Motor som dör intermittent/ problem med att starta

victorimba1
22 januari · 62 Inlägg

• Bilmodell
Peugeot 308 SW 1.2 l bensin, manuell växellåda

• Årsmodell
2014

• Miltal
15000

• Modifikationer på bilen
Nej

• Hur yttrar sig felet?
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
• Vilken felsökning har redan gjorts?

Utan förvarning tvärdog bilen i en korsning och jag fick inte igång den igen, startmotorn snurrade dock som den skulle. Bogserades hem och satte på en batteriladdare i ungefär 6 timmar tills batteriet var fulladdat igen. Som tidigare snurrade startmotorn men bilen startade ej. Gjorde några tester med multimetern över batteripolerna och när vi vred om nyckeln för tredje eller fjärde gången så hoppade den igång och jag kunde backa in den i carporten.

Under kvällen startade bilen igen på första försöket men inte andra eller tredje. Batteriet hade rätt låg vilospänning 12 volt prick och gick ned till 6v när startmotorn snurrade. Den orkade knappt dra runt motorn efter tredje försöket så jag tänkte att det förmodligen var rätt dåligt då det var orginalbatteriet med 10 år på nacken som satt i. Sagt och gjort så byttes batteriet och bilen hoppade igång igen på första försöket med viss tvekan. Tog en provtur och efter en minut när jag saktade in i en korsning så tvärdog den igen, denna gång kunde jag för en sekund utläsa "Please restart manually" och "(någonting)... repair vehicle) i displayen (ingen elektronik i bilen stängdes av utan endast motorn). Samma sak denna gång, startmotorn snurrar men bilen hoppar inte igång.

Blev bogserad hem igen och satte på batteriladdaren en gång till (urkopplat batteri) och testade starta den efter några timmar och då hoppade den glatt igång igen. Den stod tomgång upp till arbetstemp utan problem och jag testade stänga av och starta om ungefär fem gånger och den startade utan problem alla gångerna. Inför det sista tillfället gjorde jag rent/slipade till de jordpunkter jag kunde se i motorrummet, två uppe i "högra hörnet" och en i det vänstra. Gissar dock att bilen skulle dö igen om jag gav mig iväg på en färd för tredje gången. Testade att rycka lätt i kablaget när den stod på tomgång men kunde inte replikera felet.

Har läst ut följande felkoder ur ECM:

U1205: Intermittent - Fault in communication with the steering wheel angle sensor, communication not valid.
P16D9: Intermittent - Controlled engine Start and Stop. Engine BIOpen circuitked.
P058D Intermittent - Battery. Open circuit on the ancillaries battery voltage information return or voltage value not valid
P13C1 permanent - Starter control interface unit. Internal fault
U1213 Intermittent - Fault in communication with the ABS/ESP ECU. Communication not valid.

Bommade dock att rensa dessa efter jag installerat de nya batteriet så några av dem kanske beror på att jag körde startmotorn med det svaga orginalbatteriet (låg spänning).

Någon som känner igen detta och som kan peka mig åt någon riktning när det kommer till felsökningen?

victorimba1
28 januari · 62 Inlägg

Tänker att jag lämnar lite feedback på min egen tråd då jag själv inte gillar när dem dör utan att man fick veta vad som hänt. Gissar att de centrala felkoderna i mitt fall varit "U1213" och "U1205" då dessa var de enda som var närvarande vid bägge motorstoppen, om det inte är så att dessa inte sätts automatiskt vid varje sådant tillfälle som standard.

Bilen har hur som helst inte haft några fler motorstopp efter det andra tillfället och jag har varit ute på 30-40 minuters färder i närområdet vid fem eller sex tillfällen den senaste veckan. Antingen är det så att felet uppstår väldigt sporadiskt och jag har haft "tur" att fått det att hända vid två tillfällen på raken eller så löstes det av rengöring/slipning av ovan nämnda jordpunkter och/eller batteribytet. Det sistnämnda går inte riktigt ihop med att bilen hade ytterligare ett motorstopp efter jag bytt batteri, men det kanske måste "köras in" för att fungera? Låter otroligt så jag lutar jag mer åt jordpunkterna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang