Plana 531 topp till turbomotor

FilipStenmark
27 september 2023 · 70 Inlägg

Tjena! Som rubriken lyder undrar jag om jag kan plana min orörda 531 topp 0,8mm-1,0mm utan att jag riskerar att bilen spikar eller att kolvarna och ventilerna kysser.
Har sett vissa skriva att man kan plana 2,5mm o andra säger att man kan plana max 0,6mm. Men kan dem värdena vara rätt ändå, fast 2,5mm är för sugmotorer och 0,6mm är för turbomotorer?
Fattar noll :S
Hjälp!!

Senast redigerat av FilipStenmark (27 september 2023)

Jesper328
27 september 2023 · 2 387 Inlägg

Varför ska du plana av toppen så mycket?
Tänk på att du eventuellt kommer att behöva en kortare kamrem, samt att du kommer att behöva mjukvara som funkar till det kompressionstrycket du kommer att få.

Inte bara att göra m.a.o.

Up the RA
Taunuus
27 september 2023 · 263 Inlägg

om du inte åker e85 och eftermarknads styrsystem/mappat lh 2.4 så gör bara en riktplaning.

Ford 17M "Taunus" (1967)
FilipStenmark
27 september 2023 · 70 Inlägg

Tog det rakaste föremålet jag kunde hitta o la det snett över toppen så jag kunde mäta mellanrummet mellan toppen och föremålet jag använde. I mitten fick jag under ett bladmått på 0.80mm men inte 0,85mm, jag vill alltså plana pga att den är skev.

FilipStenmark
27 september 2023 · 70 Inlägg

Taunuus skrev:
om du inte åker e85 och eftermarknads styrsystem/mappat lh 2.4 så gör bara en riktplaning.

Ja det är ju det som är tanken, att plana. Eller är riktplaning nått annat?

Taunuus
27 september 2023 · 263 Inlägg

när folk pratar om att plana är det ofta 1-3mm, för att höja kompförhållandet dom menar, vid riktplaning tar man bara det som behövs för att den ska bli rak, inte mer. 0.8 börjar bli endel, du bör kontrollera att kamaxeln går lätt runt i toppen och även mäta/korrigera volymen i förbränningsrummen efter eventuell planing.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Taunuus
27 september 2023 · 263 Inlägg

mät även höjden på toppen, orörda skall vara 146.1mm, är den lägre så är den planad från förut. kanske går att använda endå med en till planing, men då bör urfräsning utav förbränningsrummen för att sänka kompförhållandet närmare original beaktas.

Ford 17M "Taunus" (1967)
FilipStenmark
27 september 2023 · 70 Inlägg

Taunuus skrev:
när folk pratar om att plana är det ofta 1-3mm, för att höja kompförhållandet dom menar, vid riktplaning tar man bara det som behövs för att den ska bli rak, inte mer. 0.8 börjar bli endel, du bör kontrollera att kamaxeln går lätt runt i toppen och även mäta/korrigera volymen i förbränningsrummen efter eventuell planing.

Okej, jag behöver alltså riktplana toppen 0,8mm.
Kammen snurrar fint. Planar toppen isf när jag vet att det kan gå att göra ”riskfritt”

FilipStenmark
27 september 2023 · 70 Inlägg

Taunuus skrev:
mät även höjden på toppen, orörda skall vara 146.1mm, är den lägre så är den planad från förut. kanske går att använda endå med en till planing, men då bör urfräsning utav förbränningsrummen för att sänka kompförhållandet närmare original beaktas.

Den ligger på exakt 146,1mm. Börjar luta mot att köpa en 530 topp istället och porta..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang