Volvo 244 -90 B230F, Startar och dör!

Felix_Stj_06
5 april · 4 Inlägg

Hej! Har nu det här som är jätte ovanligt med volvo. ETT PROBLEM.
Bilen har börjat dröja lite på starten och dör helt efter några sekunder på tomgången. Smäller något när jag håller gasen nere och går nästan inte alls att köra lyckades få hem bilen iallafall när problemet inträffade och då gick den endast med minimal gas för mycket gas händer det inget och för lite dör den.

Jag misstänker att problemet ligger i bränslesystemet har inte hunnit kolla på det ännu men tips på vart jag borde börja leta vore vänligt 🙂.

simlar
5 april · 5 529 Inlägg

Säkringen till LH2.4 är ett vanligt bekymmer
En vit säkringshållare på framskärmen vid ljusrelät, säkringen och säkringshållaren ärgar sönder med åren pga den dumma placeringen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
5 april · 5 850 Inlägg

Avgassmällar beror ofta på tändningsproblem. Kolla så fördelare och tändkablar är fräscha, och att inte kamremmen hoppat några kuggar

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april · 13 749 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Avgassmällar beror ofta på tändningsproblem. Kolla så fördelare och tändkablar är fräscha, och att inte kamremmen hoppat några kuggar

går dom snålt smäller dom oxå..     

jag tror på en huvudpump som lagt av.. och tankpumpen orkar bygga lite tryck så bilen startar men då tappar den trycket.. inget ovanligt att bränslepumparna pajar med tiden...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Felix_Stj_06
5 april · 4 Inlägg

Vill uppdatera lite, skulle nu kolla lite och försöka hitta felet. Bilen startar då utan bekymmer och går bra obelastat. Dock läcker det mellan grenrör och downpipen vilket måste hänt imorse av smällarna.
Kan det vara så enkelt att det var fuktigt någonstans vid tändspolen t.ex?

Felix_Stj_06
6 april · 4 Inlägg

Felix_Stj_06 skrev:
Hej! Har nu det här som är jätte ovanligt med volvo. ETT PROBLEM.
Bilen har börjat dröja lite på starten och dör helt efter några sekunder på tomgången. Smäller något när jag håller gasen nere och går nästan inte alls att köra lyckades få hem bilen iallafall när problemet inträffade och då gick den endast med minimal gas för mycket gas händer det inget och för lite dör den.

Jag misstänker att problemet ligger i bränslesystemet har inte hunnit kolla på det ännu men tips på vart jag borde börja leta vore vänligt 🙂.

Skulle ut och provköra lite och då började bilen strula igen men så röck jag i några kontakter och en säkring vid tändspolen nu går bilen bra igen. Nästan bättre än innan.

Bilen har även det där bil larmet med en tiger logga på a stoplen och 2 boxar under handskfacket, Med kablar som går överallt.  Jag andvänder inte larmet men kan det påvärka något annat i bilen? Och är det skit jobbigt att demontera?

Felix_Stj_06
6 april · 4 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Avgassmällar beror ofta på tändningsproblem. Kolla så fördelare och tändkablar är fräscha, och att inte kamremmen hoppat några kuggar

går dom snålt smäller dom oxå..     

jag tror på en huvudpump som lagt av.. och tankpumpen orkar bygga lite tryck så bilen startar men då tappar den trycket.. inget ovanligt att bränslepumparna pajar med tiden...

Vet inte riktigt om det är det. Pumpen går iallafall men har för mig att pumpen som sitter undertill vid vänster sidan kunde vara dålig enligt tidigare ägare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang