Tändningslås V70 gen 1 -00 går bara till första läget.

Albin_Norden
30 december 2023 · 2 Inlägg

Hejsan alla
Idag efter jag hade varit på affären så gick jag ut till bilen och skulle starta den, men tändningslåset gick bara till första läget, läste en annan artikel där någon hade samma problem förutom att mitt rattlås inte är i. Detta hände somsagt efter jag varit på affären och skulle åka iväg, bilen fungerade innan utan problem, sprutade även in 5-56 smörjmedel tills det rann ur låset.
Tror ni att det går att fixa utan att köpa nytt lås?
Tacksam för alla svar!

Mack Forum- och sitemoderator
31 december 2023 · 26 173 Inlägg

Samma sak hände min V70 -98.
Man fick ibland rucka tills man fick blåsor på fingrarna innan det gick att vrida nyckeln hela vägen.
Hade in bilen på Volvo och medan de beställde ett nytt tändningslås så smorde de upp det befintliga med någon bättre olja, och fick det faktiskt till att fungera.
De avbeställde låset och jag behövde aldrig återkomma.

Säger inte med detta att det ÄR lösningen på problemet, men det kan ju vara samma problem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Brådhis * Voff voff *
31 december 2023 · 10 298 Inlägg

Albin_Norden skrev:
Hejsan alla
Idag efter jag hade varit på affären så gick jag ut till bilen och skulle starta den, men tändningslåset gick bara till första läget, läste en annan artikel där någon hade samma problem förutom att mitt rattlås inte är i. Detta hände somsagt efter jag varit på affären och skulle åka iväg, bilen fungerade innan utan problem, sprutade även in 5-56 smörjmedel tills det rann ur låset.
Tror ni att det går att fixa utan att köpa nytt lås?
Tacksam för alla svar!

5-56 är i första hand en rostlösare mm... Använd låsolja istället. Precis som Mack skriver så går det oftast att smörja upp tändningslåset.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
31 december 2023 · 7 273 Inlägg

5 56 och andra oljor är inte bra.
Drar åt sig smuts som kan försämra funktionen hos cylinderlåset.
På SAAB använde vi vapenolja.
Vapenolja innehåller, trots namnet, ingen olja.
Den består av grafitpulver upplöst i alkohol.
Man sprutar in rikligt med den lilla sprejflaskan.
Låter alkoholen avdunsta.
Kvar finns grafitpulvret.

Mossan1
1 januari · 2 869 Inlägg

Eftersom TÄNDNINGSlås som kärvar i regel är smuts, typ fickludd, som samlas och tillslut blockerar brukar jag blåsa i bromsrengöring följt av tryckluft. Upprepade ggr.

Lyckas ofta, men inte alltid, samt aelet kan ju vara mekaniskt slitage också.
Kärva pga rost, nej.

Oljor har nackdelen att samla/fästa smutsen.

Lås i dörrar som är utsatt för väder är en helt annan sak.  Bra olja!

Senast redigerat av Mossan1 (1 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 januari · 17 556 Inlägg

Att ha en monsternyckelknippa med massa prylar på... gosedjur och ett keyboard i fullformat hängande på knät är ett utmärkt sätt att förstöra tändningslåset på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 januari · 13 762 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att ha en monsternyckelknippa med massa prylar på... gosedjur och ett keyboard i fullformat hängande på knät är ett utmärkt sätt att förstöra tändningslåset på.

japp aldrig förstått varför man har tusen saker på nyckelknippan till bilen..  jag har en nyckelring det är allt.  den sitter där för att jag ska kunna hänga upp den i skåpet på jobbet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang