Vatten i bränslefiltret! Honda civic

alfonsg00
3 januari · 31 Inlägg

Hej!

Gälller tjejens Honda Civic 1.6 DTEC från 2014. Kom upp varning på displayen "Vatten i bränslefiltret". Lät bilen stå och läste sedan på nätet att man kunde pröva byta bränslefiltret. Beställde ett MAHLE KL 764 filter.

Idag kördes bilen till verkstad, varningen lös inte längre på vägen dit. Var krångligt att byta bränslefiltret men de lyckades. Konstigt nog sa dom att när de startade bilen efter bytet så fick dom fylla på 1.5 liter olja(lät lite knackigt). Väldigt märkligt då oljan var kollad några dagar tidigare och var då ca 80% full på stickan. Ingen olja på uppfarten där den stått parkerad.

Lät dessutom normalt när den kördes till verkstaden och tycker att om det nu saknades så mycket olja, att bilen skulle ha varnat för låg oljenivå.

Misstänker kanske att de kanske fått skruva bort oljefiltret för att komma åt att byta bränslefiltret och därför fått fylla på olja. Frågade om de kunde se att den läckt olja och dom hade inte sett något.

Varningen "Vatten i bränslefiltret" kommer tyvärr fortfarande lite till och från. Måste i så fall vara givaren som är kass?

Gällande oljan får jag väl ha lite mer koll nu i början men känns osannolikt enligt mig.

Tacksam för tips!

Muskelbil
3 januari · 400 Inlägg

Tycker verkstaden att det är krångligt att byta bränslefilter på en Civicdiesel är det inte en kunnig verkstad och jag skulle inte tro på ett ord dom sa till dig.
Håll ändå koll på oljan och titta under bilen efter droppar ifall dom misslyckats med något.

alfonsg00
4 januari · 31 Inlägg

Muskelbil skrev:
Tycker verkstaden att det är krångligt att byta bränslefilter på en Civicdiesel är det inte en kunnig verkstad och jag skulle inte tro på ett ord dom sa till dig.
Håll ändå koll på oljan och titta under bilen efter droppar ifall dom misslyckats med något.

Tänker samma gällande oljan, men läste att just denna modell var lite svårare att komma åt och byta.

Tror du att man kan pröva byta givare nästa gång? Tog faktiskt med det gamla bränslefiltret från verkstaden för tänkte man kanske kunde se om det verkligen var vatten i det.

Senast redigerat av alfonsg00 (4 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang