Akut hjälp kylarvätska

adde9400
28 oktober 2023 · 66 Inlägg

Hej,

Köpte en Saab 9-5 2007, biopower för någon vecka sedan och nu säger den till om att kylarvätskan måste fyllas på, hur gör man på enklast vis? Kan man bara köpa kylarvätska på okq8 och fylla på? Eller måste jag tömma ur behållaren med befintlig kylarvätska och sedan fylla på med helt nytt och då även köra en kylarrengöring som man köper på typ Biltema?

Vad är det enklaste och bästa att göra här?

Kan det vara så att något läcker? Annars ska man väl inte behöva fylla på? Det är låg nivå i kylartanken nu, men ser inget läckage eller något vid den.

Low
28 oktober 2023 · 3 318 Inlägg

Kör med denna på alla bilar, så slipper man tänka.. https://www.mekonomen.se/glykol-univers … R-EALw_wcB

elektronikfreak tummen mitt i handen
28 oktober 2023 · 162 Inlägg

9-5 är ju annars en av de mest slitstarka bilarna som jag haft flera av. Men har du bara haft blien mindre än en vecka och helt plötsligt får du meddelandet om låg kylarvätskenivå,  så skulle i vart fall jag tänka efter om det finns en läcka.
Du kan ju i vart fall inte köra vidare med låg kylarvätskenivå. Utan vore jag du så skulle jag slå behållaren upp till rätt nivå, starta igång bilen och sedan köra den ståendes tills tempen är rätt och kolla var läckan är. Därför det verkar ju väldigt märkligt att bilen idag helt plötsligt larmar om låg kylarvätskenivå och behållaren har för låg nivå.

Någonstans borde ju rimligen läckan vara. Ha stenkoll på om nivån sjunker.

Om du behöver tömma hela systemet beror enbart på vad det ligger för vätska i det idag. Men med största sannolikhet är det den gamla "vanliga" kylarvätskan och då funkar alla standard vätskor.

Lycka till!

Btw, ett tips (fråga) från mig och brorsan om någon som bor nere i mörka Smålands skogar och har en gammal fastighet till övers:
http://fastighet-sydostra-smaland-kopes.lenyxo.eu.org

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
it_mutt Avstängd
28 oktober 2023 · 10 388 Inlägg

Low skrev:
Kör med denna på alla bilar, så slipper man tänka.. https://www.mekonomen.se/glykol-univers … R-EALw_wcB

Så länge det inte är propylenglykol i systemet iaf wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
28 oktober 2023 · 5 794 Inlägg

Det är bara att fylla på! Biltemas koncentrerade röda glykol  kör jag med i mina två bilar (Audi 100-89 och Audi TT 3,2lit roadster 2004)
Man blandar 50/50 vatten glykol och häller sedan i expansionskärlet och kör sedan motorn ett tag så man ser på tempmätaren att temperarturen går upp till omkring 90 grader.
Skulle något vara fel märker du det genom att antingen rinner vatten ut under bilen , eller att kylarvatten försvinner i expansionskärlet på annat sätt , som att  topplockpackningen gått sönder eller att värmepaketet läcker in vatten i kupen (kolla om mattorna fram blir blöta eller att det blir lite dimmigt /kletigt på framrutan. Blir det det är värmepaketet trasigt.

Senast redigerat av jaka54 (28 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang