Trasig drivknut - Passat Alltrack 2014

Tokelur
4 april · 6 Inlägg

Hej!

Har vid upprepade tillfällen varit inne på bilverkstad för byte av trasig drivknut vänster fram.
Knuten har nu bytts två gånger, och hela drivaxeln två gånger, allt via reklamation inom loppet av två år. Likt förbannat har nu knuten börjat låta igen.

Måste finnas någon bakomliggande orsak till haveriet, och varför kollar inte verkstaden efter det?

Passat Alltrack B7, 2014

Senast redigerat av Tokelur (4 april )

Jomn
4 april · 58 Inlägg

Tokelur skrev:
Hej!

Har vid upprepade tillfällen varit inne på bilverkstad för byte av trasig drivknut vänster fram.
Knuten har nu bytts två gånger, och hela drivaxeln två gånger, allt via reklamation inom loppet av två år. Likt förbannat har nu knuten börjat låta igen.

Måste finnas någon bakomliggande orsak till haveriet, och varför kollar inte verkstaden efter det?

Passat Alltrack B7, 2014

Verkstaden har alltså bytt yttre knuten två gånger och när det inte har hjälpt så har man bytt hela drivaxeln (yttre och inre knut) två gånger?

Isåfall, är bilen kanske sänkt? Det bör ju verkstaden haft koll på men man vet ju aldrig. Sänkta bilar frestar knutar har jag hört, men aldrig varit med om det 🙂

/ Jomn

Tokelur
5 april · 6 Inlägg

Precis så, ja! Bilen är ej sänkt. Det har varit kåpan som varit trasig låter det som, vilket varit orsaken.
Men hur går den sönder så pass fort..?

Mossan1
5 april · 2 836 Inlägg

Tokelur skrev:
Precis så, ja! Bilen är ej sänkt. Det har varit kåpan som varit trasig låter det som, vilket varit orsaken.
Men hur går den sönder så pass fort..?

Kåpan = damasken/ skyddsbälgen antar jag?
Är det den som är sönder Varje gång?

I så fall:
Är du osams med någon?
Vore ganska utstuderat, men saboterar man damasken med en kniv (relativt enkelt) får bilägaren problem på sikt.

Skyddsbälgar, främst billiga sådana, kan ha varierande kvalitet, men så många = nä, osannolikt. Det händer något mekaniskt med dom i detta fallet.
Om det nu är skyddsbälgen/damasken det avses.....

Senast redigerat av Mossan1 (5 april )

Tokelur
5 april · 6 Inlägg

Ja, verkstaden har sagt att damasken varit trasig/sliten. Otroligt svårt att se ett sabotage i detta fall, ej på glir med någon.

Inga andra kända orsaker annars som kan vara en faktor att knutarna går sönder med kort varsel?
Har påpekat till verkstaden att dom måste kolla om andra faktorer utlöser detta, men så kanske det inte är.

Och om dom sätter på värdelösa grejer ska ju inte heller göra att knuten tjafsar så fort igen..

Senast redigerat av Tokelur (5 april )

Jesper328
5 april · 2 380 Inlägg

Ja, nej, det skall ej hända... inte ens med de billigaste skräpdelarna man kan hitta.

Som ovan sagt så sliter det egentligen på allt om bilen skulle vara sänkt eller ha en förändrad geometri, men såhär illa ska det inte vara oavsett.
Det enda jag kan tänka mig är att dom har monterat damaskerna på fel sätt, man ska t.ex trycka ur all luft innan man nyper sista klämman.
Men har dom bytt kompletta drivaxlar två gånger så ska detta ej vara ett problem.

Intressant är det.
Framvagnen på dessa är ju även av en simpel konstruktion, så det finns inte många grejer som skulle kunna vara felmonterade och komma i kontakt med drivknuten.

Up the RA
Mossan1
5 april · 2 836 Inlägg

Tokelur skrev:
Inga andra kända orsaker annars som kan vara en faktor att knutarna går sönder med kort varsel?

Det finns damasker av sämre kvalitet.
Inget snack om det.  Men även dom brukar hålla några år. Dom brukar inga verkstäder använda, eftersom skräpdelar snabbt ger verkstaden dåligt rykte.  Därför dom aldrig monterar medhavda delar, tex.

En gång dålig damask som brister smabbt = shit happens.

Två gånger = extremt osannolikt, och verkstaden byter leverantör. Man funderar på orsak.

Tredje gången på samma hjul på en bil som inte är KRAFTIGT modifierad = nä, här är något större fel.  Är det rätt damask på rätt knut och Axel, tex. Borde kollat redan andra gången.

När det sen händer snabbt igen TROTS BYTE KOMPLETT AXEL finns nästan bara sabotage kvar.

Något annat som har sönder bälgen så snabbt annars är om det tex läcker bromsvätska på den, eller något gnuggar/sliter på den mekaniskt.
Detta ser man ganska enkelt, och en bromsvätskeläckage ger snabbt andra följdfel.

Enda är om du kör i skogen och över sly/pinnar i vägen som letar sig upp och petar hål.

Det har hänt min fyrhjuling när jag hämtat vindfällen ute på fall med mycket ris. Sitter nu kevlarskydd över.

Men tråden handlar inte om ett terrängfordon som körs över grenar, lera och sly.  Dessutom så upprepade gånger.

Jag skulle be verkstaden undersöka damasken utifall den ser skuren ut.
Du kan för övrigt vrida hjulet och titta in själv då och då.  Det blir snabbt fettstänk runt läcka.

Edit:
Det är en alltrack.  Det KAN ju vara så att drivaxeln är till en vanlig Passat AWD och verkstaden får fel grejer.
Kanske passar nästan, dvs längden skiljer. Alltrack'en har väl något högre markfrigång. Men då borde det vara INRE bälten i så fall. Det är där längden kompenseras för hjulrörelserna i framvagnsgeometrin.
Men inte sannolikt det heller.

Senast redigerat av Mossan1 (5 april )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april · 13 749 Inlägg

Mossan1 skrev:

Tokelur skrev:
Inga andra kända orsaker annars som kan vara en faktor att knutarna går sönder med kort varsel?

Det finns damasker av sämre kvalitet.
Inget snack om det.  Men även dom brukar hålla några år. Dom brukar inga verkstäder använda, eftersom skräpdelar snabbt ger verkstaden dåligt rykte.  Därför dom aldrig monterar medhavda delar, tex.

En gång dålig damask som brister smabbt = shit happens.

Två gånger = extremt osannolikt, och verkstaden byter leverantör. Man funderar på orsak.

Tredje gången på samma hjul på en bil som inte är KRAFTIGT modifierad = nä, här är något större fel.  Är det rätt damask på rätt knut och Axel, tex. Borde kollat redan andra gången.

När det sen händer snabbt igen TROTS BYTE KOMPLETT AXEL finns nästan bara sabotage kvar.

Något annat som har sönder bälgen så snabbt annars är om det tex läcker bromsvätska på den, eller något gnuggar/sliter på den mekaniskt.
Detta ser man ganska enkelt, och en bromsvätskeläckage ger snabbt andra följdfel.

Enda är om du kör i skogen och över sly/pinnar i vägen som letar sig upp och petar hål.

Det har hänt min fyrhjuling när jag hämtat vindfällen ute på fall med mycket ris. Sitter nu kevlarskydd över.

Men tråden handlar inte om ett terrängfordon som körs över grenar, lera och sly.  Dessutom så upprepade gånger.

Jag skulle be verkstaden undersöka damasken utifall den ser skuren ut.
Du kan för övrigt vrida hjulet och titta in själv då och då.  Det blir snabbt fettstänk runt läcka.

Edit:
Det är en alltrack.  Det KAN ju vara så att drivaxeln är till en vanlig Passat AWD och verkstaden får fel grejer.
Kanske passar nästan, dvs längden skiljer. Alltrack'en har väl något högre markfrigång. Men då borde det vara INRE bälten i så fall. Det är där längden kompenseras för hjulrörelserna i framvagnsgeometrin.
Men inte sannolikt det heller.

ja även skräp håller flera år innan det blir ett problem och pajar även kompletta drivaxlar på samma sätt så skulle jag spontant säga att något åker in i drivaxeln och skaver hål på damasken.. 

skulle vara om något gått sönder på fjäderbenet så något sticker ner under stötdämparen.. men samtidigt så är det ju knappast något man missar när man skruvar där

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tokelur
5 april · 6 Inlägg

Tack för tankar och funderingar!

Bytte igår bromsok och hjullager fram på båda sidor, och ska nu lämna in bilen för knuten igen.
Ska be verkstaden hålla ett extra öga på vad det kan vara för orsak, och be om en redogörelse.
Inte speciellt roligt för dom att få in en reklamation gång på gång kan jag tycka.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april · 13 749 Inlägg

Tokelur skrev:
Tack för tankar och funderingar!

Bytte igår bromsok och hjullager fram på båda sidor, och ska nu lämna in bilen för knuten igen.
Ska be verkstaden hålla ett extra öga på vad det kan vara för orsak, och be om en redogörelse.
Inte speciellt roligt för dom att få in en reklamation gång på gång kan jag tycka.

nej verkligen inte.. det är ju verkligen inget som ska ske..   tycker det är allt mer sällan problem med drivaxlar rent allmänt på bilar över lag..   

har haft mycket bilar och bara på en jag haft problem med drivaxlar.. och det var på min gamla v70n d5 som gått över 30.000mil   där låste sig inre knuten och gjorde att bilen började slå ratten ett halvvarv fram och tillbaka så fort man kom över 100km/h jävligt läskigt problem förövrigt..  inte ens en trasig damask har jag haft på en bil..   nu kommer jag dock drabbas bara för att jag skrev som jag gjorde smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang