SKODA 3T SUPERB 2010 1,8 TSI. Hackande motor vid 1500-2000 RPM

Fraita
2 oktober 2023 · 8 Inlägg

Hej!

Bilmodell: SKODA 3T SUPERB 1,8 TSI (Manuell)
Årsmodell: 2010
Drivmedel: Bensin (95-oktanig)
Miltal: 18 900

Jag köpte bilen från en verkstad i april 2023. Den fungerar bra för det mesta, men när den är kall eller när det är mycket fuktigt ute, upplever jag ett problem med motorn som gör den ryckig, särskilt vid varvtal mellan 1500 och 2000.

- När den är kall händer det främst på växlarna 1-4.
- När det regnar sker det på alla växlar (1-6), särskilt i uppförsbackar.
- Problemet uppstår runt varvtalen 1500-2000.

Märkligt nog verkar bilen bete sig bättre när jag använder farthållaren istället för att använda gaspedalen manuellt.

När jag köpte bilen rapporterade jag detta problem till säljaren via SMS (säljaren gav 300 mils garanti på motor/växellåda), och han hänvisade mig till en annan verkstad. Där genomfördes en diagnostik, och de fann att det fanns missbränningsproblem/misständning i någon av cylindrarna. Jag minns inte exakt om det var en eller två cylindrar och vilken position de var i. Verkstaden rengjorde och bytte plats på tändstiften (som inte var original) för att försöka lösa problemet. Tyvärr kvarstod problemet, så jag återvände efter en vecka med intensiv körning för en ny bedömning. Denna gång registrerades ingen missbränning, men jag upplevde fortfarande att bilen hackade ibland (det var i maj/juni 2023 och ganska varmt då). Verkstaden sa att de inte kunde göra mycket mer och ryckte på axlarna.

Skodan var även på en Skoda-service i Juni, där det inte var några märkvärdiga problem.

Nu när temperaturen har blivit lite kallare och fuktigare har vi upplevt mycket mer hackande, och motorlampan har börjat blinka i cirka 10 sekunder innan den slocknar. Under den perioden är hackandet som mest påtagligt.
Har även en misstanke om att hackandet sker mer när bränslenivån är låg, men detta kan också vara ett sammanträffande. Därav är jag inte helt 100 på att det faktiskt stämmer.

För två veckor sedan tog vi bilen till en Skoda-verkstad för några mindre problem, men vi nämnde även problemet med den hackande motorn och motorlampan. De genomförde en diagnos och fann också missbränningsproblem/misständning. Skoda verkstaden bytte ut tändstiftet till originaltändstift men sa att de också fortfarande upplevde hackande. De föreslog att nästa steg skulle vara att göra en djupgående felsökning av motorn, vilket skulle kräva att de demonterar den för att eventuellt byta spridaren och utföra trycktest på cylindrarna med mera. De var dock medvetna om att kostnaderna kunde öka snabbt.

Vi har precis hällt i en "injection cleaning" i tanken som vi köpt från OKQ8

Frågorna som jag har är:
Har någon liknande upplevelser, kunskap om vad problemet kan åstadkommas ifrån?
Finns det någon risk med att fortsätta köra med hackande motor?

Uppdatering:

Jag kolla med Skoda-verkstaden om vilka cylindrar som misstände, det var framförallt 1an som var bråkigast med någon enstaka gång hade det registrerats på 3an också.

De försökte "flytta" problemet genom att byta på tändspolarna/stiftet, vilket inte hjälpte.

Senast redigerat av Fraita (2 oktober 2023)

simlar
2 oktober 2023 · 5 536 Inlägg

Har du behövt fylla motorolja?
I så fall hur många mil mellan påfyllningarna?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Fraita
2 oktober 2023 · 8 Inlägg

simlar skrev:
Har du behövt fylla motorolja?
I så fall hur många mil mellan påfyllningarna?

Tack för svar!

Bilen var inne på en Skoda service i Juni.
https://www.skoda.se/aga-bil/original-basservice
Inga märkvärdiga problem dök up.

Vi personligen har inte fyllt på oljan något.

Senast redigerat av Fraita (2 oktober 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 oktober 2023 · 13 765 Inlägg

låter som en trasig sprucken tändspole om vädret gör stor skillnad.

när cylindertrycket blir väldigt högt så visas tändingsproblem mest.
det är då gnistan inte orkar med.
och spolar på dessa bilar går lätt sönder framför allt när stiften börjar bli slitna brukar spolarna gå sönder.     en liten spricka räcker för att fukten ska ställa till problem.    nu är inte spolarna svåra att byta och kostar inte jättemycket

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Fraita
2 oktober 2023 · 8 Inlägg

Growe skrev:
låter som en trasig sprucken tändspole om vädret gör stor skillnad.

när cylindertrycket blir väldigt högt så visas tändingsproblem mest.
det är då gnistan inte orkar med.
och spolar på dessa bilar går lätt sönder framför allt när stiften börjar bli slitna brukar spolarna gå sönder.     en liten spricka räcker för att fukten ska ställa till problem.    nu är inte spolarna svåra att byta och kostar inte jättemycket

Tack för svar!

Nu när jag googla på tändspolar, insåg jag att det låg 4 sådana (såg använda ut) i bakluckan när jag köpte bilen, samt 4 tändstift.
Gissar att de blev utbytta precis innan jag köpte bilen, högst antagligen inte original.

Tror du det är värt att testa byta ut igen?
Jag har ingen möjlighet att ta reda på vilken cylinder som misständer, därav behövs 4 stycken bytas ut.

Senast redigerat av Fraita (2 oktober 2023)

Fraita
2 oktober 2023 · 8 Inlägg

Uppdatering:

Jag kolla med Skoda-verkstaden om vilka cylindrar som misstände, det var framförallt 1an som var bråkigast med någon enstaka gång hade det registrerats på 3an också.

De försökte "flytta" problemet genom att byta på tändspolarna/stiftet, vilket inte hjälpte.

simlar
2 oktober 2023 · 5 536 Inlägg

Kompressionsprov nästa steg då för att utesluta dålig komp på 1ans cylinder.
(Hade jag felsökt hade jag tagit kompprov när man hade lös tändstiften för koll/byte till original-stift, tar högst 10min extra)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Fraita
2 oktober 2023 · 8 Inlägg

simlar skrev:
Kompressionsprov nästa steg då för att utesluta dålig komp på 1ans cylinder.
(Hade jag felsökt hade jag tagit kompprov när man hade lös tändstiften för koll/byte till original-stift, tar högst 10min extra)

Frågan är om det är värt det, då jag själv inte har någon kunskap kring bilar. Känns som man snabbt börjar kasta många tusenlappar, eventuellt i sjön.

Jesper328
2 oktober 2023 · 2 388 Inlägg

Under vilket lastförhållande misständer den?
Vi vet ju att det är på lägre växlar mellan 1500-2000v/min, men är det under kvartsgas, halvgas, fullgas, etc?

Har man en dålig tändspole så brukar det gå rätt så bra om man kör hyfsat lugnt, men misständningarna kommer när man belastar motorn lite.
Nu har de ju flyttat spolar och grejer utan resultat, och som Simlar är inne på hade det ju varit påpassligt att ta en kompressionsprov när man ändå var där.

Det jag skulle göra som nästa steg är ju att byta plats på ett par spridare, typ 1an mot 4an.
Om ingen förändring sker så skulle jag gå efter mitt motto - "When in doubt - jacka ur/kontrollera EGR-ventilen".
En bråkig sådan kan ge en uppsjö av skumma symptom som kan uppfattas som något helt annat, t.ex misständningar under vissa varvtal/belastningar.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 oktober 2023 · 13 765 Inlägg

Jesper328 skrev:
Under vilket lastförhållande misständer den?
Vi vet ju att det är på lägre växlar mellan 1500-2000v/min, men är det under kvartsgas, halvgas, fullgas, etc?

Har man en dålig tändspole så brukar det gå rätt så bra om man kör hyfsat lugnt, men misständningarna kommer när man belastar motorn lite.
Nu har de ju flyttat spolar och grejer utan resultat, och som Simlar är inne på hade det ju varit påpassligt att ta en kompressionsprov när man ändå var där.

Det jag skulle göra som nästa steg är ju att byta plats på ett par spridare, typ 1an mot 4an.
Om ingen förändring sker så skulle jag gå efter mitt motto - "When in doubt - jacka ur/kontrollera EGR-ventilen".
En bråkig sådan kan ge en uppsjö av skumma symptom som kan uppfattas som något helt annat, t.ex misständningar under vissa varvtal/belastningar.

ja ligger det en hög spolar så är ju nog problemet något annat..   då har man ju sålt en bil med problem utan tvekan varför skulle det annars ligga en hög med spolar och stift.. 

även deffekta spridare kan ju orsaka misständingar.  men komp test är rätt väg att starta på innan man ens gör något mer..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mb_pucken
3 oktober 2023 · 5 088 Inlägg

Är detta en direktinsprutad motor?
I så fall kan det vara sotiga insugsventiler där olja m.m från vevhusventilationen bränt fast. Stör luftflödet, brukar ge ryckningar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fraita
13 november 2023 · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Under vilket lastförhållande misständer den?
Vi vet ju att det är på lägre växlar mellan 1500-2000v/min, men är det under kvartsgas, halvgas, fullgas, etc?

Har man en dålig tändspole så brukar det gå rätt så bra om man kör hyfsat lugnt, men misständningarna kommer när man belastar motorn lite.
Nu har de ju flyttat spolar och grejer utan resultat, och som Simlar är inne på hade det ju varit påpassligt att ta en kompressionsprov när man ändå var där.

Det jag skulle göra som nästa steg är ju att byta plats på ett par spridare, typ 1an mot 4an.
Om ingen förändring sker så skulle jag gå efter mitt motto - "When in doubt - jacka ur/kontrollera EGR-ventilen".
En bråkig sådan kan ge en uppsjö av skumma symptom som kan uppfattas som något helt annat, t.ex misständningar under vissa varvtal/belastningar.

Ursäkta sent svar, men tack för att du svarar smile

Har "testat" problemet ytterligare, skulle säga att det är främst på växel 2-5 som det rycker.
Spelar ingen roll om det är kvarts, halv etc. bara att det är kring 1500-2000 varv.
Även insett att det sker vid cruise controll.

Fraita
13 november 2023 · 8 Inlägg

mb_pucken skrev:
Är detta en direktinsprutad motor?
I så fall kan det vara sotiga insugsventiler där olja m.m från vevhusventilationen bränt fast. Stör luftflödet, brukar ge ryckningar.

Från vad jag kan se, verkar det vara direktinsprutad

Fraita
13 november 2023 · 8 Inlägg

Vad för risker finns det att forsätta köra med en sån här motor?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang