Oil stop leak, är det ok?

OttoM
3 november 2023 · 322 Inlägg

Har någon erfarenhet av något märke på gott eller ont? Har själv använt Wynn´s oil stop leak med gott resultat, vet inte var man kan köpa den. Men motsvarande produkt finns lite överallt, Biltema, Jula med flera. Vågar man lita på dessa produkter?

simlar
3 november 2023 · 5 536 Inlägg

Omega 917 har jag haft goda erfarenheter av.
Finns på t.ex Laitis och flera andra välsorterade butiker.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
dan-kristian
3 november 2023 · 518 Inlägg

simlar skrev:
Omega 917 har jag haft goda erfarenheter av.
Finns på t.ex Laitis och flera andra välsorterade butiker.

Med goda erfarenheter av.har tätat 2 packboxar som läckt.

Mossan1
3 november 2023 · 2 869 Inlägg

I en gammal traktor eller bil där det är detta eller skroten är det väl helt ok.
(Dvs bil med max 5år kvar)

Skulle dock INTE slå det i en bättre bil (med +5år förväntad trafik kvar) för att spara pengar.

Det jag  menar är att man skjuter upp det oundvikliga.
Kan man det tillräckligt länge för att bilen ska skrotas av annan anledning eller bara allmänt dags har man ju lyckats.

Naturligtvis ska det ställas i paritet med hur mycket jobb ett packboxbyte är.
Tex bakom svänghjulet byter man nog inte på bil med realistiskt mindre än 5 år kvar. Inte på verkstad i alla fall.

Senast redigerat av Mossan1 (3 november 2023)

Nybergrobin
3 november 2023 · 2 383 Inlägg

simlar skrev:
Omega 917 har jag haft goda erfarenheter av.
Finns på t.ex Laitis och flera andra välsorterade butiker.

Samma här!   Har använt det flera gånger och än så länge har det funkat till 100%

OttoM
4 november 2023 · 322 Inlägg

Mossan1 skrev:
I en gammal traktor eller bil där det är detta eller skroten är det väl helt ok.
(Dvs bil med max 5år kvar)

Skulle dock INTE slå det i en bättre bil (med +5år förväntad trafik kvar) för att spara pengar.

Det jag  menar är att man skjuter upp det oundvikliga.
Kan man det tillräckligt länge för att bilen ska skrotas av annan anledning eller bara allmänt dags har man ju lyckats.

Naturligtvis ska det ställas i paritet med hur mycket jobb ett packboxbyte är.
Tex bakom svänghjulet byter man nog inte på bil med realistiskt mindre än 5 år kvar. Inte på verkstad i alla fall.

Förstår hur du tänker. För att utveckla inlägget så gäller det en ventilkåpspackning på en golf4, olja läcker ut på stiften vilket gör att det blir krypströmmar, stiften sitter väldigt långt ner. Ville inte ta upp det först för anade att svaren då skulle blivit " byt packning ". Tänkte prova med nåt sånt där " oil stop leak " först.
Jag testade köra en Vectra -96 på 50/50 bensin - etanol,( faktiskt mer etanol än bensin då 95oktan redan hade en inblandning av 10% ), funkade bra, drog faktiskt mindre per mil, men packningar torkade ut med oljeläcka som följd. Hällde i en fjärdedel av en burk Wynne´s och det blev tätt. Testade några droppar på en o-ring, den svällde och blev som Silicon.
Min teori är att etanolinblandningen ökat och torkar ut packningar i gamla motorer, visst kan jag byta packning men vad kommer härnäst? vevaxeltätningen ?
Jag vet att Wynns fungerar så jag vill veta om det finns liknande alternativ och har fått några. Skulle någon våga testa Biltemas ? Eller blir det till att beställa på nätet?
Jag har nog en skvätt Wynns kvar men burken har stått halvöppen i många år, kanske inget bra att använda.

Senast redigerat av OttoM (4 november 2023)

Mossan1
4 november 2023 · 2 869 Inlägg

Dessvärre så är väl dom produkterna avsedda för packboxar/oringar, osv. Fungerar så att ett ämne mjukar upp gummit så det ev kan täta igen.
En packbox tex slits ju mekaniskt och därmed snabbare om den blir mjukare. (I teorin) Läcker den är den redan sliten dessutom. Hård/stel kam den bli av ålder också, men då snackar vi traktor från 60talet typ.

Med det sagt, är chansen att fungera på en ventilkåpspackninng sämre och risken finns att du mjukar upp fungerande packboxar.  Nu är det ingen direkt ny bil, så 20 000mil TILL är nog uteslutet ändå.
Så det kanske kvittar = i onödan som sämst.

Om jag minns rätt är det faktiskt ingen större grej att lyfta den kåpan. Tror kamaxlarnas lager inte innefattar kåpan som tex på Volvos Vitblockare där kammarna blir lösa utan kåpan.
Men kolla upp det för just DEN motorn.

Etanol som BRÄNSLE skulle torka ut packnigar för motorOLJAN?
Hmmm. Osannolikt, men expert på etanolkonvertering osv är jag INTE.

Öppnad förpackning kan ju knappast ha betydelse. Det är ju inget livsmedel som går ut i datum så, och har den ändå varit försluten har ju inget ämne dunstat eller förorening kommit in.

Edit: Kan faktiskt vara oringar vid tändstiftbrunnarna.

Senast redigerat av Mossan1 (4 november 2023)

Brådhis * Voff voff *
4 november 2023 · 10 298 Inlägg

OttoM skrev:
Jag testade köra en Vectra -96 på 50/50 bensin - etanol,( faktiskt mer etanol än bensin då 95oktan redan hade en inblandning av 10% ), funkade bra, drog faktiskt mindre per mil, men packningar torkade ut med oljeläcka som följd.

Njae, litet tankefel där. smile Kör du 50/50 så har du ändå inte 50/50...

E85 är 85% etanol och vanlig bensin är ju E10 dvs 10% etanol. Så som bäst(?) är du uppe i 47,5%.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
OttoM
4 november 2023 · 322 Inlägg

Mossan1 skrev:
Dessvärre så är väl dom produkterna avsedda för packboxar/oringar, osv. Fungerar så att ett ämne mjukar upp gummit så det ev kan täta igen.
En packbox tex slits ju mekaniskt och därmed snabbare om den blir mjukare. (I teorin) Läcker den är den redan sliten dessutom. Hård/stel kam den bli av ålder också, men då snackar vi traktor från 60talet typ.

Med det sagt, är chansen att fungera på en ventilkåpspackninng sämre och risken finns att du mjukar upp fungerande packboxar.  Nu är det ingen direkt ny bil, så 20 000mil TILL är nog uteslutet ändå.
Så det kanske kvittar = i onödan som sämst.

Om jag minns rätt är det faktiskt ingen större grej att lyfta den kåpan. Tror kamaxlarnas lager inte innefattar kåpan som tex på Volvos Vitblockare där kammarna blir lösa utan kåpan.
Men kolla upp det för just DEN motorn.

Etanol som BRÄNSLE skulle torka ut packnigar för motorOLJAN?
Hmmm. Osannolikt, men expert på etanolkonvertering osv är jag INTE.

Öppnad förpackning kan ju knappast ha betydelse. Det är ju inget livsmedel som går ut i datum så, och har den ändå varit försluten har ju inget ämne dunstat eller förorening kommit in.

Edit: Kan faktiskt vara oringar vid tändstiftbrunnarna.

Ja det är ju enda möjligheten för olja att nå tändstiften. Om det är etanolen som är orsaken kan jag inte gå ed på men i fallet med Vectran tyder det på det. Hur etanolen hamnar i oljan kan jag bara spekulera i, kanske via ventiltätningarna, i båda fallen handlar det om bilar med 25000 mil körda.
Tog fasta på att tillverkarna skriver " förvaras väl tillsluten ", men då kanske jag kan använda det gamla Wynns ändå.

OttoM
4 november 2023 · 322 Inlägg

Brådhis skrev:

OttoM skrev:
Jag testade köra en Vectra -96 på 50/50 bensin - etanol,( faktiskt mer etanol än bensin då 95oktan redan hade en inblandning av 10% ), funkade bra, drog faktiskt mindre per mil, men packningar torkade ut med oljeläcka som följd.

Njae, litet tankefel där. smile Kör du 50/50 så har du ändå inte 50/50...

E85 är 85% etanol och vanlig bensin är ju E10 dvs 10% etanol. Så som bäst(?) är du uppe i 47,5%.

Tänkte inte på det.

OttoM
4 november 2023 · 322 Inlägg

simlar skrev:
Omega 917 har jag haft goda erfarenheter av.
Finns på t.ex Laitis och flera andra välsorterade butiker.

Lustigt, jag letade efter Wynns och hittade en liten burk Omega 917, även den öppnad, måste vara skitgammal. På burken står att den är för " transmission leaks and power steering ", inget om motorolja. Tänker på värmen, klarar den upphettning. Känns som att jag inte vågar testa den även om jag förstår att den måste vara bra, eller hade den inte funnits kvar på marknaden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-e161819ad1eec674ee45aca107f285f2.jpg

Senast redigerat av OttoM (4 november 2023)

Mossan1
4 november 2023 · 2 869 Inlägg

Oljorna har ju olika egenskaper och gummi-uppluckraren i medlet kan nog skilja.  Nog ska det vara rätt produkt på rätt ställe i alla fall.

En burk a'la Ölburk som den på bilden är ju inte tät när den är öppnad.
Då kan aktiva ämnen dunsta och skit komma in.  En flaska/dunk med skruvlock är en annan sak.

Bara för tydligheten.
Jag idiotförklarar verkligen ingen som använder dylikt medel i en så pass gammal bil som denna. Det hade jag nog gjort själv också.

Senast redigerat av Mossan1 (4 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang