Vevhusventilation volvo 940

Volvo5555
20 september 2023 · 79 Inlägg

Hej! Min 945ltt-98 vevhusar rätt så rejält så tänkte ta tag i det idag och göra rent oljefällan så gjorde rent den och alla slangar med diesel men tyckte inte det vart nån skillnad. Har läst mig till att det ska gå någon typ av slang från under oljefällan ner i tråget men förstår inte riktigt finns det någon som kan göra mig lite klokare? Lägger in lite bilder så det blir tydligare

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233168/233168-1cf254edbdf2198f7a14f407a53ad3cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233168/233168-9af60bc8462f725d63f708cf5df56a81.jpg

simlar
20 september 2023 · 5 536 Inlägg

Gummit i hålet bredvid oljepumpsdrevet är slangen som går ner i tråget.

Men tvivlar på att den går få i rätt läge utan att ta ner tråget.

Det är inte bara så att motorn är sliten om den nu "vevhusar rätt rejält"

Om oljelocket inte blåser bort på tomgång med locket bara liggandes löst ovanpå hålet så "vevhusar" motorn inte för mycket.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo5555
20 september 2023 · 79 Inlägg

simlar skrev:
Gummit i hålet bredvid oljepumpsdrevet är slangen som går ner i tråget.

Men tvivlar på att den går få i rätt läge utan att ta ner tråget.

Det är inte bara så att motorn är sliten om den nu "vevhusar rätt rejält"

Om oljelocket inte blåser bort på tomgång med locket bara liggandes löst ovanpå hålet så "vevhusar" motorn inte för mycket.

Locket ligger kvar men studar ganska mycket men beställde en ny oljefälla så hoppas det blir lite bättre med det. upptäckte även att det satt som ett t-kors på slangen och jag googlade lite och fattade det som att det skulle gå vidare till insuget men hittade inte riktigt vart på insuget har någon koll på det?

simlar
20 september 2023 · 5 536 Inlägg

Det är helt normalt på rödblockare.

Den lilla slangen till vevhusvent ska till valfri vakuumnippel på insuget.
Den stora slangen ska till turbons insugsrör.

Har du inte den stora slangen kopplat till insugsröret så får man högre vevhustryck då motorn blir tvungen att trycka ut gaserna istället för att motorn hjälper till att suga ut dom.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo5555
20 september 2023 · 79 Inlägg

simlar skrev:
Det är helt normalt på rödblockare.

Den lilla slangen till vevhusvent ska till valfri vakuumnippel på insuget.
Den stora slangen ska till turbons insugsrör.

Har du inte den stora slangen kopplat till insugsröret så får man högre vevhustryck då motorn blir tvungen att trycka ut gaserna istället för att motorn hjälper till att suga ut dom.

Okej tack så mycket:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang