Dieselbil eller inte

krambriw
31 december 2023 · 433 Inlägg

Det snackas i nästan varannan tråd om att dieselbilar inte ska väljas om man bara kör lite och kortare sträckor. Med vanlig diesel i tanken köper jag utlåtandet. Men om man tar steget och bara tankar HVO, då borde problemen med igensotning bli betydligt mindre, kanske ett minne blott? Utsläppen från HVO är ju mindre än 5% mot vad vanlig diesel släpper ut vilket borde vara hälsosamt även för partikelfilter, EGR, mmm. Om man oroar sig för minskat energiinnehåll så vet ni kanske att BSR just har mätt upp att HVO ger samma effekt och moment som vanlig diesel vilket för dom var väldigt överraskande.

Synpunkter??

granadadr
31 december 2023 · 7 299 Inlägg

gör som du vill,, jag har både diesel å bensinbil, går till jobbet,, försöker tanka blankdiesel  för HVO är på tok för dyrt

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
31 december 2023 · 10 298 Inlägg

krambriw skrev:
Det snackas i nästan varannan tråd om att dieselbilar inte ska väljas om man bara kör lite och kortare sträckor. Med vanlig diesel i tanken köper jag utlåtandet. Men om man tar steget och bara tankar HVO, då borde problemen med igensotning bli betydligt mindre, kanske ett minne blott? Utsläppen från HVO är ju mindre än 5% mot vad vanlig diesel släpper ut vilket borde vara hälsosamt även för partikelfilter, EGR, mmm. Om man oroar sig för minskat energiinnehåll så vet ni kanske att BSR just har mätt upp att HVO ger samma effekt och moment som vanlig diesel vilket för dom var väldigt överraskande.

Synpunkter??

Om BSR blev överraskade av att HVO gav samma effekt som vanlig diesel skulle jag bli lite orolig...

Senast redigerat av Brådhis (31 december 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
31 december 2023 · 2 387 Inlägg

Ingen motor mår bra av att köras kortare sträckor.
Om det kommer till en vanlig A-B bil skulle nästan alltid välja en diesel oavsett hur jag kör.
Man får helt enkelt köra en längre sväng varannan helg om man oroar sig för DPF.

Oroar man sig för EGR så kan vända sig till närmsta firma som kan koda bort den.
Alternativt så kan man tuta igenom en flaska ”egr-cleaner” vid varje service.
Vet inte hur väl det funkar, men jag har använt Valvolines egr-cleaner för att göra rent en EGR på bänk och den löste upp allt sot förvånandsvärt bra.
Bara att gnugga bort med en tandborste och spola av med bräkleen.

Kort och gott - vid korta körsträckor så får man serva med tajta intervaller oavsett bränsle.

Senast redigerat av Jesper328 (31 december 2023)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang