Vilket hjul mäter bilen hastigheten på? V70n 2001

whk
21 mars · 2 Inlägg

Tjena!
Har lite ABS-problem och hittar inte någon info på vilket hjul som bilen tar hastigheten från. Har en V70n AWD från 2001. Gör AWD:en någon skillnad för vilket hjul hastigheten tas från? Borde ju vara något av framhjulen men verkar inte vara så i min amatörmässiga undersökning big_smile

Hemmamek
21 mars · 171 Inlägg

Sker inte på ett enskilt hjul vad jag vet.
Traditionellt någon vajer i bak/fram axeln. Enligt nån sida sker elektroniska mätningen på drivaxeln efter växellådan någonstans.

whk
23 mars · 2 Inlägg

Sker inte på ett enskilt hjul vad jag vet.
Traditionellt någon vajer i bak/fram axeln. Enligt nån sida sker elektroniska mätningen på drivaxeln efter växellådan någonstans.

Konstigt, har uteslutit att absgivaren vänster fram är paj, men eftersom att mätaren står på 0 ändå så känns det ju som att den mäter hastigheten därifrån. Ibland hoppar mätaren upp till 20 när man gasar upp till 20 men stannar på 20 även fast man kör fortare. När mätaren hoppar upp till 20 så får jag varning för bromsfel i displayen.

Mossan1
23 mars · 2 836 Inlägg

Det var väl inte hastighetsmätarvire på 850 ens.

Och en v70N 2001:
DIM (Dvs kombiinstrumentet) får sin hastighets info från ABS. Går också  från ABS till ECM (motorstyrdonet) och även till en ev TCM (styrdon för automatlåda) Finns ej om manuell.

Hastigheten som ABS (senare V70N-modeller benämnt BCM) ger ut är ett uträknat medelvärde av båda framhjulen.  INTE det ena eller andra.

Nu tänds en bromsvarning.

Dåliga ABS moduler ligger i årsmodellen, samt, dåliga tandringar på drivknuten som ABS sensorerna reagerar på pga bilens ålder.
(Sitter på hjullagret bak. Även på AWD)
Dom ringarna fram är ofta sönderrostade och spruckna. = blir fel hastighetsinput  och felkod/er sätts.

Så, felkodsscanning är steget efter en inspektion av ringarna.

Såvida nu inte bilen är en A-traktor med modifierad mjukvara av något slag.  Då kan "allt" hända.

Senast redigerat av Mossan1 (23 mars )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang