Maxda 3 2014-2018, kontaktdon till blinkers.

aweste
17 februari · 30 Inlägg

Jag märkte att blinkersen vänster fram på min Mazda 3 inte funkade, köpte ny glödlampa, lossade innerskärmen och tog ut lampan men eftersom den såg OK ut kollade jag och den är hel. Istället är det ett glapp i anslutning till kontaktdonet, jag lyckades lossa kontaktdonet som matar men blinkerslampans don sitter fast med ett clips i lamphuset. Det sitter djupt in så jag kan inte se om det är någon spärr och det lossnar inte av milt våld.
Någon som vet hur man får bort det?

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209053/209053-c43e61b7beebdb87f3537e38b7a963aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209053/209053-ca171d3b43269e752c6b356b285819d8.jpg

MrHyde
17 februari · 662 Inlägg

Påminner om en jag sett på andra japaner, i sådana fall är det en smal liten "flärp" på undersidan(enligt bilden) som har en hulling som låser. Ganska långt in också.
Alltså inte på sidan kablarna sitter, utan andra sidan.

Ps. Tandläkarspegel, sån där liten man har att kolla i munnen med, är guld värd i en sån där situation smile

Senast redigerat av MrHyde (17 februari )

Live long, and prosper.
aweste
18 februari · 30 Inlägg

MrHyde skrev:
Påminner om en jag sett på andra japaner, i sådana fall är det en smal liten "flärp" på undersidan(enligt bilden) som har en hulling som låser. Ganska långt in också.
Alltså inte på sidan kablarna sitter, utan andra sidan.

Ps. Tandläkarspegel, sån där liten man har att kolla i munnen med, är guld värd i en sån där situation smile

OK, tack! Försökte faktiskt det men lyckades inte.

Tandläkarspegel har jag men det är för långt in, bilderna är tagna med telefonen som jag stuckit in och tryckt av...

MrHyde
18 februari · 662 Inlägg

aweste skrev:

MrHyde skrev:
Påminner om en jag sett på andra japaner, i sådana fall är det en smal liten "flärp" på undersidan(enligt bilden) som har en hulling som låser. Ganska långt in också.
Alltså inte på sidan kablarna sitter, utan andra sidan.

Ps. Tandläkarspegel, sån där liten man har att kolla i munnen med, är guld värd i en sån där situation smile

OK, tack! Försökte faktiskt det men lyckades inte.

Tandläkarspegel har jag men det är för långt in, bilderna är tagna med telefonen som jag stuckit in och tryckt av...

Det är riktigt krångligt, minsta lilla spänning/böj på kontaktstycket så släpper inte hullingen, så det kan bli rejält med svordomar innan den lossnar. Speciellt när man inte ska trycka in den och skjuta, utan trycka in den och dra den neråt också, det gör det hela ännu mer bråkigt. Inte ens om dom sitter jävligt bra till är dom lätta att få bort.
Men ge inte upp, det är en jävligt skön känsla när man väl får loss den också! lol

Live long, and prosper.
aweste
19 februari · 30 Inlägg

Tappade hoppet och beställde tid på verkstad. Men så var jag lite envis och lyckades hitta hela verkstadsmanualen på 10229 sidor där det fanns en utförlig instruktion. Som synes är det ett "remover tool" som skall i underifrån så du var på rätt väg! Tack för hjälpen!

Får se om det är bra väder kommande helg, kanske klarar det utan verkstadsbesök.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209053/209053-9eeb489f5bdbb9690fb9868702cc8741.jpg

Senast redigerat av aweste (19 februari )

MrHyde
19 februari · 662 Inlägg

Skam den som ger sig! cool

Det går också med en långsmal skruvmejsel, typ elektronikmejsel. Men bökigt är det.

Senast redigerat av MrHyde (19 februari )

Live long, and prosper.
aweste
19 februari · 30 Inlägg

MrHyde skrev:
Skam den som ger sig! cool

Det går också med en långsmal skruvmejsel, typ elektronikmejsel. Men bökigt är det.

Jag har tidigare i icke bilrelaterade kontaktdon använt änden av ett buntband, det kanske kommer till pass här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang