Sålt bil, fel datum på ägarbyte

Oskarmorell
8 september 2023 · 3 Inlägg

Hej, söker råd då jag sålde en bil 26 augusti men ägarbytet står som 28 augusti. Säkert jag som var slarvig och inte kolla noga då det var en skrotbil jag sålde.
Fick såklart en p-bot vilket jag kontakta nya ägaren och vi löste det. P-bot skiter jag egentligen i men fick mig bara att fundera, det kan väl inte bli något värre som läggs på mig?
Är väl ändå bilförare som är skyldig tänker jag men man blir ju lite nojig.
Någon som har någon erfarenhet?

Jesper328 Diagnostekniker
8 september 2023 · 2 410 Inlägg

Har gjort många bilaffärer och även bistått vid bilaffärer.
Aldrig varit något problem med att det stått fel datum.. t.ex om man betalar via banköverföring så kan det ju ta ett par dagar innan pengarna är inne, och då skrivs det datumet på pappret även om köparen tar med sig bilen samma dag som affären görs.

Sen har jag noll koll på de juridiska aspekterna, men i praktiken så har jag aldrig haft något strul med det. smile

Up the RA
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2023 · 14 082 Inlägg

Oskarmorell skrev:
Hej, söker råd då jag sålde en bil 26 augusti men ägarbytet står som 28 augusti. Säkert jag som var slarvig och inte kolla noga då det var en skrotbil jag sålde.
Fick såklart en p-bot vilket jag kontakta nya ägaren och vi löste det. P-bot skiter jag egentligen i men fick mig bara att fundera, det kan väl inte bli något värre som läggs på mig?
Är väl ändå bilförare som är skyldig tänker jag men man blir ju lite nojig.
Någon som har någon erfarenhet?

Det är väl bilägaren som får betala P-boten?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Oskarmorell
8 september 2023 · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har gjort många bilaffärer och även bistått vid bilaffärer.
Aldrig varit något problem med att det stått fel datum.. t.ex om man betalar via banköverföring så kan det ju ta ett par dagar innan pengarna är inne, och då skrivs det datumet på pappret även om köparen tar med sig bilen samma dag som affären görs.

Sen har jag noll koll på de juridiska aspekterna, men i praktiken så har jag aldrig haft något strul med det. smile

Joo det är sant, troligen bara onödigt nojig men tack för svaret! smile

Oskarmorell
8 september 2023 · 3 Inlägg

Vettemannen skrev:

Oskarmorell skrev:
Hej, söker råd då jag sålde en bil 26 augusti men ägarbytet står som 28 augusti. Säkert jag som var slarvig och inte kolla noga då det var en skrotbil jag sålde.
Fick såklart en p-bot vilket jag kontakta nya ägaren och vi löste det. P-bot skiter jag egentligen i men fick mig bara att fundera, det kan väl inte bli något värre som läggs på mig?
Är väl ändå bilförare som är skyldig tänker jag men man blir ju lite nojig.
Någon som har någon erfarenhet?

Det är väl bilägaren som får betala P-boten?

/Benny

Jadå, den var redan betald av honom. Var en påminnelse avgift jag fick men det löste sig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang