Köpråd - Begagnad Toyota Yaris

ekshaust
2 juli 2023 · 34 Inlägg

Hej, kikar på en Toyota Yaris årsmodell 2007 som gått knappa 16000mil. Det är 1.3 VVT modellen med 88 hk. Bilhandlaren vill ha 50 tusen för den.

Lite funderingar,

- Priset, för högt eller ok? Bör man pruta och i så fall, hur mycket?
- Miltalet, hört att dessa kan gå lätt 30 tusen mil utan större problem. Vad säger ni som är mer insatta i toyotas bilar?
- Hur är det med rost på dessa?

Tacksam för snabbt svar

ekshaust
3 juli 2023 · 34 Inlägg

Det var inte mycket till hjälp man fick här…

DennisCA
3 juli 2023 · 264 Inlägg

Jag har en 07ans Yaris men med 1.4 TDI motorn och den har gått utan problem i 42,000 mil och jag siktar på att köra den tills 50 eller 60 tusen men vi får se...

Den har rostsvetsats i tröskeln på förarsidan och det blev även strukturell rostsvetsning nära bakhjulen, men jag hade slarvat med rostskyddet så jag fick skylla mig själv.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
3 juli 2023 · 264 Inlägg

Priset vet jag inget om då jag inte bor i Sverige utan Finland och priserna här är annorlunda, min värderades av den automatiska funktionen på nettiauto till 18,000 kr (grov konvertering).

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
MrHyde
3 juli 2023 · 664 Inlägg

ekshaust skrev:
Hej, kikar på en Toyota Yaris årsmodell 2007 som gått knappa 16000mil. Det är 1.3 VVT modellen med 88 hk. Bilhandlaren vill ha 50 tusen för den.

Lite funderingar,

- Priset, för högt eller ok? Bör man pruta och i så fall, hur mycket?
- Miltalet, hört att dessa kan gå lätt 30 tusen mil utan större problem. Vad säger ni som är mer insatta i toyotas bilar?
- Hur är det med rost på dessa?

Tacksam för snabbt svar

16000 mil sen 2007 är ju inte mycket, har du kollat vad det är för tidigare ägare? Fullstämplad servicebok? Det är kamkedja i dessa motorer och då måste man vara noga med serviceintervaller för att inte kedjan ska bada i gammal olja. Är allt välskött så är det en pålitlig motor, vann Engine of the Year 1-1.4 liter nån gång i början av 2000-talet vill jag minnas.
Manuell eller automat? En så liten bil bör inte ha automat, det är som att be om problem med bakbromsarna(används för lite med automat).
Toyota är väldigt pålitliga bilar, så länge dom sköts om rätt, och kan lätt göra 30000 mil.
Däremot är det som DennisCA skriver, rosten bör man se upp med. Gäller väl nästan alla japanska bilar tyvärr(jag kör en japan själv).
Tidigare japanare jag haft har varit känsliga kring länkarmar i bak när det kommer till rost.

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
3 juli 2023 · 10 303 Inlägg

ekshaust skrev:
Det var inte mycket till hjälp man fick här…

Möjligt att du är i en annan tidszon, men rätt mycket av dom 12-13 timmar du tyvärr(?) fått vänta har varit natt här...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
3 juli 2023 · 2 398 Inlägg

Nog för att begagnatmarknaden är lite jobbig just nu, men 50 bananer för 07ans Yaris är liiiiite i överkant kan jag tycka.
Finns ju såna här också; https://www.blocket.se/annons/sodermanl … /109894296

Skit i miltalet, kolla så att den är välservad istället.

Up the RA
ekshaust
3 juli 2023 · 34 Inlägg

Tack för svar alla, ska kika på den imorgon är det tänkt

Niknar
3 juli 2023 · 199 Inlägg

Efter att ha jämfört andra liknande annonser så tycker jag att den ligger 10-15 tusen för högt i pris.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli 2023 · 17 560 Inlägg

Kolla så AC kyler ordentligt. Har för mig att den är lite utsatt på dessa. Haft 2 Yaris. De har rullat på. Manuella. En granne hade sin -07:a i 3 år och brukade bilen i hemtjänsten. Körde +7000 mil per år, det mesta landsväg ska tilläggas. Inga fel utan såldes för hon tyckte det var dags när den slog över till 30k mil.

Byta koppling på dessa är dyrt! Är det CVT-automat så gör det inget. Den rullar på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
3 juli 2023 · 182 Inlägg

Bra och driftsäkra bilar så borde inte vara några konstigheter. 50k känns dock lite dyrt? Var i landet bor du?

Dessa är ev alternativ:
https://www.blocket.se/annons/skane/toy … /109522134

https://www.blocket.se/annons/skane/toy … /109080017

DennisCA
4 juli 2023 · 264 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kolla så AC kyler ordentligt. Har för mig att den är lite utsatt på dessa. Haft 2 Yaris. De har rullat på. Manuella. En granne hade sin -07:a i 3 år och brukade bilen i hemtjänsten. Körde +7000 mil per år, det mesta landsväg ska tilläggas. Inga fel utan såldes för hon tyckte det var dags när den slog över till 30k mil.

Byta koppling på dessa är dyrt! Är det CVT-automat så gör det inget. Den rullar på.

Min AC började sakta ge upp vid 35,000 kanske, fylldinacs grejer funkar en sommar typ, men har inte provat deras läckstopp på denna.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juli 2023 · 13 776 Inlägg

För dom pengarna hade jag nog kollar efter en up! Eller sewt elelr skodas motsvarighet så mycket mer bil.     Vet att kanske kvaliten kan vara lite si och så med vag bilar men tanke på hur körkänslan är på yarissr jag kört som varit mycket nyare hade jag aldrig övervägt en sån bil on jag vill ha minskats komfort.    Väldigt bullriga bilar tyvärr  och känns väldigt dåligt ihopsatta   så kvalitetskänslan är urusel i en Yaris tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2023 · 17 560 Inlägg

DennisCA skrev:

Hybrid_ skrev:
Kolla så AC kyler ordentligt. Har för mig att den är lite utsatt på dessa. Haft 2 Yaris. De har rullat på. Manuella. En granne hade sin -07:a i 3 år och brukade bilen i hemtjänsten. Körde +7000 mil per år, det mesta landsväg ska tilläggas. Inga fel utan såldes för hon tyckte det var dags när den slog över till 30k mil.

Byta koppling på dessa är dyrt! Är det CVT-automat så gör det inget. Den rullar på.

Min AC började sakta ge upp vid 35,000 kanske, fylldinacs grejer funkar en sommar typ, men har inte provat deras läckstopp på denna.

Oftast är det åren som "tar" gasen. I synnerhet vintrar tar styggt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang