Diesel i en bensin (B230)

940TubroClassic
5 augusti 2023 · 11 Inlägg

Tjena , jag har en Volvo 940 med b230 som jag råkade tanka diesel i. Ungefär hälften diesel och hälften bensin en morgon när jag hade bråttom till jobbet. Märkte inte fören jag hade tankat ungefär 20L att det var diesel jag hade tankat i. Sedan fyllde jag upp ungefär 20L med bensin för att späda ut det. Kom iallafall till jobbet och hem samma dag (ca 4 mil) den rök lite grann och högg på låga varv.

Går det att köra så eller är det farligt?

Någonting som kan ha tagit skada eller tar skada av det?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 augusti 2023 · 13 762 Inlägg

Den kommer gå som en påse skit men kör man itne hårt med den ska det mycket till att ta död på den.  Har frivilligt tankar min golf med bensin/diesel blanding och det gick fint att köra med.   Den gick dock som en påse skit.  Men det fungerande.  Värre åt andra hållet.    Högtryckspunpen på dieselbilar ogillar bensin

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
5 augusti 2023 · 5 536 Inlägg

Dom brukar bli svårstartade och knacka/spika vid belastning med mycket diesel i tanken.

Bästa vore att tömma tanken och fylla på ren bensin.
Men går ju att köra försiktigt och tanka varje gång det ryms några liter så har du till slut förbränt dieseln.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
940TubroClassic
5 augusti 2023 · 11 Inlägg

Growe skrev:
Den kommer gå som en påse skit men kör man itne hårt med den ska det mycket till att ta död på den.  Har frivilligt tankar min golf med bensin/diesel blanding och det gick fint att köra med.   Den gick dock som en påse skit.  Men det fungerande.  Värre åt andra hållet.    Högtryckspunpen på dieselbilar ogillar bensin

Okej , tack så mycket.

940TubroClassic
5 augusti 2023 · 11 Inlägg

simlar skrev:
Dom brukar bli svårstartade och knacka/spika vid belastning med mycket diesel i tanken.

Bästa vore att tömma tanken och fylla på ren bensin.
Men går ju att köra försiktigt och tanka varje gång det ryms några liter så har du till slut förbränt dieseln.

Har tankat mer bensin sen dess så nue det mer bensin än diesel , tänkte om ja kör upp så mycket som möjligt och slår i fulltank me bensin när d behövs tanka.

MickeEng
5 augusti 2023 · 489 Inlägg

940TurboClassic skrev:

simlar skrev:
Dom brukar bli svårstartade och knacka/spika vid belastning med mycket diesel i tanken.

Bästa vore att tömma tanken och fylla på ren bensin.
Men går ju att köra försiktigt och tanka varje gång det ryms några liter så har du till slut förbränt dieseln.

Har tankat mer bensin sen dess så nue det mer bensin än diesel , tänkte om ja kör upp så mycket som möjligt och slår i fulltank me bensin när d behövs tanka.

Hallå!
Min tanke också så fort det går att fylla på, bara tanka upp den rätt bränsle smile

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
spillolja
5 augusti 2023 · 4 038 Inlägg

Välj evt. 98 oktan då det har högre knackmotstånd

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
940TubroClassic
5 augusti 2023 · 11 Inlägg

spillolja skrev:
Välj evt. 98 oktan då det har högre knackmotstånd

smile

Tack för tipset smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang