Lampfel Halvljus

Davveboi
9 juni 2023 · 38 Inlägg

Hej. Har en v70 2.4 06 som vänstra halvljus inte fungerar på.
Det är ström vid säkringen. Men helt dött nere vid kontakten, andra sidan funkar utan problem. Samt när jag har ljusomställaren på halvljusinställningen funkar inte ljustutan, utan det räcker att man touchar spaken så tänds helljuset permanent. Vrider man om till 0 tex så går det att ljustuta.
Har halogenlampor.
Har förstått att det kan vara CEM som spökar. Och att det är någon shunt eller något. Men vad jag förstår är det en annan typ av CEM från 2004? Kanske 05, än innan. Och att det inte styrs av ett relä på dom nyare modellerna. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra? Rätta mig om jag har fel smile

Brådhis * Voff voff *
9 juni 2023 · 10 298 Inlägg

Davveboi skrev:
Hej. Har en v70 2.4 06 som vänstra halvljus inte fungerar på.
Det är ström vid säkringen. Men helt dött nere vid kontakten, andra sidan funkar utan problem. Samt när jag har ljusomställaren på halvljusinställningen funkar inte ljustutan, utan det räcker att man touchar spaken så tänds helljuset permanent. Vrider man om till 0 tex så går det att ljustuta.
Har halogenlampor.
Har förstått att det kan vara CEM som spökar. Och att det är någon shunt eller något. Men vad jag förstår är det en annan typ av CEM från 2004? Kanske 05, än innan. Och att det inte styrs av ett relä på dom nyare modellerna. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra? Rätta mig om jag har fel smile

Att ljustutan inte funkar beror på spaken. Vanligt fel. Byt spak = problemet löst.

Angående halvljuset så är det så att på 05-08 så släcker CEM ner halvljuset om belastningen är fel, tex om du har en för stark lampa, LED eller eftermonterat xenon i dom. Så testa med en annan lampa som du vet fungerar och starta sedan om bilen så borde det vakna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Davveboi
9 juni 2023 · 38 Inlägg

Brådhis skrev:

Davveboi skrev:
Hej. Har en v70 2.4 06 som vänstra halvljus inte fungerar på.
Det är ström vid säkringen. Men helt dött nere vid kontakten, andra sidan funkar utan problem. Samt när jag har ljusomställaren på halvljusinställningen funkar inte ljustutan, utan det räcker att man touchar spaken så tänds helljuset permanent. Vrider man om till 0 tex så går det att ljustuta.
Har halogenlampor.
Har förstått att det kan vara CEM som spökar. Och att det är någon shunt eller något. Men vad jag förstår är det en annan typ av CEM från 2004? Kanske 05, än innan. Och att det inte styrs av ett relä på dom nyare modellerna. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra? Rätta mig om jag har fel smile

Att ljustutan inte funkar beror på spaken. Vanligt fel. Byt spak = problemet löst.

Angående halvljuset så är det så att på 05-08 så släcker CEM ner halvljuset om belastningen är fel, tex om du har en för stark lampa, LED eller eftermonterat xenon i dom. Så testa med en annan lampa som du vet fungerar och starta sedan om bilen så borde det vakna.

Har bytt lampor, skiftat lampor, bytt säkringar, mätt jord. Inget funkar sad
Inget eftermonterat eller sånt. Allt är orginal. Men ingen ström på + sad

Davveboi
9 juni 2023 · 38 Inlägg

Men högersidan funkar utan problem..

Brådhis * Voff voff *
9 juni 2023 · 10 298 Inlägg

Då är nog din CEM ledsen... Om du nu inte har något kabelbrott? Du får följa strömmen och se hur långt den tar sig.

Senast redigerat av Brådhis (9 juni 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Davveboi
9 juni 2023 · 38 Inlägg

Ja, får börja nere vid pluskabeln då vid kontakten. Har du koll på om det går kabel från säkring till kontakten eller går det från säkring till CEM till kontakt? smile

Filipv70
12 november 2023 · 1 Inlägg

Löste sig detta? Har likadant problem..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2023 · 13 765 Inlägg

Sitter ju speciella  ledningar på cemen  får man styr var ljusen går dessa brukar brinna sönder eller kontakten brinner sönder iallfall på dom äldre jag hade en 02a son det hänt på   det har något med ljusövervakningen att göra. För man kan borra dessa när man efterninterwr xenon bla.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Davveboi
12 november 2023 · 38 Inlägg

Ne, har inte orkat göra nåt åt de. Bara tjuvkopplat ena halvljuset på p ljuset. Gick igenom besiktning. Men ska ändå sälja bilen nu dom kommande dagarna dessutom. Misstänker att det är cem som är fuktskadad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang