Installation dragkrok, Elschema Chrystler GC,

Offnegardh
22 mars · 2 Inlägg

Hej.

Ska installera dragkrok på vår gamla Chrystler Grand V från 2010 och har bra koll på vad som ska göras, dock osäker på just inkopplingen av elen. Tyvärr är det inte färdiga kontakter och elsatsen bygger på att man med hjälp av strömtjuvar snor signal från befintliga kablar. Kommer att använda kabelskor istället eftersom jag har dåliga erfarenheter av strömtjuvande.

Av någon anledning så är elschemat för bakljusen dock lite kryptiska, se bifogad bild. Där det går in en kontakt till översta delen på lampan som sedan förgrenar sig vidare till respective lampa. Behöver komma åt blinker, broms, varselljus, dimljus (lampa vänster bak) och Blinker, varselljus höger bak.

Också lite fundersam gällande kopplingarna för W Trailer Tow och WO Trailer Tow som jag tolkar som utan eller med kablage för Trailer/släpvagn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248838/248838-6eec07b94ca489601b4f6734ffcc25c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248838/248838-b229045755e81a3d65fd39a70bc036ce.jpg

Min utmaning blir att det inte tydligt framgår vilken kabel som gör vad + att det inte verkar vara ett 1 till 1 förhållande vilket skulle betyda att det är signaleringen som styr vilken lampa som ska lysa och då blir det ju lite svårare. Enligt instruktionen finns det ett normalfall där man kopplar in alla sju kablar och sedan 2 specialfall där man kopplar in flera funktioner på samma kabel.

Har köpt elsats med egen buss för att frikoppla elen till dragkroken från bilen så att de inte stör + att denna ska vara kompatibel med bilmärket.

Hur skulle ni tolka elschemat?

Tacksam för råd och förslag!

mvh
Magnus

Utmarks-Loke
22 mars · 5 847 Inlägg

Det där elschemat skulle jag kasta för det kan uppenbarligen inte stämma. Det är fullt av konstigheter. Ta ledningen som går till skyltbelysningen till exempel, Licens lamp längst ner på sidan. Den skall vara ljusblå, LT BLU. Följer man samma ledning uppåt går den inom vänstra bakljuset, som du ringat in på bilden. Dock inte höger sida, men fortsätter man uppåt kommer den från styrmodulen, via inbyggda säkringen M17, och från "LH Turn sig" det vill säga vänster blinkers. Varför skulle skyltbelysningen och vänster blinkers gå på samma ledning? Motsvarande ledning till höger blinkers skall då vara WHT/VIO alltså vit och lila. Andra glödlampan i bakljusen skall få ström via vit/gul och vit/grön men de kommer från utgångar på elektronikmodulen som heter "LR TURN SIG FD" och "RR TURN SIG FD". Är andra glödlampan också till blinkers? Var är bakljusen då, och bromsljusen och backljuset? Nej, plocka lös en lampa istället och kolla vilka ledningar som går till vilken glödlampa. För skojs skull kan du ta en multimeter och mäta så det kommer ström när rätt glödlampa lyser också.

Offnegardh
23 mars · 2 Inlägg

Hej. Tack för ditt svar. Nej, jag får heller inte ihop det. Schemat hämtat från verkstadsbok så det borde ju stämma men precis som du blir jag skeptisk. Har köpt verktyg för att kunna mäta av respektive kabel istället och förhoppningsvis relativt enkelt hitta rätt kablar. Mvh Magnus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang