Feltankad Toyota Prius 2007

jackesnacke
31 januari · 26 Inlägg

Brådhis skrev:

jackesnacke skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Jag vet inte om det har svarats på det här tidigare för tråden är ganska lång men...hur gör man för att feltanka diesel i en bensinbil??
Munstyckena är ju sådana att man inte får ner ett dieselmunstycke i en bensinbils hål.

Exakt. Poängen är att det inte har feltankats men att verkstaden hävdar det. Eller, de hävdar iaf att de har hittat (eller kännt doften av) diesel i tanken.

Extremt långsökt nu, men det finns inte en möjlighet att någon av verkstäderna eller bärgaren fått för sig att det kunde vara slut på bränsle och därför fyllt från en dunk...? För där går ju munstycket i... Och då fyllt från så att säga "fel" dunk.

Ja det känns rätt långsökt och om det är så är det omöjligt att bevisa. Frågade direkt den första verkstaden (innan jag berättade för dem att den andra verkstaden hävdade feltankning) om de hade tankat min bil vilket de inte hade.

Mossan1 skrev:

jackesnacke skrev:
Nu verkar det dessutom som om dieseln har förstört både motor och katalysator vilket betyder att kostnaden för att fixa bilen nog är högre än vad jag kan få för den.

Jag köper kvittona.
Dom visar inget häpnadsväckande.
Diagnosen feltankad köper jag.
(HUR det gick till är okänt.)

Felkoden P0420 är ganska naturligt följdfel av dåligt/felaktigt bränsle, men, precis som verkstaden nämner rensar den nog sig.
Förstörd katalysator? TROLIGEN inte.

Men förstörd motor?
Var kom det ifrån?
(Citat från inlägg nr1)

Nä.
Kör vidare med den bilen. Körs den lite långa sträckor är nog katen rensad.
Goda chanser för det. Den rensar sig inte på några mil/kilometer.  Säg 50-100mil fördelat på varmkörningar om minst 40min resor.

Det där kvittot var alltså efter första vändan på Toyota-verkstaden. Sedan efter att jag betalat för det som stod på kvittot skulle jag köra och sälja den och då dök motorlampan upp. Efter det hävdar de nu att både motorn och katalysatorn är paj.

Muskelbil skrev:

Mossan1 skrev:

jackesnacke skrev:
Nu verkar det dessutom som om dieseln har förstört både motor och katalysator vilket betyder att kostnaden för att fixa bilen nog är högre än vad jag kan få för den.

Jag köper kvittona.
Dom visar inget häpnadsväckande.
Diagnosen feltankad köper jag.
(HUR det gick till är okänt.)

Felkoden P0420 är ganska naturligt följdfel av dåligt/felaktigt bränsle, men, precis som verkstaden nämner rensar den nog sig.
Förstörd katalysator? TROLIGEN inte.

Men förstörd motor?
Var kom det ifrån?
(Citat från inlägg nr1)

Nä.
Kör vidare med den bilen. Körs den lite långa sträckor är nog katen rensad.
Goda chanser för det. Den rensar sig inte på några mil/kilometer.  Säg 50-100mil fördelat på varmkörningar om minst 40min resor.

Som extra hjälp kan trådägaren köra bilen som om det är en hyrbil, lite varv och värme hjälper till att rensa katalysatorn.

"Som en hyrbil", hur tänker du då? Klart jag kan köra den en del sen men problemet är väl om den pajar någonstans om jag måste betala för bärgning osv. Så det kan ju då bli kostnader för något som kanske inte går att fixa.

Muskelbil
31 januari · 399 Inlägg

jackesnacke skrev:

Brådhis skrev:

jackesnacke skrev:

Exakt. Poängen är att det inte har feltankats men att verkstaden hävdar det. Eller, de hävdar iaf att de har hittat (eller kännt doften av) diesel i tanken.

Extremt långsökt nu, men det finns inte en möjlighet att någon av verkstäderna eller bärgaren fått för sig att det kunde vara slut på bränsle och därför fyllt från en dunk...? För där går ju munstycket i... Och då fyllt från så att säga "fel" dunk.

Ja det känns rätt långsökt och om det är så är det omöjligt att bevisa. Frågade direkt den första verkstaden (innan jag berättade för dem att den andra verkstaden hävdade feltankning) om de hade tankat min bil vilket de inte hade.

Mossan1 skrev:

jackesnacke skrev:
Nu verkar det dessutom som om dieseln har förstört både motor och katalysator vilket betyder att kostnaden för att fixa bilen nog är högre än vad jag kan få för den.

Jag köper kvittona.
Dom visar inget häpnadsväckande.
Diagnosen feltankad köper jag.
(HUR det gick till är okänt.)

Felkoden P0420 är ganska naturligt följdfel av dåligt/felaktigt bränsle, men, precis som verkstaden nämner rensar den nog sig.
Förstörd katalysator? TROLIGEN inte.

Men förstörd motor?
Var kom det ifrån?
(Citat från inlägg nr1)

Nä.
Kör vidare med den bilen. Körs den lite långa sträckor är nog katen rensad.
Goda chanser för det. Den rensar sig inte på några mil/kilometer.  Säg 50-100mil fördelat på varmkörningar om minst 40min resor.

Det där kvittot var alltså efter första vändan på Toyota-verkstaden. Sedan efter att jag betalat för det som stod på kvittot skulle jag köra och sälja den och då dök motorlampan upp. Efter det hävdar de nu att både motorn och katalysatorn är paj.

Muskelbil skrev:

Mossan1 skrev:
Jag köper kvittona.
Dom visar inget häpnadsväckande.
Diagnosen feltankad köper jag.
(HUR det gick till är okänt.)

Felkoden P0420 är ganska naturligt följdfel av dåligt/felaktigt bränsle, men, precis som verkstaden nämner rensar den nog sig.
Förstörd katalysator? TROLIGEN inte.

Men förstörd motor?
Var kom det ifrån?
(Citat från inlägg nr1)

Nä.
Kör vidare med den bilen. Körs den lite långa sträckor är nog katen rensad.
Goda chanser för det. Den rensar sig inte på några mil/kilometer.  Säg 50-100mil fördelat på varmkörningar om minst 40min resor.

Som extra hjälp kan trådägaren köra bilen som om det är en hyrbil, lite varv och värme hjälper till att rensa katalysatorn.

"Som en hyrbil", hur tänker du då? Klart jag kan köra den en del sen men problemet är väl om den pajar någonstans om jag måste betala för bärgning osv. Så det kan ju då bli kostnader för något som kanske inte går att fixa.

"Flat out"
(Vettemannen, det betyder gasen i botten.)

Om den körs lite hårt blir det värmeutveckling och tryck, det löser katalysatorrensning snabbare.
Men, det är givetvis en chansning.
Jag ser det som att du har tre alternativ.
1. Låt verkstaden reparera bilen och du säljer den efteråt.
2. Sälj bilen som den är till någon fixasjälvlirare.
3. Chansa och kör den och se om problemet självläker.

Senast redigerat av Muskelbil (31 januari )

Lucif3r
31 januari · 2 223 Inlägg

Även kallat "blåsas ur" smile Det kan behövas lite då och då faktiskt. Vissa bilar kan det bli en j-a skillnad på, andra kan det såklart likagärna inte hända ett skit med. Skulle dock gissa på att äldre bilar märks det mer på än nyare eländen.
Givetvis spelar även sitt normala körsätt roll, kör man generellt hårt så lär ju bilen aldrig behöva blåsas ur, men kör man lugnt på låga varv, kanske mest korta sträckor, osv, ja då kan man allt se en förbättring om man blåser ur den ordentligt nångång om året smile

Någon kanske tänker "men då riskerar man ju haveri!".... Får man haveri av en urblåsning så hade man redan allvarliga problem, och bilen gick redan på lånad tid.

jackesnacke
1 februari · 26 Inlägg

Muskelbil skrev:

jackesnacke skrev:

Brådhis skrev:

jackesnacke skrev:
Exakt. Poängen är att det inte har feltankats men att verkstaden hävdar det. Eller, de hävdar iaf att de har hittat (eller kännt doften av) diesel i tanken.

Extremt långsökt nu, men det finns inte en möjlighet att någon av verkstäderna eller bärgaren fått för sig att det kunde vara slut på bränsle och därför fyllt från en dunk...? För där går ju munstycket i... Och då fyllt från så att säga "fel" dunk.

Ja det känns rätt långsökt och om det är så är det omöjligt att bevisa. Frågade direkt den första verkstaden (innan jag berättade för dem att den andra verkstaden hävdade feltankning) om de hade tankat min bil vilket de inte hade.

Mossan1 skrev:

jackesnacke skrev:
Nu verkar det dessutom som om dieseln har förstört både motor och katalysator vilket betyder att kostnaden för att fixa bilen nog är högre än vad jag kan få för den.

Jag köper kvittona.
Dom visar inget häpnadsväckande.
Diagnosen feltankad köper jag.
(HUR det gick till är okänt.)

Felkoden P0420 är ganska naturligt följdfel av dåligt/felaktigt bränsle, men, precis som verkstaden nämner rensar den nog sig.
Förstörd katalysator? TROLIGEN inte.

Men förstörd motor?
Var kom det ifrån?
(Citat från inlägg nr1)

Nä.
Kör vidare med den bilen. Körs den lite långa sträckor är nog katen rensad.
Goda chanser för det. Den rensar sig inte på några mil/kilometer.  Säg 50-100mil fördelat på varmkörningar om minst 40min resor.

Det där kvittot var alltså efter första vändan på Toyota-verkstaden. Sedan efter att jag betalat för det som stod på kvittot skulle jag köra och sälja den och då dök motorlampan upp. Efter det hävdar de nu att både motorn och katalysatorn är paj.

Muskelbil skrev:

Som extra hjälp kan trådägaren köra bilen som om det är en hyrbil, lite varv och värme hjälper till att rensa katalysatorn.

"Som en hyrbil", hur tänker du då? Klart jag kan köra den en del sen men problemet är väl om den pajar någonstans om jag måste betala för bärgning osv. Så det kan ju då bli kostnader för något som kanske inte går att fixa.

"Flat out"
(Vettemannen, det betyder gasen i botten.)

Om den körs lite hårt blir det värmeutveckling och tryck, det löser katalysatorrensning snabbare.
Men, det är givetvis en chansning.
Jag ser det som att du har tre alternativ.
1. Låt verkstaden reparera bilen och du säljer den efteråt.
2. Sälj bilen som den är till någon fixasjälvlirare.
3. Chansa och kör den och se om problemet självläker.

Ja du har nog rätt. Ytterligare ett alternativ är väl att verkstaden ändrar sin problembeskrivning också till att den inte är feltankad (eftersom den inte är det) och då kanske försäkringsbolaget täcker det.

Lucif3r skrev:
Även kallat "blåsas ur" smile Det kan behövas lite då och då faktiskt. Vissa bilar kan det bli en j-a skillnad på, andra kan det såklart likagärna inte hända ett skit med. Skulle dock gissa på att äldre bilar märks det mer på än nyare eländen.
Givetvis spelar även sitt normala körsätt roll, kör man generellt hårt så lär ju bilen aldrig behöva blåsas ur, men kör man lugnt på låga varv, kanske mest korta sträckor, osv, ja då kan man allt se en förbättring om man blåser ur den ordentligt nångång om året smile

Någon kanske tänker "men då riskerar man ju haveri!".... Får man haveri av en urblåsning så hade man redan allvarliga problem, och bilen gick redan på lånad tid.

Okej så blåsa ur är egentligen att få upp den i varv och hög hastighet under en längre period då? Eller bara bränna runt lite någonstans.

Tror tyvärr mitt bästa bet är att försöka hitta någon självfixare som kan tänkas betala lite för den. Är trots allt en fin bil annars. Frågan är bara hur jag hittar honom.

jackesnacke
2 februari · 26 Inlägg

Ok, snackade precis med Toyota-verkstaden igen och de har börjat titta på bilen igen nu.

De tror att det är något fel på treans cylinder och att det i värsta fall kan ha fastnat en ventil nedtryckt där kanske men de är osäkra och kollar.

Jag upprepade igen att jag inte har tankat fel och han jag pratade med (ny kille då han jag tidigare haft kontakt med vad ledig) sa att det var gult det de tömde ur tanken (som de trodde var diesel) och att bilen först startade när de gjorde det och fyllde bensin.

Tydligen sa han att han varit med om att det varit tvättmedel i vissa bensinmackars tankar men han sa ju inte att han trodde det nu.

Kommentarer om "treans cylinder" fel? Jag har noll koll själv tyvärr.

Brådhis * Voff voff *
2 februari · 10 298 Inlägg

Men har du kollat med mackarna där du senast tankade? Dom brukar faktiskt vara väldigt öppna med när det blivit fel i nå´n tank hos dom.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
3 februari · 1 605 Inlägg

Hmm- detta låter som en dålig saga. Är inte förtjust i märkesverkstäder, o vet hur folk kan bli behandlade. Men är det nåt märke jag beundrar och vet att det jobbar bara "proffs" där, så är det Toyota. De har inte mkt. att laga på- då bilarna bara behöver service.  Önskar man jobba på en sån verkstad o kunde glida..hehe- nåja - detta kommer lösa sig o försäkring/toyota kommer fixa det... mekonomen kommer inte fixa det. mvh/husse

jackesnacke
14 februari · 26 Inlägg

Ok, nu har jag fått domen. "Kolven har skrapat cylinderväggarna i cylinder 3" och dessutom är katalysatorn trasig vad det verkar. Alternativen är då:

1. Sälja en trasig bil till någon hemmafixare
2. Reparera bilen - sannolikt dyrt då jag inte kan göra det själv
3. Skrota bilen

Vad tycker ni jag ska göra. Lutar åt alternativ nummer ett. Någon som vet hur man bäst gör detta?

Tack!

Brådhis * Voff voff *
14 februari · 10 298 Inlägg

jackesnacke skrev:
Ok, nu har jag fått domen. "Kolven har skrapat cylinderväggarna i cylinder 3" och dessutom är katalysatorn trasig vad det verkar. Alternativen är då:

1. Sälja en trasig bil till någon hemmafixare
2. Reparera bilen - sannolikt dyrt då jag inte kan göra det själv
3. Skrota bilen

Vad tycker ni jag ska göra. Lutar åt alternativ nummer ett. Någon som vet hur man bäst gör detta?

Tack!

Fast skrapade cylinderväggar får du inte av att köra den på diesel... Så deras felsökning för 12000:- är ju fortfarande intressant för den som betalar (försäkringsbolaget).

Men visst har du försäkring mot feltankning, typ drulleförsäkring, så är det ju kanske till din fördel om verkstaden hävdar feltankning. lol Hur ologiskt det nu än är...

Senast redigerat av Brådhis (14 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang