Volvo 940 ingen gnista

RaggarVargen
20 september 2013 · 210 Inlägg

Hej har en 940 som alltid startat och funkat trotts att den vart stående i 10år.
startas alltid ca 2-5 ggr om året.

Nu går den inte igång.

Har rengjort stift, fördelare, rotor men endå ingen gnista.

testat med begagnad tändspole.

tips?

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
Schvampen
20 september 2013 · 100 Inlägg

De är inte hallgivaren/tändlägesgivaren som kan vara problemet?

Nu ska vi se sa den blinde te den döve när den lame skulle hoppa höjdhopp.
__macke__
20 september 2013 · 215 Inlägg

tändmodulen är troligtvis pajj !

Saab 9-5 SE 2.3T LAUNCH "launchern" (1998)
volvoqq Lastbilsmekaniker
20 september 2013 · 5 157 Inlägg

Vevaxelgivaren med största sanolikhet som är paj byt den så skall du se att den går igen:)

__macke__
20 september 2013 · 215 Inlägg

volvoqq skrev:
Vevaxelgivaren med största sanolikhet som är paj byt den så skall du se att den går igen:)

tror mer på tändmodulen pajja för mig o då hade ja ingen gnista oftast så går dom först..

Saab 9-5 SE 2.3T LAUNCH "launchern" (1998)
240bns
20 september 2013 · 1 008 Inlägg

Har du blinkat ut några felkoder?
Går soppapumpen när du försöker att starta?  - isfall är svänghjulsgivaren hel.
Om det är tändmodulen som gått så borde du märka det på blöta tändstift..

__macke__
20 september 2013 · 215 Inlägg

240bns skrev:
Har du blinkat ut några felkoder?
Går soppapumpen när du försöker att starta?  - isfall är svänghjulsgivaren hel.
Om det är tändmodulen som gått så borde du märka det på blöta tändstift..

men när min tändmodul gick så gick inte min pump ?

Saab 9-5 SE 2.3T LAUNCH "launchern" (1998)
240bns
20 september 2013 · 1 008 Inlägg

__macke__ skrev:

240bns skrev:
Har du blinkat ut några felkoder?
Går soppapumpen när du försöker att starta?  - isfall är svänghjulsgivaren hel.
Om det är tändmodulen som gått så borde du märka det på blöta tändstift..

men när min tändmodul gick så gick inte min pump ?

Konstigt, för tändmodulen är enbart kopplad mellan EZK116K tändboxen och tändspolen,  EZK skickar triggersignal till slutsteget som i sin tur förstärker och lägger ut spänningen till spolens lågspänningsanslutning

volvoqq Lastbilsmekaniker
20 september 2013 · 5 157 Inlägg

__macke__ skrev:

volvoqq skrev:
Vevaxelgivaren med största sanolikhet som är paj byt den så skall du se att den går igen:)

tror mer på tändmodulen pajja för mig o då hade ja ingen gnista oftast så går dom först..

Min så gick vevaxelgivaren sönder och då får man inte häller någon gnista.

142R
20 september 2013 · 300 Inlägg

Vevaxelgivaren brukar vara felet, hade me en bil som stod, å den startade alltid fast sen en dag så ville han inte. å då hade den pajjat wink

Toyota Supra "Vänsterstyrd Singel Mk18" (1995)
Volkswagen Passat TDI "NrOne" (2001)
240bns
21 september 2013 · 1 008 Inlägg

Om svänghjulsgivaren är trasig så har man varken gnista eller bränsle.

Meckarwille
25 oktober 2023 · 4 Inlägg

Hej allihopa, jag har en Volvo 945 från år 1992. Bilen stod i 3 år i en herrgårdslada och sedan startade vi den här om veckan och den starta hur enkelt som helst. Sedan körde vi den en bit för att lämna den på ett annat ställe, två timmar efter vi hade stängt av den så får den ingen gnista från tändspolen.
Jag har testat med annan tändspole, tändmodul, bränslerelä och sedan med en annan impulsgivare. När jag testade med den andra impulsgivaren så fick jag lite små gnista från tändspolen men bara ibland.
Är det någon som vet vad felet kan vara, hör gärna av er

Meckarwille
27 oktober 2023 · 4 Inlägg

Är det någon som vet vad det kan vara?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang