B230 går dåligt och rycker vitt vid kraftigare gaspådrag

940TubroClassic
5 januari · 11 Inlägg

Tjena, jag har en 740 med en b230F i från 88/89 som går väldigt risigt. Jag skulle starta den en gång och då började den dippa upp och ner i varvet mellan 500-2000. Sedan gick den bra en stund och när den hade blivit varm på bara på 1 cylinder. Vi bytte tändstift, kablar och fördelare sedan gick den bra men bara utan LMM:en (luftmassemätaren) och när man kopplar i den så varvar bilen och sedan dör, så du måste pumpa gasen för att den ska varva och om du håller full gas går den inte över 1500 varv. Det finns ingen lambdasond på bilen men den har alltid gått utan den problemfritt. Så nu tänder den som den ska och får soppa som den ska men på något sätt så går den ändå inte, den har även öst in med olja i insuget så det var helt olje-fyllt och den ryker något fruktansvärt när du varvar över 3000 ungefär. Det är väll en liten liten skvätt E85 i, kanske 5-10% MAX men det borde inte orsaka olja i insugs-slangarna tänker jag. Den drar varken i sig olja eller vatten för det är aningen för mycket olja men det minskar inte och vattnet har inte minskat vad jag kan se i behållaren heller.

Något som har någon fundering på vad som är fel eller behöver felsökas? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang