Jordfel till spridarna?

Skruvad91
19 januari · 20 Inlägg

Tjena!

Vw Polo 1,4 Mpi -99

Jag har ett problem med att bilen ibland inte vill starta när jag har varit ute och åkt en sväng, t.ex på stan och stannat på ett par butiker.

Jag kan ha stannat typ vid 2 olika affärer (& stängt av bilen) och när jag kommer till den tredje så kan bilen ibland inte starta när jag ska åka därifrån. Motorn drar runt & det är inget fel på startmotorn men motorn verkar inte få nå tändning. Efter ett par försöka så startar den tillslut. Men antalen stopp kan variera, samt antal försöka att få igång bilen.

Felsökaren säger:

Cylinder 1-4 fuel inject circut short to ground.

Är det nåt jordfel till spridarna då????

Jag fattar inte vart jag ska felsöka nånstans???

Hjälp....

Utmarks-Loke
19 januari · 5 871 Inlägg

Det låter ju som om det kan vara fel på kabelhärvan. En kabel kan ha skadad isolering som gör att den kortsluter till godset i motorn. Åtminstone om man skall tro felkoden, men ibland luras dom ju och leder felsökningen åt fel håll.

Skruvad91
19 januari · 20 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det låter ju som om det kan vara fel på kabelhärvan. En kabel kan ha skadad isolering som gör att den kortsluter till godset i motorn. Åtminstone om man skall tro felkoden, men ibland luras dom ju och leder felsökningen åt fel håll.

Jaa de är ju lite lurigt med kabel skada, om det nu är det.

Men jag kom på en ide nu som jag ska testa. Jag tar med en stift hylsa nästa gång det händer, så kan jag skruva av en eller flera av stiften precis efter felet uppstått. Om det är soppa på stiften så måste de va fel på dom. Är dom torra så måste de va spridarna.

Kan väl bara vara ena eller en andra.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 januari · 13 765 Inlägg

vad är det för felkod?   svårt att tro att dom random lägger av.  det är ju inga avancerade grejer.  har ju själv haft samma motor i ett par bilar..     jag skulle nog gå över jordpunkterna till att börja med.   framför allt dom på motorn och mellan motor och kaross..   

det kan bli lite konsitga felkoder med jordfel. 

det är ju inte så att ett fel mystiskt händer pga bilen stängs av    hade felet varit under färd skulle jag nog börja kolla efter kortslutningar.. men det är osannolikt att kortslutningen bara finns när motorn är avstängd.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
19 januari · 2 388 Inlägg

Spridare har alltid en plusmatning när tändningen är på, och jordas av motorstyrdonet när insprutning skall ske.
De kan dela spänningsmatning, speciellt på äldre bilar.

Av felkoden att döma så har du en kortis på plusmatningen.
Jag skulle hänga på en testlampa och juckla runt på kabelstammen ifrån spridarna ända upp till styrdonet.

Visst så går stammen på din bil ifrån styrdonet > ned i vänster rampipa > under batteriet > upp till motorn?
Finns risk för både skav och bad i rampipan isåfall. smile

Senast redigerat av Jesper328 (19 januari )

Up the RA
Skruvad91
20 januari · 20 Inlägg

Growe skrev:
vad är det för felkod?   svårt att tro att dom random lägger av.  det är ju inga avancerade grejer.  har ju själv haft samma motor i ett par bilar..     jag skulle nog gå över jordpunkterna till att börja med.   framför allt dom på motorn och mellan motor och kaross..   

det kan bli lite konsitga felkoder med jordfel. 

det är ju inte så att ett fel mystiskt händer pga bilen stängs av    hade felet varit under färd skulle jag nog börja kolla efter kortslutningar.. men det är osannolikt att kortslutningen bara finns när motorn är avstängd.

P1225

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 januari · 13 765 Inlägg

Jesper328 skrev:
Spridare har alltid en plusmatning när tändningen är på, och jordas av motorstyrdonet när insprutning skall ske.
De kan dela spänningsmatning, speciellt på äldre bilar.

Av felkoden att döma så har du en kortis på plusmatningen.
Jag skulle hänga på en testlampa och juckla runt på kabelstammen ifrån spridarna ända upp till styrdonet.

Visst så går stammen på din bil ifrån styrdonet > ned i vänster rampipa > under batteriet > upp till motorn?
Finns risk för både skav och bad i rampipan isåfall. smile

det är ju ganska okompliserad el på dom där..  nu har jag inte rivit ur någon motor ur en 4cyl

men bytte i min fabia med 1.2:A och där hängde jag bara loss kablarna vid ecu och tog med härvan ut.. enda härva som är krånglig är ju härvan till startmotorn och generatorn som sitter bokstavligen fast. 

men tycker inte felet ska visa sig vid uppstart oavsätt..   den borde vara mer konsikvent problem och inte bara när man kört bilen
och att den helt plötsligen när man ska starta den varm startar den inte..


kanske bränslerelät styr även spridarna det är ju inte en omöjlighet.. som 940 huvudrelä....



Edit såg nu att det är en 1.4a 8v  aex eller?

Senast redigerat av Growe (20 januari )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Skruvad91
20 januari · 20 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Spridare har alltid en plusmatning när tändningen är på, och jordas av motorstyrdonet när insprutning skall ske.
De kan dela spänningsmatning, speciellt på äldre bilar.

Av felkoden att döma så har du en kortis på plusmatningen.
Jag skulle hänga på en testlampa och juckla runt på kabelstammen ifrån spridarna ända upp till styrdonet.

Visst så går stammen på din bil ifrån styrdonet > ned i vänster rampipa > under batteriet > upp till motorn?
Finns risk för både skav och bad i rampipan isåfall. smile

det är ju ganska okompliserad el på dom där..  nu har jag inte rivit ur någon motor ur en 4cyl

men bytte i min fabia med 1.2:A och där hängde jag bara loss kablarna vid ecu och tog med härvan ut.. enda härva som är krånglig är ju härvan till startmotorn och generatorn som sitter bokstavligen fast. 

men tycker inte felet ska visa sig vid uppstart oavsätt..   den borde vara mer konsikvent problem och inte bara när man kört bilen
och att den helt plötsligen när man ska starta den varm startar den inte..


kanske bränslerelät styr även spridarna det är ju inte en omöjlighet.. som 940 huvudrelä....



Edit såg nu att det är en 1.4a 8v  aex eller?

8V AKK

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang