ECU spärr funkar inte

mackishen
9 februari · 5 Inlägg

Jag har en Saab 95 2,3t 2006 epa och allt har funkat perfekt i 4 månader tills idag. Jag gick ut och satte igång bilen för att den skulle värma upp och när jag väl började köra så gick allt bra tills jag stannade. Då dog bilen. Den dog om och om igen tills jag gav gas och varvade lite för att hålla den igång. När jag började köra igen så hade bilen ingen hastighetsspärr och jag kunde köra hur snabbt som helst. Motorlampan sattes även igång och jag vet inte vad felet är. Jag tror att något har hänt med ECU:n men jag är inte nära en expert på bilar så jag undrar om någon vet vad som har hänt.

simlar
9 februari · 5 529 Inlägg

Eftersom motorlampan lyser skulle jag börja med att läsa felkoder och sen fortsätta felsökningen därifrån.

Misstänker att motorns nöddriftsläge påverkar hastighetsspärren.
Har du tur beror motorlampan på tillfällig underspänning så det räcker att ladda upp batteriet och radera felkoder.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
mackishen
12 februari · 5 Inlägg

simlar skrev:
Eftersom motorlampan lyser skulle jag börja med att läsa felkoder och sen fortsätta felsökningen därifrån.

Misstänker att motorns nöddriftsläge påverkar hastighetsspärren.
Har du tur beror motorlampan på tillfällig underspänning så det räcker att ladda upp batteriet och radera felkoder.

Fick felkoden P1105 så det ska visst vara något fel med wastegaten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari · 17 509 Inlägg

Hur är den spärrad innan? Går den och varva upp eller finns det någon varvtalsspärr som alltid är aktiv?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
12 februari · 3 314 Inlägg

Snart kommer storming inlägg på garaget: "Hur får jag enklast sätt motorlampan igång på min epa".

Gizmojohan
13 februari · 3 295 Inlägg

du har troligtvis fått nån luftläcka, vakumslang eller tryckslang som gått sönder. Då kan spjällhuset gått i "limphome" och beroende på programmering så blir resultatet olika. i detta fall så går vajermekaniken in och styr spjället istället för elstyrningen, då uteblir hastighetsregeleringen.

när man drar på tändningen brukar man höra några klickljud från spjällhuset om den är i limphome.

mackishen
14 februari · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur är den spärrad innan? Går den och varva upp eller finns det någon varvtalsspärr som alltid är aktiv?

Den går att varva hur högt som helst.

mackishen
14 februari · 5 Inlägg

Low skrev:
Snart kommer storming inlägg på garaget: "Hur får jag enklast sätt motorlampan igång på min epa".

Hahahahahah

mackishen
14 februari · 5 Inlägg

Gizmojohan skrev:
du har troligtvis fått nån luftläcka, vakumslang eller tryckslang som gått sönder. Då kan spjällhuset gått i "limphome" och beroende på programmering så blir resultatet olika. i detta fall så går vajermekaniken in och styr spjället istället för elstyrningen, då uteblir hastighetsregeleringen.

när man drar på tändningen brukar man höra några klickljud från spjällhuset om den är i limphome.

Ja, när jag sätter igång tändningen hör jag hur det klickar.

Gizmojohan
16 februari · 3 295 Inlägg

mackishen skrev:

Gizmojohan skrev:
du har troligtvis fått nån luftläcka, vakumslang eller tryckslang som gått sönder. Då kan spjällhuset gått i "limphome" och beroende på programmering så blir resultatet olika. i detta fall så går vajermekaniken in och styr spjället istället för elstyrningen, då uteblir hastighetsregeleringen.

när man drar på tändningen brukar man höra några klickljud från spjällhuset om den är i limphome.

Ja, när jag sätter igång tändningen hör jag hur det klickar.

Då börjar du med att kolla över slangarna, återställer spjällhuset efter valfri instruktionsvideo från youtube. 😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang