VW Polo, -01 - vägrar starta igen. Motorras?

motoraseriet
18 januari · 1 Inlägg

VW Polo, -01, gen 3, gått ~7k mil.

Startade upp bilen som vanligt förra veckan (då stått still under köldknäppen i typ 5 dagar) och efter cirka 50m larmar oljetrycks-lampan. Parkerar direkt, stänger av motorn och testar att starta igen - inget larm. Ger lite lätt gas och motorn dör. Vägrar starta igen (helt död, ingen tändning)

Kollar spänningen på batteriet och det visar på 12.3V. Försöker starta bilen med startkablar utan att lyckas (ett viss ljud hörs från motorn som att en rem slirar (sorry, ingen mekaniker). Ringer bärgare som tar den till en verkstad (ej VW men samma som gjort tidigare arbeten, bland annat kamrem - se nedan).

Verkstaden lyckas inte få igång den trots flera försök. Enligt dem är det lågt kompressionstryck och de misstänker att det är antingen startmotorn som gett upp eller så har motorn rasat. Nu senast så försökte de få igång den genom bogsering men motorn tänder inte och de har mer eller mindre dömt ut motorn.

Har ni några briljanta idéer på vad som kan ha hänt? Just nu lutar jag åt att ta den till en annan verkstad för en second opinion - att skrota min pärla så här tidigt tar emot, milt sagt.

Och om ni har några tips på bra verkstäder inom Stockholm så skulle det vara väldigt uppskattat

Tidigare service:
Bytt generatorn samt batteri för två år sedan
Kamrem plus vattenpump i okt förra året (vattenpumpen gav upp)
Servad hos verkstad enligt rätt intervall

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari · 13 765 Inlägg

skojar du eller menar du på allvar att verkstaden drog runt bilen och förskte starta den..   abslut det sämsta man kan göra..   så fick min skoda fabia 12st böjda ventiler av 12 möjliga..  hade aldrig hänt med hjälp av startmotron
igentligen borde alla mekaniker veta problemen men dom där motorerna..  väldigt vanligt att dom fryser i vevhusventilationen och det brukar sluta med att lilla remmen mellan kammarna gårav pga toppen skär.   

alltså standard fel på alla smallblock 16V motorer från den tidsperioden.    har själv lagat några styckna ..   några där kamaxeln suttit fast och ibland bara att remmen är av. 
men som sagt frusen vevhusventilation och trasig rem. 
så börja med att ta loss kamremskåpan  vilket är väldigt lätt på dessa motorer och kolla att verkligen lilla remmen sitter kvar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang