Saab 9-5, det "klonkar" från höger framhjul i samband med att man lägger i växel (automat)

Wingman_73
28 januari · 45 Inlägg

Bilen är en Saab 9-5 från 2008 med 2,3t Biopower och Automatlåda. Den är ombyggd till A-traktor med H-reg, men jag tror inte att detta problem är kopplat till detta.

Nyligen så byttes generatorn, som sitter jobbigt till. Det innebär att höger framhjul inkl drivaxeln och ev fler grejer demonterades, och sedan fick motorn lossas och hissas upp något för att generatorn ska kunna tas loss. Generatorn funkar nu bra, men det har kommit nya problem. Mecken som gjorde jobbet är inte längre tillgänglig så jag kan inte vända mig dit utan får hitta en lösning själv.

Symptomen:
- När man lättar på gasen och motorbromsar så "rasslar" det en hel del från höger framhjul. Vid belastning låter det ingenting utan det är endast vid gasuppsläpp.
- När man lägger i en växel, t.ex. D eller R, vid stillastående så "klonkar" växeln i rejält hårt vilket den inte gjorde tidigare. Det smäller och rycker till så att det känns i hela bilen. När man står utanför så hör man att det klonkande ljudet kommer i närheten av höger framhjul. Exakt hur långt in som ljudkällan sitter är svårt att säga. T.ex. om den kommer från växellådan eller någon drivknut eller liknande. Men spontant låter det mer som det senare, typ drivknut, drivaxel eller något precis innanför det.

Kan mekanikern ha glömt att skruva åt något, så att det rör sig något då växeln läggs i?

Eller finns det några andra tänkbara orsaker till det uppkomna problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang