Kraftig ljus rök, men bara ibland

El_Chefe
31 januari · 5 Inlägg

Hej,

Jag har en Skoda 2,0 TDI från 2020 som då och då ryker väldigt mycket ljus/vit rök ur avgasrören när jag kör . För mig som kör syns det såklart mest när jag stannar vid korsning eller ska parkera.
Det är dock bara ibland det händer. Och om jag stänger av motorn en stund och sedan kör vidare så kan den ryka normalt igen..

När den var inne på service senast påpekade jag det och bad dem kolla topplock. Dom hittade inget fel där och sa att det kunde ryka ganska mycket från bilar med bränslevärmare ibland. Det finns dock väldigt många bilar med bränslevärmare därute, och väldigt få bilar som ryker som min smile

Vad skulle det annars kunna vara?
- Något med insprutning? (jag har inte märkt att den skulle dra onormal mycket)
- Något med turbon? (jag är inte så tung i gasfoten, men har inte reflekterat över dålig effekt)

Jesper328
31 januari · 2 387 Inlägg

Regenerering av partikelfilter?

Up the RA
El_Chefe
31 januari · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
Regenerering av partikelfilter?

Menar du att det ryker när bilen startat regenereringen, och att den inte hunnit klart innan jag stannar?
Ska jag i så fall fortsätta att köra bilen ordentligt varm när jag ser röken igen?

bonzpolo
31 januari · 8 Inlägg

Vid vilka temperaturer har du sett att det rycker onormalt mycket? Oftast är det helt normalt vid kalla temperaturer tills motorn åtminstone är uppe i drifttemp.
Kan du avgöra hur det luktar ifrån avgaserna?

El_Chefe
31 januari · 5 Inlägg

bonzpolo skrev:
Vid vilka temperaturer har du sett att det rycker onormalt mycket? Oftast är det helt normalt vid kalla temperaturer tills motorn åtminstone är uppe i drifttemp.
Kan du avgöra hur det luktar ifrån avgaserna?

Jag märke det först i höstas, och oftast har det nog varit bara några få plusgrader då det rykt som mest.

Igår, och en gång förra veckan, upptäckte jag att det rykte när jag stannade till efter att ha kört en mil på landsväg, så motorn kan inte ha varit helt kall. Nu var det ett tag sedan jag kände doften (luktar inget i bilen), men då tyckte jag att det luktade lite bränt, och inte typisk avgasdoft.

Senast redigerat av El_Chefe (31 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari · 17 556 Inlägg

Har en Caddy 2.0 TDi -18. Har sett att den ryker ordentligt ibland. Den körs ofta 20-30 mil om dagen i tjänsten. På väg hem kan den gå undan... Den ryker när den vill helt enkelt. Har rullat 9200 mil. Den har en stark personlighet. Blinkar med glödningslampan ibland. Drar igång kylfläkten då och då på max när man stänger av den.

Som en gammal Alfa!

I mitt fall så är högtryckspumpen boven tydligen. Den är sliten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang