske man kan montera en batterifrånskiljare för båt/husbil och hoppas den håller ett tag innan den brinner upp.

Riktiga grejor:
https://www.trodo.se/huvudbrytare-batte … oqEALw_wcB

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
24 juni 2023 · 4 407 Inlägg

En sån har jag haft i en Camaro Iroc Z28,

Utmarks-Loke
24 juni 2023 · 5 871 Inlägg

galenmyra skrev:
Hej!

Min bil var stendöd i morse, så jag tog ut batteriet för att ladda det. Såg ut som att en råtta hade suttit och ätit kastanjer på batteriet för det var lite skräpigt, så jag ställde det på sidan för att borsta av det, och då rann det ut lite vatten. Har batteriet gått sönder? Kan jag fortfarande använda det? Kan jag fylla på med destillerat vatten igen på något sätt?

Är något billigt biltema batteri jag köpte för ett par år sedan.

https://i.ibb.co/s5WVqGN/20230622-195131.jpg

https://i.ibb.co/2kZ45wP/20230622-195119.jpg

Förr i tiden kunde man fylla på syra eller destillerat vatten i batterierna genom små lock, ett på varje cell. Ditt batteri är dock förseglat, jag tror inte det går att öppna toppen och hitta några lock där. Men vattnet omvandlas till syra genom ett kemisk process när man laddar batteriet, och elektroderna, "plattorna", inuti batteriet måste vara täckta med vatten/syra för att fungera. När vattennivån blir för låg slutar batteriet att fungera, eller fungerar sämre, och nu är frågan hur mycket som runnit bort på ditt batteri. Om inte plattorna täcks ordentligt längre är batteriet skräp. Jag antar att det inte ens går att se nivån utifrån eftersom det skall vara underhållsfritt.

För övrigt fraktade jag ett batteri stående på golvet vid passagerarstolen på en bil för några år sedan, och några droppar syra stänkte ut. Nu är det fina hål i mattan där big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2023 · 13 765 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:

Mossan1 skrev:
Man måste väl inte ha brytaren PÅ BATTERIET, utan så nära som rimligt och före alla förbrukare.
I alla fall enl traktorförsäkringarna jag har och borde väl vara ungefär samma premisser.

Rätt! Krävs BATTERIFRÅNSKILJARE. Detta är enklaste sättet att uppfylla MHRF´s krav.
Skillnad på t ex vid vissa biltävlingar där batteriet ska kunna frånskiljas från förarplatsen.

Ytterligare en o t-fråga(när jag ändå sabbat tråden).
Var finns lösa automatiska batterifrånskiljare typ Ford Focus framför högra A-stolpen och Land Rover Defender på torpedväggen m fl?

Klokt av Land Rover att ha en som slår av själv big_smile
Men det finns huvudbrytare som styrs med separat spole. Dyra, men existerar. Möjligen kanske man kan montera en batterifrånskiljare för båt/husbil och hoppas den håller ett tag innan den brinner upp.

Riktiga grejor:
https://www.trodo.se/huvudbrytare-batte … oqEALw_wcB

man kan ta en från en buss dom styrs via tändningslåset   typ merceders väldigt smidiga så man slipper krångliga avskiljare och strunt.   

dom kopplar av allt med en styrström bara som ligger kvar.

det är ju 2ganska biffiga batterier förvisso 24volt men dom klarar halva effekten i 12volt. 
så 80-100amp klarar dom garanterat ..  dugligt för att bryta ett normal stort batteri i i en bil.       
tror att vi haft problem med en sån brytare men det var en 15år gammal Setra som strulade lite smile
men då hade den gått över 100k oxå   med andra ord rätt ordenkliga grejer  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
25 juni 2023 · 2 871 Inlägg

Försäkringen kräver väl att ALL ström bryts av brytaren? Till traktorer iaf.

Känns ju sådär då att ha nått fjärrstyrt som kräver ström tagen före brytaren...

Pallar vanliga huvudbrytare att starta traktorer så pallar dom personbilar.
Ďom i plast är sämre än dom i metall.
Egen erfarenhet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang