Hyundai i40 -2015 . Tömmer nytt batteri

Hoffa83
5 mars · 38 Inlägg

Tjena

Har en Hyundai i40 -2015 som helt plötsligt börjar tömma batteriet i ljusets hastighet. Trodde först batteriet var boven så vi bytte det (och ja det behövdes för det gamla är testat och är väck) men problemet kvarstod med nytt batteri.

Har nu mätt upp krypströmmen i viloläge och får den till 1.60A . (ska göra ny mätning ikväll då jag är osäker om bilen var i helt viloläge när jag mäte)  Att batteriet blir tömt på 1.5-2 dagar är alltså inte konstigt . Det jag undrar är om nån haft liknande bekymmer med samma modell ?

Generatorn laddar bra men testade ändå koppla bort plus till den och gjorde ny mätning men samma resultat . Har även ryckt säkringarna till bakluckan då den har strulat till och från - ingen skillnad.


Elen till dragkroken ? 

Känns hopplöst just nu.

Tack på förhand .-)

zemet
5 mars · 4 047 Inlägg

Antar att du får börja dra säkering efter säkring tills du hittar vad det är som drar ström.

Det är ingen belysning i typ handsfack eller sminkspegel/bagage som lyser?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hoffa83
5 mars · 38 Inlägg

zemet skrev:
Antar att du får börja dra säkering efter säkring tills du hittar vad det är som drar ström.

Det är ingen belysning i typ handsfack eller sminkspegel/bagage som lyser?

Det jag är rädd för att jag måste göra . Men finns ju rätt många att gå igenom.

Nej jag har inte hittat nån belysning som är på när bilen är stängd och larmad.  Har provat ryckt säkring till innerbelysningen och då var krypströmmen oförändrad. 

Känns som det kan vara fuktleraterat för var blött och fuktigt ute när problemet började , hade precis kommit hem efter en bilresa på totalt ca 90 mil.

Väldigt drygt just nu att behöva ladda batteriet varje kväll för att man ska kunna använda bilen dagen efter.

torsen
5 mars · 7 274 Inlägg

Min gamla käpphäst, draganordningens eldosa?
Om du nu har kula på bilen.
Geggamoja i eldosan kan ge krypströmmar som tömmer batteriet, enligt egen erfarenhet.

Hoffa83
5 mars · 38 Inlägg

torsen skrev:
Min gamla käpphäst, draganordningens eldosa?
Om du nu har kula på bilen.
Geggamoja i eldosan kan ge krypströmmar som tömmer batteriet, enligt egen erfarenhet.

Jepp har drag på bilen
Tack!  har varit inne på det också (som jag skrev i mitt första inlägg som en fråga :-p)
Men då blir det till att kolla den i em/kväll  cool

Hoffa83
5 mars · 38 Inlägg

Är det normalt att ampen pendlar mellan 0.06A-0.17A ? Ligger på 0.06 men i nån sekunden stiger det till 0.17 för att sen sjunka till 0.06 igen. (Vet ej om bilen är helt i dvala än) Har brutit alla säkringar i boxen i kupen och då sänktes det från 1.60A till ovanstående.

NoVolvo
6 mars · 28 Inlägg

Hoffa83 skrev:
Är det normalt att ampen pendlar mellan 0.06A-0.17A ? Ligger på 0.06 men i nån sekunden stiger det till 0.17 för att sen sjunka till 0.06 igen. (Vet ej om bilen är helt i dvala än) Har brutit alla säkringar i boxen i kupen och då sänktes det från 1.60A till ovanstående.

0.06A är rätt normalt för "bil i vila".
0.17A är ju så kortvarigt så det spelar nog ingen roll..
Helt klart är att du har något som (otillåtet!) suger ström..
Minsta jobbigt är att plocka säkring efter säkring (med A-meter på 10A-området inkopplad på batteriets minussida) tills du märker vilken som ger reaktion.(strömminskning)
Efter 30 min är nog bilen i vila.
Kollat Radion?
Inga lampor i skuff?
Draget har ju nämnts?
Jobb systematiskt så hittar du nog felet.

Senast redigerat av NoVolvo (6 mars )

Hoffa83
6 mars · 38 Inlägg

NoVolvo skrev:

Hoffa83 skrev:
Är det normalt att ampen pendlar mellan 0.06A-0.17A ? Ligger på 0.06 men i nån sekunden stiger det till 0.17 för att sen sjunka till 0.06 igen. (Vet ej om bilen är helt i dvala än) Har brutit alla säkringar i boxen i kupen och då sänktes det från 1.60A till ovanstående.

0.06A är rätt normalt för "bil i vila".
0.17A är ju så kortvarigt så det spelar nog ingen roll..
Helt klart är att du har något som (otillåtet!) suger ström..
Minsta jobbigt är att plocka säkring efter säkring (med A-meter på 10A-området inkopplad på batteriets minussida) tills du märker vilken som ger reaktion.(strömminskning)
Efter 30 min är nog bilen i vila.
Kollat Radion?
Inga lampor i skuff?
Draget har ju nämnts?
Jobb systematiskt så hittar du nog felet.

Ryckte säkringen till draget, eller vad jag tror är till draget det är eftermonterat och borde vara inkopplad på bromsljuset (den platsen är uppsäkrad till 15A från orginal 10A så nått eftermonterad är ju kopplat där) . Gick ut efter en timme och då låg det på 0.01A så känns ju rimligt att det är dosan till draget som är boven . Så blir en koll på den ev. byta ut det så hoppas jag problemet skall vara löst.

Tack för all input och tips. :-)

NoVolvo
6 mars · 28 Inlägg

Är nog lite mer komplicerat än så..
15A till bromsljus? 180W ???
Det är ju fler ställen i draget som behöver ström bakljus, bromsljus, backljus, blinkare...
Alla dessa har egna säkringar i bilen...
Du har inte CAN-bus i bilen?
Är det ett vanligt gammaldags elsystem?

husseman
7 mars · 1 605 Inlägg

Hmm, hade nog kört ett Spännings drop test. Goggla om du vill ha mer info..- men bygger på att ha en bra multimeter och att mäta spänningsfall över varje säkring. Vi snackar mV här o bra multimeter krävs. Men brukar funka bra.. går det ström i en krets, så blir det ett litet spänningsfall över en säkring. Lycka till. mvh/husse

Hoffa83
7 mars · 38 Inlägg

NoVolvo skrev:
Är nog lite mer komplicerat än så..
15A till bromsljus? 180W ???
Det är ju fler ställen i draget som behöver ström bakljus, bromsljus, backljus, blinkare...
Alla dessa har egna säkringar i bilen...
Du har inte CAN-bus i bilen?
Är det ett vanligt gammaldags elsystem?

Kladdar med orden lite såklart inte bromsljus utan det stod Bromsljuskontakt, där ska det orginal vara säkrat 10A men sitter där 15A. Går även till Relä för kylarfläkt diagnosuttaget, aktiv luftstyrning i front samt vattensensor för bränslefiltret.

Vad menar du med vanligt gammalt elsystem?

Senast redigerat av Hoffa83 (7 mars )

Hoffa83
7 mars · 38 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, hade nog kört ett Spännings drop test. Goggla om du vill ha mer info..- men bygger på att ha en bra multimeter och att mäta spänningsfall över varje säkring. Vi snackar mV här o bra multimeter krävs. Men brukar funka bra.. går det ström i en krets, så blir det ett litet spänningsfall över en säkring. Lycka till. mvh/husse

Tack för tips!

Hoffa83
7 mars · 38 Inlägg

Boven förmodligen hittad! . Ren upp dosan till draget igår såg fint men rengjorde och öste på med kontakt spray. Nu idag mäter jag till 0.01A .

Tack för alla tips och förslag på vad det kunde vara . Uppskattas 👍

NoVolvo
10 mars · 28 Inlägg

Hoffa83 skrev:

NoVolvo skrev:
Är nog lite mer komplicerat än så..
15A till bromsljus? 180W ???
Det är ju fler ställen i draget som behöver ström bakljus, bromsljus, backljus, blinkare...
Alla dessa har egna säkringar i bilen...
Du har inte CAN-bus i bilen?
Är det ett vanligt gammaldags elsystem?

Vad menar du med vanligt gammalt elsystem?

Gammalt elsystem = en kabel från batteri till varje förbrukare.
Nytt elsystem CAN- bus med elektronik inblandad.
Jobbigare. kräver mer kunskap.
Ägde fö f länge sen en SAAB 99, där hade man proppat hela släpvagnsuttaget fullt med fett!
Kladdigt, men funkade bra.

torsen
10 mars · 7 274 Inlägg

NoVolvo skrev:

Hoffa83 skrev:

NoVolvo skrev:
Är nog lite mer komplicerat än så..
15A till bromsljus? 180W ???
Det är ju fler ställen i draget som behöver ström bakljus, bromsljus, backljus, blinkare...
Alla dessa har egna säkringar i bilen...
Du har inte CAN-bus i bilen?
Är det ett vanligt gammaldags elsystem?

Vad menar du med vanligt gammalt elsystem?

Gammalt elsystem = en kabel från batteri till varje förbrukare.
Nytt elsystem CAN- bus med elektronik inblandad.
Jobbigare. kräver mer kunskap.
Ägde fö f länge sen en SAAB 99, där hade man proppat hela släpvagnsuttaget fullt med fett!
Kladdigt, men funkade bra
.

Jag brukar fylla släpvagnsuttaget med vattenfri vaselin.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang