Problem med kallstart av VW Caddy 1.6 bensin 2000

CaddyM
26 januari · 9 Inlägg

Jag har ägt en VW Caddy 1.6 bensin från 2000 i snart 10 år. Har fungerat utan några större problem under hela denna tid.

Men den senaste månaden har den börjat få problem med kallstarter.

När den stått i garaget och jag försöker starta, så startar direkt vid första försök, men dör inom 1-2 sekunder. Man får försöka flera gånger. Vissa gånger kan man hjälpa till med gasen så den går någon sekund längre, men andra gånger reagerar den inte alls när man trycker på gasen, eller så dör den när man gasar.

När man till sist får den att gå så måste man hålla lite gas en stund. Annars går den på så vansinnigt låg tomgång att den är på väg att stanna direkt man släpper gasen. Men efter någon minut går den hur bra som helst. Inga problem att starta om man t.ex. varit och handlat och den stått en halvtimme eller så.

För någon dag sedan hade den stått i -10 en hel dag. Då hände samma sak, men mycket värre. Tror jag fick starta den närmare 20 gånger innan jag till sist fick den att gå.

Min känsla är att den inte får nog med bensin när den är kall.

Jag har inte superkoll på nya bilar, har lite bättre koll på äldre med förgasare.. Men om vi antar problemet är för lite bränsle, så passerar bensinen först ett bränslefilter och sedan bränslepumpen (under motorhuven). Efter bränslepumpen sitter en backventil (tror jag det är) med en kabel som går till styrenheten. Jag gissar att denna ventil kan reglera hur mycket bränsle som släpps igenom. Eller så är det bränslepumpen som reglererar flödet. Vet inte riktigt.

Från denna ventil går besinslangen direkt till spjällhuset, där bensinen blandas med luft och sprutas in i insprutningsröret. Jag misstänkte först spjällhuset, så jag har haft lös det och rengjort. Har även köpt ett nytt spjällhus, men börjar nu tvivla på min första ide. Avvaktar med att byta ifall det inte behövs (kostade ju en del, och jag kan returnera om det är oanvänt).

På insprutningsröret sitter en givare. Jag gissar på en MAP-sensor, men är inte säker. Kanske den kan orsaka problemen..

På Autodoc hittade jag följande, som låter misstänkt:
Temperaturkontakt, kallstartsystem VW Caddy II Pick-up (9U7) 1.6 75 hk Bensin AEE

Min tanke nu är att det inte är något fel alls på spjällhuset, utan det är någon sensor som är problemet. Och skulle det inte kunna vara så att tempsensorn är trasig, vilket medför att datorn tror motorn är varm, när den i själva verket är kall. Därför får motorn för lite bränsle.

Låter detta vettigt?

Senast redigerat av CaddyM (26 januari )

CaddyM
27 januari · 9 Inlägg

Ser nu att MAP-sensorn har integrerad temperatursensor:
https://www.mekonomen.se/map-sensor-facet-12490772

Jag tror den som behöver bytas.

Brådhis * Voff voff *
27 januari · 10 287 Inlägg

Låter spontant som kass tempsensor, men läs ut värdena med en felkodsläsare så ser du vad bilen tror att det är för temp.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
CaddyM
27 januari · 9 Inlägg

Kollat med felkodsläsare, och den säger felkod  Märkligt "00282 Throttle Postion Actuator - open circuit". Tyder på spjällhuset ändå..

CaddyM
1 februari · 9 Inlägg

Nu fick jag ett nytt spjällhus från skroten. Har monterat och provstartat, men det gjorde ingen som helst skillnad. Kostade 280 kr med frakt, så var ju inte så dyrt att testa..

Men nu ska jag beställa en MAP-sensor istället. Tror ju mer på den.

Tyvärr gick det inte att läsa ut tempsensorn med felkodsläsaren. Kanske inte finns såna finesser på denna bil. Däremot ska jag testa att ta lös mapsensorn och mäta lite på den i kväll. Vet inte vad värdena ska vara, men kanske kan se om det förändras nåt med höjd temperatur.

CaddyM
1 februari · 9 Inlägg

CaddyM skrev:
Kollat med felkodsläsare, och den säger felkod  Märkligt "00282 Throttle Postion Actuator - open circuit". Tyder på spjällhuset ändå..

Open circuit tyder ju dessutom att det är ett avbrott nånstans. När jag mätte spjällhuset hittade jag inte någon sådan skillnad mellan två spjällhus. Men skulle ju kunna vara en kabel som gått av också. Men kan ju vara att felkoden är fel..

CaddyM
9 februari · 9 Inlägg

Och nu har jag testat byta MAP-sensor också. Ingen som helst skillnad...

Köpte även en tempsensor för insuget, även om jag inte hittat någon sådan.. Har nu kollat igen och kan ej hitta någon sådan.

CaddyM
5 mars · 9 Inlägg

Problemet är löst.

Mina gissningar var ganska nära. Det löste sig efter att jag köpte en VAG-kabel och en VCDS-Lite-licens. Då kunde jag kolla lite värden. Det första jag upptäckte var att kylvätsketemperatursensorn stod på 65 grader när bilen stått i garaget över natten. Lufttempsensorn visade 15 grader, så den var hel. Testade koppla lös sensorn, och då gick den direkt till -40 grader. Efter inkoppling var den tillbaka på 65 grader.

Beställde därför en ny sensor, och efter montering av den visade den ungefär samma temp som lufttempsensorn. Efter montering startade bilen mycket bättre. Dock var fortfarande tomgången extremt låg, och man var tvungen att hjälpa till med gasen för att hålla igång den, tills den fått upp värmen.

Tetstade då en kalibrering av spjällhuset, men det gjorde ingen skillnad.

Gick och grubblade på saken, och dagen efter bytte jag åter till spjällhuset jag köpt från skroten. En kalibrering på den, och sedan provstartade och då gick bilen åter perfekt!

Problemet första gången jag bytte spjällhuset var att jag inte hade VCDS-kabel, så den var ej kalibrerad då.

Så det var alltså både en tempsensor och spjällhuset som var dåligt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang