Amazon med lite trimmad B230

Jbreitholtz
9 februari · 28 Inlägg

Tjena!
Jag håller på att skruva ihop en b230 fk till amazonen och jag har ingen erfarenhet av turbo motorer så jag behöver en del hjälp här.
Det är en renoverad org motor  med en T19 turbo som skall köras med Megasquirt 3.
Effektmålet är 250 HP.
Så vad behöver jag för att få ihop det? 
Stålkugg? Runda kanter eller funkar det lika bra med dom vanliga mer kantiga?
Wastegate, dumpventil, biltema har nån wastgate som verkar funka.
Tänkta ha en M47 låda, möjligen  lite klen men jag lär väl märka det.
240 bakaxel
Saabs röda spridare verkar ju populära,

Tacksam för svar

simlar
9 februari · 5 528 Inlägg

B230FK ska ha rundkugg original.
Men kantkugg har jag kört 300whp med A-kam och hårdare ventilfjädrar utan bekymmer så kamremsdrivningen är inget att oroa sig för.

För den låga effekten kan du köra helt oöppnad motor.
Gör en storservice så är det bara mata på sen.
Nytt fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift.
Ny motorolja, oljefilter och luftfilter.

Den något större turbon,TD04-19T, bör ha intern wastegate och dumpventil på kompressorhuset så allt det är redan färdigt.

Spridare lämpliga för effekten så rekommenderas minst 437cc/min för 250hk turbomotor enligt BJP race uträknaren, när du ändå kommer köra eftermarknadssprut så kan du köra ganska stora spridare utan att tappa lågvarvsegenskaper. Gröna R så ska bränslet räcka till för effektmålet. https://bjprace.se/info/utrakningar/

M47-lådan håller sålänge du inte är en sån som håller på att burnar och sparkar koppling för då brukar dom inte ens hålla för original-effeken.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mew
9 februari · 2 163 Inlägg

Mnja... M47 håller inte i längden, inte ens för Turbobilarnas originaleffekt. Eller ja, det KAN ju funka, men inget jag skulle chansa med. Finns en anledning att 2/7/900 Turbo bara kom med M46 fram tills M90 kom. Och då snackar vi bra mycket mindre effekt.

Senast redigerat av Mew (9 februari )

fredan2
10 februari · 1 Inlägg

Hej.
Vi håller på med liknande , men med en -s60-motor istället (B5244T). Vi hittade en Getrag 260 (BMW ~E36) med adapterplatta. Den ska visst vara stark nog för dom 250-ich hästar som vi siktar på.  Jag är nyfiken på hur du har gjort upphängningen till 240-bakaxeln?

Lucif3r
10 februari · 2 218 Inlägg

Mew skrev:
Mnja... M47 håller inte i längden, inte ens för Turbobilarnas originaleffekt.

Mja, det är ju 5an som är 'för svag', resten av växlarna håller. Så är man bara löjligt försiktig med 5an så funkar det.

Jbreitholtz
24 februari · 28 Inlägg

Tack för infon allihopa, nu har jag ju lite bättre koll.

Det enda stora problemet jag har nu är egentligen hur jag rakställer växellådan, jag har sett hört att det skall finnas en adapterplatta att köpa men jag hittar ingen på nätet, nån som vet?
Annars finns det ju ett sätt som är lite krångligt men som borde funka, jag har ett koppligshus till gissningsvis en M40 el nått liknand, den är lite kortare än till en M47. Om man kapar av fästplattan som sitter mot lådan på en M47, vrider den så lådan sitter rakt och tiggar fast den på M40 kåpan så borde det funka men det verkar lite väl jobbigt, det måste finnas ett bättre sätt.
Och ja jag känner ju till att det tillverkades några kåpor till 240 som passade under en kort tid men dom verkar sjukt svåra att få tag i

Vad gäller bakaxelupphängningen så blir det 4-link, bara att ta fram svetsen och mäta så det blir rakt, det borde inte vara några större problem tycker jag

Vad är det för nummer på Bosch gröna spridare?

Sen undrar jag lite om kamaxel, som jag fattat det så verkar ju V-kammen vara att föredra?

Tänkte ju plana toppen med, 10.5 i komp kan ju inte vara fel?

Jbreitholtz
25 februari · 28 Inlägg

Nån som vet om motorfästen till en Amazon passar på B230? Jag köpte ett par fästen för att rakställa motorn men dom sitter dels i orginalfästen somm sitter lite långt bak och dom höjer ju motorn så man skall få plats med orgnaltråget, jag tänker använda ett B20 tråg och högvolymsoljepump, och mitt grenrör gör att Turbom kommer högt upp och nästan tar i huven.

En till sak om 240-bakaxeln, jag funderar på att hänga den i ett par coilovers, dom bör ju inte vara för hårda för det är ju en lätt bil men det borde ju finnas nån som har gjort det med?

Senast redigerat av Jbreitholtz (25 februari )

Jbreitholtz
4 mars · 28 Inlägg

bump

simlar
4 mars · 5 528 Inlägg

Bosch gröna heter 0280155968

V-kam ska vara en av dom bästa kammarna för 530-topp.
Men vilken som helst förutom M-kam duger gott.

Du vill ju inte höja kompen när du ska köra med laddtryck.
Däremot så funkar 10:1, lite större risk för spikningar bara.
Så riktplana men inte mer än så i så fall.

Omsvetsad sprängkåpa ska inte vara godkänt vid registrering längre detta pga stor risk att dom spricker vid svetsen.
Adapterplatta eller m45 b20 sprängkåpa som behövs.

Motorfästen har jag ingen aning om Amazon-fästen passar.

Coilovers så finns det mängder av olika fjädrar du kan köpa.
Bör finnas listor på nätet hur hård fjäder som behövs om du vet längden på fjädern och vikten på bilen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Jbreitholtz
10 mars · 28 Inlägg

Tack simlar!

En undran här, när man går över till wastspark så tar man väl signal från halgivaren men det kräver väl att det saknas en kugg på svänghjulet, något jag inte har på mitt. Jag antar att man inte använder man den existerande inbyggda fördelaren i toppen eller hur gör man? Kan man plocka ut en kamaxelläget från fördelaren på 531:ans topp?
tändningen styrs ju av megasquirtet.
Sen antar jag att man borde kunna lätta svänghjulet åtminstone en 6kg, det är ju 12kg orginal?
Är det bara förgasarmotorerna m,an hyvlar av 2-3 mm på toppen för att komma ner på 45 cc förbränningsrum?

simlar
10 mars · 5 528 Inlägg

För wastedspark räcker det med 60-2 svänghjulet som sitter original på LH2.4-bilarna.
Du behöver inte kamaxelgivare för wastedspark.
Ska du köra separata spolar sekventiellt så behövs kamaxelgivare.

Lätta svänghjulet rejält går. Har själv inte testat så kan inte säga om det är värt besväret.

Endast sugmotor du vill höja kompressionen på.
Förbränningsrummen låter du vara orörda, alternativt öppnar upp dom lite runt ventilerna så stort det går på 96mm cylinderdiameter.
Gjort det på några toppar för att marginellt sänka kompen samt öka flödet runt ventilerna, vet dock inte om det gjort någon märkbar skillnad då jag alltid turbokonverterat samtidigt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang