Insug, gaspjäll

T212
8 mars · 1 Inlägg

Hej hade ett par frågor angående insug och gaspjäll.

jag är inte särskilt bilkunning när de kommer till grejer under huven alls. Jag undrade exakt vad ett insug är och gör samt gaspjäll. Såg en bil jag velat köpa men köparen sagt att de saknas övre del till insug och gaspjäll. Och hur lät är de att fixa för nån som är helt ny inom de här?

Sen om nån vet vars man köper sånt hafe varit trevligt om nån kunde länka.

Bilen i fråga är en mk3 supra 7mgte

Utmarks-Loke
8 mars · 5 847 Inlägg

Insug är rör av vanligtvis gjuten aluminium, numera ofta plast, som bilen suger i sig luft genom. Gasspjället sitter på vägen och reglerar flödet, beroende på hur mycket man gasar.
Insug kan byggas om ifall man tex. turbokonverterar bilen men annars är det inget man normalt sett grejar med eller byter. Lär bli svårt att få tag på ett nytt original, då får du leta efter begagnat. Kan vara svårt att hitta det också, till en såpass ovanlig bil. Gasspjäll byts på nyare bilar om de är elektroniska, för de går sönder ibland. På äldre bilar där de är vajerstyrda byter man normalt sett inte och därmed finns enbart original att köpa. Förmodligen flera tusenlappar för det också.

Men om de grejerna saknas kanske även smågrejer omkring saknas. Blir svårt för dig att avgöra när du inte skruvat isär och vet exakt hur det satt. Kommer kräva en del efterforskning.

Steff240
8 mars · 1 023 Inlägg

Du bör ju också tänka på att Bilen inte inte går att starta eller provköra utan dessa komponenter. Jag vill inte vara nedvärderande, men om du inte ens har koll på vad insug och gaspjäll är för något så får du nog svårt att bedöma skicket på grejerna i övrigt...

Varför saknas grejerna?
Det här är bilar som ofta gått hårt, och som blivit sönderskruvade och modifierade i omgångar. Originalbilar existerar knappt.

Jag har dålig koll på reservdelstillgången men du kan inte knalla in på närmsta Biltema eller bilskrot iallafall roll

Men är du villig att chansa lite så kör på! Se till att läsa på ordentligt först bara smile

Hemmamek
8 mars · 171 Inlägg

Har inte koll på hur mycket mek det är att fixa, eller om delar finns tillgängliga, men det man kan tänka sig är ju att om det hade varit skit enkelt hade ju troligen säljaren gjort det själv för att få bättre pris.
Men det kan ju också bara vara nån som är upptagen med annat.

Jesper328
8 mars · 2 379 Inlägg

Har för mig att insuget är tvådelat på dem där, var några år sedan jag skruvade Supror.
Du har väl ett rör som går över motorn.

Är nog inte jättelätt att få tag på det i Sverige.
Sen så är tyvärr en 7M-GTE ingen nybörjarmotor.
Men vafan, youtube och lite tid så fixar du säkert det, dock så är bilen ej startbar utan de grejerna och säljaren kanske vet något som han inte vill berätta. smile

Senast redigerat av Jesper328 (8 mars )

Up the RA
Mossan1
9 mars · 2 832 Inlägg

Ovanlig och ganska komplicerad bil, med svårfunna delar som är okomplett, går ej att starta öht, samt, en helt okunnig köpare som också köper av en okänd säljare.

Vad kan gå fel?  (Ironi)

Här ringer alla varningsklockor. 
Bara så du är medveten.

Kan vara ett toppenfynd för rätt person, personen KAN vara du, men, den kan också vara ett oändligt pengahål som aldrig blir bil igen trots massor av spenderade pengar och tid.

Senast redigerat av Mossan1 (9 mars )

SportPilot Ubåtsingenjör
9 mars · 7 234 Inlägg

Allt handlar såklart om priset, en bil som inte går att starta är inte värd jättemycket. Räkna med att motorn är skrot och kolla vad en utbytes maskin kostar.

Information och vägledning finns massvis på youtube smile största hindret för att lära sig något är rädslan för att göra fel

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang