Hybrid_
Forum- och sitemoderator
22 november 2023
· 17 556 Inlägg
En mycket klok Audi-ägare som har med sig en bra felkodläsare på rull...
Så här är det: När en spridare går utanför spec och således håller på att ge upp ger bilen felkod Hide cylinder. Bilen kan gå bra för det mesta ett tag men ibland så orkar inte spridaren. Då stänger bilens ECU av den spridaren och den cylindern slutar göra sitt jobb. Motorn börjar skaka och tappa kraft. Det triggar då felkoden misfire på samma cylinder vilket är logiskt, får den inget bränsle/tändning där så misfire!
Sen kommer en nybakad verkstadskille och ser att det är misfire och tror då att tändsystemet krånglar och börjar byta tändspolar och tändstift hej vilt men felet kvarstår. Att det luktar kraftigt med bensin och den ryker kan bero på att spridaren felat och den kanske läcker lite. Oförbränd bensin ut i avgassystemet...
Verkstaden är inkompetent eller vill blåsa dig. Whatever. Byte av alla 4 spridare rekommenderas innan annan åtgärd.
Sen att tempmätare dippar tyder på kylvätskeläckage men har du kollat det? Att temp går ner kan betyda att bilen kokar och då sitter du i skiten.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!