Volvo V50 2.0 D

Ella2022
16 juli 2023 · 6 Inlägg

Hej!
Hjälp V50 d2.0 tappar kraft blir seg inga fel koder, stannar bilen och startar om och den blir hur pigg som helst men efter ett tag lika slö med släpvagn kopplad och även utan.
Har ett meddelande dags för service, har bytt olja, filter mm själv.
Tacksam för tips.

Jesper328
16 juli 2023 · 2 387 Inlägg

Var har du kollat felkoder med?

Up the RA
Ella2022
16 juli 2023 · 6 Inlägg

Hej!
Tack
Har inga felkoder.
MVh/Åke

Mossan1
16 juli 2023 · 2 869 Inlägg

Ella2022 skrev:
Hej!

Har inga felkoder.
MVh/Åke

Det var inte frågan.
VAD för läsare som användes är viktig info. Vilket/vilka protokoll den kan läsa, om den ser koder i "pending" tex....

Ella2022
16 juli 2023 · 6 Inlägg

OK!
Iså fall får jag beställa tid till en auktoriserad volvoverkstad, och de får göra en genomsökning.
Bilar är inte min starka sida som ni ser.
Tack för info

Brådhis * Voff voff *
16 juli 2023 · 10 298 Inlägg

Så svaret är att du inte läst ut koderna med en Volvospecifik felkodsläsare? Eller är svaret att du inte läst ut koder alls?

Har du kollat oljenivån...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
16 juli 2023 · 2 869 Inlägg

Ella2022 skrev:
OK!
Iså fall får jag beställa tid till en auktoriserad volvoverkstad, och de får göra en genomsökning.
Bilar är inte min starka sida som ni ser.
Tack för info

Nejdå, du behöver inte till Volvo.
Dom flesta handhållna scanners'erna klarar att läsa motorstyrdonet och tolka mot ISO.
Men det finns scanners som är helt fel.
Därför frågan av mig.
Samt hur förfarandet gick till.
Tändning på tex. Och har man lossar batteriet innan är koderna avglömda.

När bilen går så dåligt BORDE det finnas felkoder. Speciellt när den går bra efter en omstart.  Vore felet konsekvent kunde det vara tätt avgassystem, tex. Det ger inga koder.
Inte bränslebrist heller, som tex tätt dieselfilter.

Därför "tjat" om vilken läsare som nyttjades så det inte jagas spöken.

Brådhis * Voff voff *
16 juli 2023 · 10 298 Inlägg

Mossan1 skrev:

Ella2022 skrev:
OK!
Iså fall får jag beställa tid till en auktoriserad volvoverkstad, och de får göra en genomsökning.
Bilar är inte min starka sida som ni ser.
Tack för info

Nejdå, du behöver inte till Volvo.
Dom flesta handhållna scanners'erna klarar att läsa motorstyrdonet och tolka mot ISO.
Men det finns scanners som är helt fel.
Därför frågan av mig.
Samt hur förfarandet gick till.
Tändning på tex. Och har man lossar batteriet innan är koderna avglömda.

När bilen går så dåligt BORDE det finnas felkoder. Speciellt när den går bra efter en omstart.  Vore felet konsekvent kunde det vara tätt avgassystem, tex. Det ger inga koder.
Inte bränslebrist heller, som tex tätt dieselfilter.

Därför "tjat" om vilken läsare som nyttjades så det inte jagas spöken.

Jag vet en V50 2.0d som betedde sig som trådskaparen beskriver. Och faktiskt inga felkoder... Men väl en rejält hög oljenivå som fick den att skena. ("Runaway diesel...")

Senast redigerat av Brådhis (16 juli 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
16 juli 2023 · 6 584 Inlägg

Största och första tabben många gör är att läsa ur felkoder EFTER bilen stängts av och slagit på tändningen.

Framkalla felet och läs ur bilen medans den är igång.

De/Dem
Ella2022
16 juli 2023 · 6 Inlägg

har ingen kod läsare, oljenivån är okej, har ej bytt bränslefilter kommer att göra det i veckan, om det påverkar att bilen blir seg.

Mossan1
17 juli 2023 · 2 869 Inlägg

xXSammy skrev:
Största och första tabben många gör är att läsa ur felkoder EFTER bilen stängts av och slagit på tändningen.

Framkalla felet och läs ur bilen medans den är igång.

Stänga av tändningen och/eller motorn raderar inga felkoder. Dom ligger kvar i minnet. Ändrad status från aktiv till ej aktiv möjligen.
Scannern ser dom ändå.

Livedata däremot, kan ge värdefull info med aktivt fel, men då ska man ha kunskap/känsla för värdena också.

xXSammy
17 juli 2023 · 6 584 Inlägg

Mossan1 skrev:
Stänga av tändningen och/eller motorn raderar inga felkoder. Dom ligger kvar i minnet. Ändrad status från aktiv till ej aktiv möjligen.
Scannern ser dom ändå.

Livedata däremot, kan ge värdefull info med aktivt fel, men då ska man ha kunskap/känsla för värdena också.

De sparar inte alla typer av felkoder i minnet efter varje körcykel, t.ex. gällande bränsletryck kan raderas direkt vid omstart likaså felaktigt laddtryck då allt är "enligt parametrar" vid omstart.

Allt beror på vilket typ av fel motorstyrningen hänvisar till.

De/Dem
Ella2022
17 juli 2023 · 6 Inlägg

tack för alla tips, vilken typ av kod läsare behöver jag.

Ella2022
19 juli 2023 · 6 Inlägg

Har kört 38 mil utan behöva stanna vid en parkering  och slå av motorn och starta om när v50  blev slö och orkeslös.
Det jag har gjort är att vi två tankningar fyllt på med STP Ultra 5 - in - 1 Ultra och bilen går som ett spjut.
Detta kan ha avhjälp felet hoppas jag.
Kan någon rekommendera en bra kod läsare.
Jag får tacka för alla tips

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang